Styra och leda arbetet med kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar
Kommunernas aktivitetsansvar innebär att kommunerna är skyldiga att hålla sig informerade om och erbjuda individuella åtgärder till ungdomar under 20 år som inte studerar i gymnasieskolan eller genomför någon motsvarande utbildning. Ta del av stöd för planering, genomförande och utveckling i arbetet med kommunernas aktivitetsansvar.
De allmänna råden för kommunernas aktivitetsansvar innehåller de bestämmelser som hemkommunen måste följa i arbetet med aktivitetsansvaret. Hemkommunen kan organisera arbetet med sitt aktivitetsansvar som man finner lämpligt, så länge som kommunen uppfyller kraven enligt skollagen.
Allmänna råd för arbetet med kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar
Film
Kommunernas aktivitetsansvar
Få en samsyn kring frågor som rör ansvar och organisation i arbetet med aktivitetsansvaret.
3.50

Tydlig ansvarsfördelning och rutiner för varje del i processen
Det är viktigt med en tydlig ansvarsfördelning inom kommunen och att det finns avsatta resurser för arbetet med aktivitetsansvaret. Arbetet med kommunens aktivitetsansvar behöver en tydlig ansvarsfördelning där det till exempel finns rutiner för
- informationshantering vid studieavbrott och information om elever som är i riskzonen för avbrott, i och utanför kommunen
- hur ofta och på vilket sätt ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret ska kontaktas
- hur man tillvaratar barns och ungdomars åsikter och erfarenheter kring situationen
- ändamålsenlig resurstilldelning
- uppföljning och utvärdering
- samverkan.
SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, Kvalitet, styra, följa upp och utveckla, utbildning
Identifiera olika aktörer för samverkan
Hemkommunen bör identifiera vilka aktörer inom kommunen och även i civilsamhället som kan vara aktuella för samverkan. Det kan till exempel vara aktörer som skola, socialförvaltning, fritidsverksamhet och arbetsförmedling. Arbetet med samverkan kan vara ett av de områden som beskrivs i en handlingsplan. I den kan man även ange mätbara mål, som till exempel vilka aktörer som identifierats för samverkan, när eller hur ofta samverkan ska ske, samt förväntade resultat som är mät- och utvärderingsbara.
Ansvar för att löpande identifiera, informera och kontakta ungdomar
Hemkommunens insatser för ungdomarna ska ske så snabbt som möjligt. Därför är det viktigt att identifiering av unga sker nära tiden då skolplikten upphör. Identifiering ska ske i situationer när ungdomar inte börjar, inte fullföljer sin utbildning, eller när en ungdom avslutar en utbildning utan examensbevis.
Rutiner för regelbunden informationshantering och kontakt
Kommunens löpande arbete med att identifiera, informera och kontakta, måste bedrivas regelbundet under hela året. Det övergripande arbetet görs i flera steg, till exempel som nedan:
- hemkommunen skaffar sig information om ungdomars sysselsättning och registrerar denna information,
- hemkommunen kommer i kontakt med berörda ungdomar, exempelvis genom brev, telefonsamtal, sms, hembesök och sociala medier, och
- hemkommunen erbjuder lämpliga individuella åtgärder.
Följ CSN:s rutiner för rapportering om ogiltig frånvaro
För att effektivisera administrationen är det viktigt att huvudmannens rutiner för rapportering till hemkommunen, överensstämmer med CSN:s rutiner för rapportering om ogiltig frånvaro. Skolkommunen har en skyldighet att meddela elevens hemkommun om deras elev har en hög ogiltig frånvaro.
Uppgifter om betyg
Kommunen har möjlighet att hämta uppgifter från betygsdatabasen, BEDA, som förvaltas av Universitets- och högskolerådet.
Exempel på kommuners ekonomiska stöd till ungdomar inom kommunernas aktivitetsansvar
Det är upp till varje enskild kommun att avgöra om ekonomiska stöd kan erbjudas en ungdom som omfattas av Kommunernas aktivitetsansvar, och vilket stöd som i så fall erbjuds. I de fall kommunerna ger ekonomiskt stöd, så löser de det på olika sätt, exempelvis genom att
- ungdomar inom KAA som inte går i skolan, men som har praktik, får motsvarande studiebidraget från kommunen
- ungdomen erbjuds vid genomförande av praktik i hemkommunens verksamhet, ersättning motsvarande studiebidraget. Busskort och ersättning för måltider erbjuds vid behov.
Motivationshöjande samtal inför individuell åtgärd
Skolinspektionens granskning (2018) av kommuners arbete med aktivitetsansvaret, visar att motivationshöjande samtal spelar stor roll för att erbjuda ungdomar olika lösningar. Åtgärderna som erbjuds behöver vara individuellt behovsanpassade och syfta till att ungdomar i första hand återgår till eller påbörjar utbildning, eller alternativa åtgärder.
Exempel på åtgärder som erbjuds ungdomar kan vara kommunal vuxenutbildning (gymnasienivå), folkhögskolans allmänna kurser, studiemotiverande kurser på folkhögskola, praktik med mera.
Dokumentationsansvar
Kommunen ska dokumentera de insatser som ges till de ungdomar som omfattas av kommunernas aktivitetsansvar. Dokumentationen ska vara ett stöd för den unge och kommunen, att utifrån en kartläggning av ungdomens mål, behov och förväntningar, komma överens om lämpliga individuella åtgärder.
Hemkommunen bör:
Se till att det finns förutsättningar och rutiner så att berörd personal kan dokumentera insatser till ungdomar som tillhör målgruppen för aktivitetsansvaret.
Dokumentationsansvar för stöd och delaktighet för ungdomarna
Kommunernas insatser för ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret ska dokumenteras på ett lämpligt sätt.
- Dokumentationen ska vara ett stöd för den unge och kommunen, att utifrån en kartläggning av ungdomens mål, behov och förväntningar, komma överens om lämpliga individuella åtgärder.
- Dokumentationen och de överenskommelser av åtgärder som gemensamt beslutas, kan på så sätt utgöra ett underlag för att professionalisera mötet mellan ungdomen och kommunens personal samt leda till en tydligare arbetsprocess.
- Dokumentationen ger den unge delaktighet och kan innebära att ungdomen enklare förstår hur man exempelvis kan återgå till utbildning.
- Dokumentationen kan också vara ett viktigt underlag för uppföljning och utvärdering av insatserna och på så sätt utveckla kvaliteten i kommunens verksamhet.
- Kommunens skyldighet att dokumentera gäller de insatser som kommunen gör för den berörda ungdomen. Det innebär att uppgifter av känslig karaktär inte ska dokumenteras. Om det ändå förekommer sådana uppgifter gäller bestämmelserna om sekretess till skydd för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, 21 kap. offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Att föra register över ungdomar som omfattas av kommunernas aktivitetsansvar
Kommunerna ska enligt skollagen föra ett register över de ungdomar som omfattas av kommunernas aktivitetsansvar. Skolverket samlar in uppgifter från registret två gånger per år.
Inspiration och stöd i arbetet med kommunernas aktivitetsansvar
Workshop för verksamhetsutveckling och nätverksbyggande
Skolverket erbjuder stöd för verksamhetsutveckling av kommunernas aktivitetsansvar. På begäran genomför en heldags workshop tillsammans med er. Syftet är att utveckla verksamheten och arbetet med kommunernas aktivitetsansvar och nätverkssamverkan mellan kommuner. Därför ser vi helst att fler kommuner deltar tillsammans.
KAA, kommunernas aktivitetsansvar - stöd för verksamhetsutveckling och nätverksbyggande
Rapporter och projekt
Rapporter
Kommunernas aktivitetsansvar – perioden 2022/2023
Nationellt samordnat stöd till unga som varken arbetar eller studerar (2021), Mucf.se
Slutbetänkande av Samordnaren för unga som varken arbetar eller studerar, SOU 2018:11
Projekt
Uppdrag fullföljd utbildning, SKR, Sveriges Kommuner och Regioner
Andra myndigheter som arbetar med frågor om unga, samt aktörer för samverkan
Vid frågor om insamling av data för register, kontakta scb:
https://www.scb.se/lamna-uppgifter/undersokningar/Kommunernas-aktivitetsansvar/
Senast uppdaterad 16 juni 2025.