Utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik
När barn och elever lär sig om naturvetenskap och teknik får de också verktyg för att undersöka och förstå frågor om hälsa och miljö samt tekniken i sin omgivning. Här kan du som lärare i grundskolan och gymnasieskolan hitta stöd för att utveckla din undervisning i ämnena.
Kunskaper i naturvetenskap och teknik lägger grunden för kompetenser som bidrar till teknisk, ekonomisk och hållbar utveckling i samhället. Genom att eleverna förstår vad kunskaperna vilar på, hur vi kan veta det vi vet inom naturvetenskap och teknik, kan också deras kritiska tänkande utvecklas. Det ger eleverna goda förutsättningar att aktivt delta i diskussioner om olika samhällsfrågor.
En föränderlig värld gör att du som lärare i naturvetenskap och teknik ständigt behöver utveckla din undervisning. Här har vi samlat resurser som kan ge stöd och inspiration i det arbetet.
Inspiration, stöd och kompetensutveckling
Här hittar du som är förskollärare, lärare i fritidshemmet eller förskoleklass, grundskolan, anpassade grundskolan, gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan material som kan inspirera dig till att prova nya saker i din undervisning i naturvetenskap och teknik.
För personal i förskola
För personal i förskoleklass och fritidshem
För personal i årskurs 4–6
- Teknikens förändring och dess konsekvenser i årskurs 4–6, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Främja elevers lärande i NO, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Kunskaper om naturvetenskapens begrepp och förklaringsmodeller i årskurs 4–6, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Systematiska undersökningar i årskurs 4–6, Lärportalen Länk till annan webbplats.
För personal i årskurs 7–9
- Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning i årskurs 7–9, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Teknikens förändring och dess konsekvenser i årskurs 7–9, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Digitala verktyg i naturvetenskap, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Främja elevers lärande i NO, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Kunskaper om naturvetenskapens begrepp och förklaringsmodeller i årskurs 7–9, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Systematiska undersökningar i årskurs 7–9, Lärportalen Länk till annan webbplats.
För personal i anpassade grundskolan
För personal i gymnasieskolan
- Medicin, hälsa och ohälsa, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Väder och klimat, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Digitala verktyg i naturvetenskap, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Kommunikation i naturvetenskapliga ämnen, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Modeller och representationer, Lärportalen Länk till annan webbplats.
- Naturvetenskapens karaktär och arbetssätt, Lärportalen Länk till annan webbplats.
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Concept Cartoons i naturvetenskap
- Uttrycksformer för upptäckare, förskolan
- Uttrycksformer för upptäckare, grundskolan
- Uttrycksformer för upptäckare, gymnasieskolan
Kontextrik undervisning
Laborationer
Hållbar utveckling
- Kretslopp och näringskedjor
- Naturens nytta och glädje
- Ekosystemtjänster och hållbarhet
- Om ekosystemtjänster – hur går det runt?
- Biologi: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
- Hållbar utveckling på tekniskt inriktade yrkesprogram
Teknik
- Fördjupande texter om det centrala innehållet i teknik
- Undersökningar av tekniska lösningar
- Undersökning av trafiksignalsystem
- Glasögonbågar, teknik i årskurs 4–6
- Programmering i teknikämnet
- Ta loss, sätta fast, sammanfoga i förskolan
Utomhusdidaktik
Sexualitet, samtycke och relationer
- Sexualitet, samtycke och relationer i anpassade grundskolan, webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i årskurs 1–6, webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i årskurs 7–9, webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i gymnasieskolan, webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i anpassade gymnasieskolan, webbkurs
Moduler i lärportalen
Forskning och fördjupning
Forskning
Skolverket samarbetar med olika högskolor och universitet för att sammanställa och sprida kunskap om resultat av forskning inom området.
- Designprocesser kan stödja teknisk bildning om hållbar utveckling
- Estetiska uttryck och fantasi kan bidra till barns lärande för hållbar utveckling
- Viktigt att skilja på energi och materia i lärande för hållbar utveckling
- Se fler artiklar om forskning
Rapporter
I den här tematiska analysen visar Skolinspektionen på utmaningar och möjligheter till utveckling av undervisningen i de naturorienterande ämnena.
Stöd och inspiration från andra aktörer
Det finns många andra resurser från andra aktörer som kan fungera som stöd när du utvecklar din undervisning.
Kemilärarnas resurscentrum, KRC
KRC erbjuder stöd och resurser för elevaktiviteter, kemisäkerhet och andra frågor som rör kemiundervisningen i skolan.
Kemilärarnas resurscentrums webbplats Länk till annan webbplats.
Brand- och olycksutbildningar för 4–7 år: MSB:s utbildningsmaterial
MSB har tagit fram skolmaterial om brand och olyckor för barn i åldern 4–7 år samt samhällskunskap åk 1–3. Materialet omfattar elevmaterial, lärarhandledning, fakta och länktips.
Myndigheten för samhällsksydd och beredskap (MSB): utbildningsmaterial Länk till annan webbplats.
Nationellt resurscentrum för biologiundervisning, Bioresurs
Bioresurs erbjuder stöd och resurser till lärare i förskola, skola och vuxenutbildning och verkar för ökat intresse för biologi och bioteknik.
Nationellt resurscentrum för biologiundervisning, Bioresurs webbplats Länk till annan webbplats.
Nationellt resurscentrum för fysik, NRCF
På NRCF:s webbplats finns resurser för undervisning i fysik och astronomi och information om olika typer av fortbildning.
Nationellt resurscentrum för fysik, NRCF:s webbplats Länk till annan webbplats.
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, NATDID
NATDID gör forskning och beprövad erfarenhet från hela Sverige mer tillgänglig för personer som arbetar i förskola/skola genom att lyfta fram forskningsresultat och lärares erfarenheter kring naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
Naturvetenskap och teknik för alla, NTA
NTA erbjuder resurser för skolas naturvetenskap och teknikundervisning
samt fortbildning.
Naturvetenskap och teknik för alla, NTA:s webbplats Länk till annan webbplats.
Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan, CETIS
På CETIS webbplats finns information om inspirationsmaterial, samarbetspartners, kompetensutveckling, tidskrift och andra stöd och resurser för teknikundervisningen.
Naturvårdsverket
Naturvårdsverket har tagit fram flera stödmaterial för skolan exempelvis En varmare värld.
En varmare värld, Naturvårdsverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, SMHI
SMHI erbjuder material kring klimat, klimatpåverkan, klimateffekter och klimatanpassning.
Skolmaterial om klimat, SMHI:s webbplats Länk till annan webbplats.
Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningen har faktablad och ämnesövergripande material om energi, klimat, hållbar konsumtion och naturnytta. Det finns även inspiration för skolor som vill arbeta med globala målen och Agenda 2030.
World Wide Fund for Nature, WWF
WWF har tagit fram inspirationsmaterial för arbetet med hållbar utveckling inom skola och utbildning. Här finns resurser som
vänder sig till Skolledare.
WWF utbildning, Världsnaturfonden WWF:s webbplats Länk till annan webbplats.
Utenavet
Utenavet är ett nationellt nätverk för främjande av utomhusbaserat lärande. Utenavet verkar för att natur- och kulturupplevelser ska bidra till att öka måluppfyllelsen i all utbildning.