Läslistor
Här hittar du läslistor som innehåller förslag på bland annat bilderböcker, romaner, dikter och noveller. De kan ge dig inspiration och nya idéer när du ska välja litteratur till din undervisning. Läslistorna är frivilliga att använda. Du hittar också mallar för att göra egna läslistor.

Ladda ner läslistorna
Läslista för förskolan
Läslista för förskolan 0–6 år Pdf, 4 MB.
Läslistor för skolan
Läslista för lågstadiet Pdf, 852 kB.
Läslista för mellanstadiet Pdf, 793 kB.
Läslista för högstadiet Pdf, 3 MB.
Läslista för gymnasiet Pdf, 2 MB.
Alla läslistor samlade för både förskolan och skolan
Läslistor för förskolan och skolan Pdf, 2 MB.
Beställ ett fysiskt exemplar av läslistan
Den samlade läslistan finns i begränsad upplaga att beställa kostnadsfritt hos Kulturrådet.
Läslistor, Kulturrådets webbplats
Skapa en egen läslista
Gör egna läslistor genom att ladda ner och skriva ut våra mallar. Låt barnen och eleverna tipsa om böcker som är roliga, viktiga eller har gjort ett starkt intryck. Det finns mallar för att skapa både personliga och gemensamma läslistor. I en av mallarna kan eleverna skriva, och i den andra kan de berätta om sina favoritböcker genom att teckna.
Mallar för egna läslistor
-
Min läslista omslag (Pdf, 50 kB)
-
Min läslista inledning (Pdf, 53 kB)
-
Min läslista skriva (Pdf, 24 kB)
-
Min läslista rita (Pdf, 18 kB)
Mallar för egna läslistor som barnen och eleverna kan färglägga
-
Min läslista omslag, färglägga (Pdf, 43 kB)
-
Min läslista inledning, färglägga (Pdf, 67 kB)
-
Min läslista skriva, färglägga (Pdf, 20 kB)
-
Min läslista rita, färglägga (Pdf, 20 kB)
Mallar för gemensamma läslistor
-
Vår läslista omslag (Pdf, 48 kB)
-
Vår läslista inledning (Pdf, 53 kB)
-
Vår läslista skriva (Pdf, 26 kB)
-
Vår läslista rita (Pdf, 20 kB)
Mallar för gemensamma läslistor som barnen och eleverna kan färglägga
-
Vår läslista inledning, färglägga (Pdf, 67 kB)
-
Vår läslista omslag, färglägga (Pdf, 44 kB)
-
Vår läslista skriva, färglägga (Pdf, 21 kB)
-
Vår läslista rita, färglägga (Pdf, 21 kB)
Om böckerna
Listorna har förslag på både klassiker och samtida skönlitteratur som är skriven på svenska eller som finns i svensk översättning. Här finns romaner, noveller, ABC-böcker, poesisamlingar, enstaka dikter, grafiska romaner, bilderböcker med text och ”silent books” (textlösa bilderböcker). Skönlitteraturen har olika teman, exempelvis rädsla och mod, självständighet och identitet, vänskap och relationer. Verken skildrar kärlek, natur, djur, äventyr och mycket mer.
Det finns korta informationstexter till respektive titel med undantag för enskilda dikter. Texterna beskriver verken och kan inspirera dig i hur verken kan användas i undervisningen. De enskilda dikterna är smakprov på lyrik från olika tider som kan beröra unga.
Böckerna kan läsas över gränserna i olika skolformer och stadier
Listorna är uppdelade efter skolform och stadier men många av verken kan användas över gränserna. Titta gärna på flera av listorna. Böckerna kan även läsas i förskoleklassen, fritidshemmet, vuxenutbildningen och i anpassade skolformer.
Flera av böckerna är lättlästa eller finns tillgängliga som lättlästa utgåvor. I anpassade skolformer kan du behöva komplettera böckerna med olika hjälpmedel eller tillgängliga medier.
Det finns många olika utgåvor tillgängliga
Äldre litteratur finns ofta i flera översättningar och utgåvor. Språket kan variera beroende på när texten skrevs. Det är inte alltid den senast publicerade utgåvan som har det mest moderna språket och passar bäst i undervisningen. Jämför därför gärna olika versioner.
Klassiska dikter och noveller går ofta att hitta genom Litteraturbanken
I Litteraturbanken finns också stöd för hur lärare kan vägleda eleverna in i litteraturen.
Litteraturbanken, litteraturbanken.se
Litteraturbankens skola, litteraturbanken.se
Äldre noveller och dikter för högstadiet och gymnasiet finns som pdf:er hos Litteraturbanken
Hos Litteraturbanken finns också länkar till olika resurser som du kan använda tillsammans med texterna, till exempel inläsningar, poddavsnitt och andra texter av olika slag. Rättighetsinnehavarna till de texter som fortfarande är i upphovsrätt har gett sitt tillstånd till att texterna får laddas ner av lärare och användas i undervisning.
Ladda ner pdf:erna hos Litteraturbanken
Litteraturbanken skola, läslistor
Även ”Kejsaren av Portugallien” och ”Doktor Glas” finns som pdf, den senare i en uppdaterad version med modern stavning och ordförklaringar.
Att välja litteratur till undervisningen
För att väcka barns och elevers intresse för att läsa behöver litteraturen kännas relevant och bidra med någonting meningsfullt som nya världar, självinsikt eller glädje.
Här är några centrala frågor att ha i åtanke vid val av litteratur:
- Får barnen eller eleverna möjlighet att möta litteratur med olika typer av innehåll och form?
- Kan boken leda till fördjupade samtal?
- Är språk och innehåll på en nivå som är tillgänglig, men tillräckligt utmanande för att utveckla läsförmågan?
Valet av litteratur behöver utgå från barnens och elevernas behov samt syftet med undervisningen. Delaktighet i valet av läsning kan öka motivationen, men barn och elever behöver också utveckla och vidga läsvanorna genom undervisningen.
Det finns mycket litteratur som inte ryms i läslistorna, och det är centralt med ett brett urval av litteratur. Använd gärna läslistorna till samtal om läsning av skönlitteratur och om litteraturundervisning.
Samtala om språkbruk i litteraturen
Litteratur kan innehålla ordval som är förminskande eller kränkande för grupper eller individer. Enstaka sådana ord förekommer exempelvis i en del äldre litteratur för äldre elever. Diskutera gärna språkbruk i litteratur tillsammans med eleverna, utifrån den tid boken skrevs och det sammanhang den skildrar.
Vilka har tagit fram läslistorna?
Läslistorna har tagits fram av Skolverket och Kulturrådet tillsammans med en fristående referensgrupp med litterär och utbildningspedagogisk kompetens.
Förslag på litteratur har dessutom samlats in från förskollärare, lärare i svenska och svenska som andraspråk samt skolbibliotekarier. Förslagen tillsammans med de motiveringar som har skickats in har varit viktiga för att säkerställa att verken på listorna är relevanta och användbara i undervisningen i alla skolformer, inklusive anpassade skolformer.
Vi har också haft dialoger med relevanta myndigheter och organisationer.
Kriterier för urval av böckerna till läslistorna
Läslistorna lyfter fram skönlitteraturens mångfald. Vi har valt inriktning och fattat beslut gällande genrer och antal verk på listorna. Andra aspekter av betydelse för urvalet har varit fördelningen mellan klassiker och nyare litteratur, fördelningen mellan svensk, nordisk, europeisk och annan internationell litteratur samt fördelningen av manliga respektive kvinnliga författare.
Böckerna ska fungera i undervisning
Litteraturen ska kunna väcka barns och elevers intresse för det skrivna och ge möjligheter till djupare förståelse av det egna jaget, av livet och av omvärlden.
Böckerna ska engagera, beröra, väcka nyfikenhet eller vidga medvetenheten
Litteraturens potential att få läsaren att reflektera över viktiga frågor är en del av dess unika värde.
Relevanta frågor under urvalsprocessen har exempelvis varit:
- Tror vi att detta verk kommer att beröra barn och unga?
- Väcker text och bild känslor, tankar och ger nya perspektiv?
Verken på läslistorna ska uppfylla några, men inte nödvändigtvis samtliga, kriterier listade nedan. Kriterierna är inte listade i rangordning. I det slutliga urvalet har aspekter som i vilken utsträckning verket kan engagera, beröra, väcka nyfikenhet eller vidga medvetenhet hos barn och elever vägt tungt.
Litteraturen ska
- bidra till att öka barns och elevers intresse för läsning av skönlitteratur
- engagera, beröra, väcka nyfikenhet eller vidga medvetenhet hos barn och elever
- bidra till att barn och elever kan använda skönlitteratur som en källa till kunskap, självinsikt och glädje
- bidra till att barn och elever utvecklar den egna identiteten samt sin förståelse för andra och för omvärlden
- gestalta (tillvarons) komplexitet i text och bild
- bidra till fördjupande litteraturundervisning
- bidra till bildning exempelvis genom sin litteraturhistoriska betydelse
- bidra till att barn och elever utvecklar sitt språk.
Kriterierna utgår ifrån innehållet om
- läsning och litteraturundervisning i kurs- och ämnesplaner för svenska och svenska som andraspråk
- högläsning och litteratur i förskolans läroplan
- Kulturrådets villkor för Astrid Lindgren Memorial Award
- Kulturrådets villkor vid bedömning av barn- och ungdomslitteratur inom litteraturstöd
- Kulturrådets villkor för Barn- och ungdomsbokskatalogen.
Anmäl dig till våra litteraturinternat 2025
Lär dig mer om barn- och ungdomslitteratur, diskutera läslistorna och utforska inspirerande metoder för litteraturundervisning. Internatet vänder sig till lärare i svenska och svenska som andraspråk i mellan- och högstadiet. Under två dagar och en kväll får du lyssna på föreläsningar, delta i workshoppar, utbyta tankar och erfarenheter samt fira läsningens kraft.
Platser kvar
Fullbokade litteraturinternat – anmäl dig till en kölista
Anmäl dig till kölistan senast den 31 augusti.
- Litteraturinternat i Östersund 8–9 september
- Litteraturinternat i Norrköping 10–11 september
- Litteraturinternat i Karlstad 14–15 oktober
- Litteraturinternat i Göteborg 23–24 oktober
- Litteraturinternat i Malmö 20–21 oktober
- Litteraturinternat i Linköping 1–2 oktober
- Litteraturinterat i Stockholm 16–17 oktober
Fullbokade litteraturinternat – anmälan har stängt
Pressmeddelande från Skolverket den 2 december 2024
Läslistor ska bidra till fler läsintresserade barn och unga
Inspelat seminarium om läslistor på Bokmässan 2024
Sveriges Utbildningsradio, UR, har spelat in ett samtal och seminarium om läslistor på Bokmässan 2024. Se inspelningen hos UR Play.
Läslistor till hela landet – lösningen på läskrisen? urplay.se
Nyhetsartikel om enkät till förskollärare och lärare i svenska eller svenska som andraspråk
Boktips efterlyses - nu pågår insamling av förslag på litteratur till läslistor
Läslistor till skolan är inte detsamma som en svensk kulturkanon
Nyhetsartikel hos Kulturrådet skriven av Kajsa Ravin, generaldirektör Kulturrådet, och Peter Fredriksson, tidigare generaldirektör Skolverket.
Läslistor till skolan är inte detsamma som en svensk kulturkanon, kulturradet.se
Senast uppdaterad 23 juni 2025.
-
Statsbidrag
Statsbidrag för inköp av litteratur 2025