Frågor och svar

Vad innehåller en kvalitetsdialog?

En kvalitetsdialog består av tre delar:

  • introduktion inför kvalitetsdialog
  • genomförande av kvalitetsdialog och
  • återkoppling efter kvalitetsdialog

Introduktion inför kvalitetsdialog

Introduktionen består av digitala informationsträffar med flera huvudmän tillsammans samt förberedelser inför genomförandet av dialogerna. I denna del tas kvalitetsdialogernas syfte, upplägg och analysunderlag upp. Information ges också om det nationella kvalitetssystemet Länk till annan webbplats. (målsättningar, delmål, indikatorer och framgångsfaktorer).

Genomförande av kvalitetsdialog

Grundtanken är att kvalitetsdialogen genomförs fysiskt. Beroende på omständigheter och önskemål kommer det även att vara möjligt för huvudmannen att genomföra kvalitetsdialogen digitalt. Den fokuserar på huvudmannens styrkor, utmaningar och behov. Dialogen utgår från huvudmannens systematiska kvalitetsarbete.

Återkoppling efter kvalitetsdialog

Återkopplingen sker i nära anslutning till kvalitetsdialogen. Den kan ske fysiskt eller digitalt och tar upp huvudmannens och myndigheternas reflektioner och lärdomar från den genomförda dialogen.