I det här materialet får du ta del av exempel på och reflektera över hur digitala verktyg kan användas för att utveckla din egen undervisning, för att utveckla elevernas lärande och för kamratbedömning. Genom att till exempel använda en digital anslagstavla när du introducerar ett nytt ämnesområde kan du enkelt samla in elevernas tidigare erfarenheter. På så sätt får du en tydligare bild av hur du kan planera din undervisning.
Målgrupp är lärare i alla skolformer som berörs av nationella prov och som har utvecklingsbehov gällande digitalisering. Arbetet med materialet tar ungefär 2-3 timmar uppdelat på två skilda tillfällen. Det krävs inga särskilda förkunskaper för att arbeta med materialet.
Materialet är framtaget för deltagare inom Skolverkets riktade insats för skolans digitalisering.
Detta material består av en film, reflektionsfrågor och en aktivitet som sedan följs upp med ytterligare reflektionsfrågor. Ni behöver planera in två tillfällen för kollegialt lärande. Vid det första beräknas tidsåtgången till 60–90 minuter. Vid tillfälle två, som bör ske efter ungefär två till tre veckor, beräknas tidsåtgången till cirka 60 minuter. Använd förslagsvis materialet under en arbetsplatsträff, en rektorskonferens eller annat tillfälle när kollegiet träffas.
Ni kan antingen titta på filmen i förväg inför mötet eller så startar ni med att titta på filmen tillsammans.
I filmen nämns metoden two stars and a wish. Den går ut på att den som ska återkoppla på ett arbete lyfter upp två aspekter av arbetet där eleven/kamraten lyckats bra samt en framåtsyftande önskan om vad som skulle kunna förbättras. Det är viktigt att elever som ska genomföra kamratbedömning ges tydliga instruktioner kring hur de ger framåtsyftande återkoppling och vilka aspekter de ska fokusera återkopplingen på.
Arbeta därefter med diskussionsfrågorna enligt modell EPA (enskilt, par, alla) enligt nedan.
I filmen presenteras olika sätt att arbeta med digitala verktyg för att följa elevernas utveckling.
Berätta till när uppgiften ska vara utförd och hur den kommer att följas upp. Låt deltagarna diskutera gruppvis.
Använd en befintlig eller kommande planering av en lektion eller ett område. Fundera kring hur du med hjälp av digitala verktyg kan låta alla elever kommer till tals. Genomför lektionen.
Ha en uppföljningsdiskussion efter 2–3 veckor.
Ta del av Skolverkets stödmaterial Att planera, bedöma och ge återkoppling – stöd
för undervisning. Materialet syftar till att stötta lärare i arbetet med pedagogisk
bedömning och utveckling av undervisning.