Säker användning av nätet
I den här utbildningen får du som arbetar i grundskola och gymnasium kunskaper om ungas liv på internet, digitala spel och säkerhet på nätet. Genom kollegialt lärande får du och dina kollegor fördjupa er i hur ni kan hantera och diskutera frågor tillsammans med era elever.
-
För lärare, skolbiblioteks- och elevhälsopersonal
-
Cirka åtta veckor
-
Lärportalen, på arbetsplatsen
Materialet finns på Lärportalen
Materialet finns fritt tillgängligt på vår lärportal. Ingen inloggning behövs.
Modulen Säker användning av nätet på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Supporten för Lärportalen når du via larportalen@skolverket.se
För lärare, skolbibliotekarier och personal inom elevhälsan
Kompetensutvecklingen riktar sig till lärare, skolbibliotekarier och elevhälsopersonal i grundskola och gymnasium. Inga förkunskaper krävs.
Studierna tar totalt åtta veckor
Modulen består av fem delar. Varje del beräknas ta cirka 60 minuter i enskild förberedelsetid samt cirka 120-180 minuter för gemensamt arbete och diskussion. Rekommenderad tidsåtgång är åtta veckor totalt.
Modulen Säker användning av nätet tar avstamp i vad vi vet om ungas nätvanor. Den består av delarna:
- Ungas samspel online
- Kränkningar på nätet
- Spel – en del av ungas nätvardag
- Informationssäkerhet i skolan
- Arbeta vidare
Kollegialt lärande med fri fart
Modulerna utgår från ett kollegialt lärande med stöd av webbaserat material bestående av filmer, ljudfiler, artiklar, elevaktiviteter, diskussionsfrågor och reflektionsfrågor. Aktiviteterna planeras kollegialt och prövas därefter i den egna verksamheten.
Läs mer om modellen på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Studierna sker på arbetsplatsen
Arbetet äger rum lokalt på skolorna.
Därför ska ni delta
- Ni får ökade kunskaper om ungas nätliv
- Ni får förslag på hur ni kan diskutera internet, spel och integritetsfrågor med elever
- Ni lär er mer om informationssäkerhet
- Ni stärker ert arbete med elevers säkerhet på nätet
- Ni får exempel på hur lärare, skolbibliotekarie och elevhälsopersonal kan samarbeta
Rektor och huvudman skapar förutsättningarna
Det är rektorn som tillsammans med huvudmannen skapar de organisatoriska förutsättningarna för det kollegiala lärandet. Det är viktigt att deltagarna får tillräckligt med avsatt tid för att genomföra alla moment i kompetensutvecklingen: individuell förberedelse, kollegialt arbete, undervisningsaktivitet och uppföljning.
-
Kurser och utbildningar
Kritisk användning av nätet
-
Kurser och utbildningar
Leda och lära i tekniktäta klassrum
-
Kurser och utbildningar
Digitalt berättande