Utveckla din kompetens i programmering med föreläsningar, workshops och gruppdiskussioner. Anmäl dig till en av våra workshopserier som utgår från Skolverkets webbkurser i programmering.
Lärare och förskollärare
Webbkursen och 3-4 workshopsträffar tar ca 20 timmar
Online och workshoplokal
Workshopserie
Det finns tre olika workshopserier att anmäla sig till. Det är högskolor, universitet, RISE och science centers som arrangerar workshopserierna. Du hittar mer information om workshopsserien och länk till anmälan hos respektive arrangör.
Workshopserierna är för förskolelärare, lärare i årskurs F–3 eller specialskolan årskurs F–4, lärare i fritidshem, lärare i matematik eller teknik i årskurs 4–6 eller specialskolan årskurs 5–7 och lärare i grundsärskolan årskurs 1–6. Workshopserierna är öppna för lärare i andra ämnen eller andra skolformer i mån av plats.
Workshopserien "Programmering i tidiga åldrar" utgår från Skolverkets webbkurs "Om programmering".
Anmäl dig till programmering i tidiga åldrar, Linköpings universitet Länk till annan webbplats.
Anmäl dig till programmering i tidiga åldrar, RISE Länk till annan webbplats.
Workshopserien "Att programmera med workshops" utgår från Skolverkets webbkurs "Att programmera".
Anmäl dig till Att programmera med workshops, Linköpings universitet Länk till annan webbplats.
Anmäl dig till Att programmera med workshops, Linnéuniversitetet Länk till annan webbplats.
Anmäl dig till Att programmera med workshops, RISE Länk till annan webbplats.
Den här workshopserien utgår från Skolverkets två webbkurser "Om programmering" och "Att programmera".
Inom samtliga spår ska deltagaren introduceras i programmeringsmiljöer som kan vara en utgångspunkt för att kunna undervisa på en nivå som motsvarar det som krävs utifrån det centrala innehållet gällande programmering:
Inga förkunskaper i programmering krävs.
Ta chansen att satsa på att kompetensutveckling i programmering som organiseras för lärare på skolan, en satsning som kan bidra till att undervisningen utvecklas och som kan ge goda förutsättningar för kollegialt lärande kring programmering även efter workshopseriens slut.
Det är viktigt att rektor skapar förutsättningar för lärares kompetensutveckling genom att avsätta tid och se till att utrustning finns. Tid och plats för workshoppassen bestäms i samarbete mellan rektor eller huvudman och workshoparrangören.
Den här workshopserien är en utgångspunkt för fortsatt kompetensutveckling i programmering. De poänggivande kursera ”Introduktion till programmering i textbaserad/visuell miljö” är de alternativ som rekommenderas som en fortsatt kompetensutveckling i programmering.
Introduktion till programmering i textbaserad miljö