Statsbidrag för akutskolor 2025
Det här statsbidraget ska gå till personalkostnader för akutskolor i grundskolan. En akutskola är en organisatorisk lösning som är knuten till en skolenhet för att elever tillfälligt ska få utbildning utanför den egna skolenheten.
Viktiga datum och beslut
Bidragsomgången 2025
Ansökan kommer att vara öppen 15 januari–17 februari 2025 i e-tjänsten för statsbidrag. Bidragsomgången avser perioden 1 januari–31 december 2025.
Så kan du förbereda dig
I ansökan kommer ni att behöva lämna följande uppgifter:
- Intyganden om att ni uppfyller villkoren enligt förordning (2024:1340).
- Hur många akutskolor ni söker bidrag för under 2025, om dessa är befintliga eller nya akutskolor och vilken skolenhetskod respektive akutskola är knuten till.
Ni ska även lämna uppgifter om alla personer som ska arbeta i en akutskola under 2025. För var och en av dessa personer kommer ni att behöva lämna uppgifter om
- personnummer
- personalkategori
- tjänstgöringsgrad i akutskola
- skolenhetskod för den akutskola som personen ska arbeta i
- start- och slutdatum för tjänstgöring i akutskola
- kostnader för personens tjänstgöring i akutskola.
Redovisningen är öppen 15 januari–16 februari 2026. Vi återkommer med vilka uppgifter som ska lämnas i redovisningen.
Vad är en akutskola?
Enligt 2 § förordning (2024:1340) är en akutskola en organisatorisk lösning som är knuten till en skolenhet för att elever som avses i 5 kap. 13 § skollagen (2010:800) tillfälligt ska få utbildning utanför den egna skolenheten.
En akutskola är alltså en verksamhet som har till uppgift att ta emot elever som efter beslut av rektor tillfälligt ska ges undervisning på en annan plats inom huvudmannens organisation. Det rör sig därmed om en disciplinär åtgärd för att försäkra andra elever trygghet och studiero. Ett beslut om tillfällig placering utanför den egna skolenheten får inte gälla för en längre tid än fyra veckor. Ta del av vårt stöd för att starta och bedriva akutskolor.
Akutskolan ska vara knuten till en skolenhet
Vi har gjort tolkningen att flera akutskolor kan vara kopplade till en och samma skolenhet och att varje sådan akutskola måste uppfylla kraven i 4 § förordning (2024:1340). Vi har även gjort tolkningen att akutskolan kan vara centralt placerad och att eleverna kan komma från flera olika skolenheter, men för att uppfylla definitionen enligt förordningen ska akutskolan vara knuten till en skolenhet hos huvudmannen.
Vem kan söka statsbidraget?
Kommunala och fristående huvudmän för grundskolan.
Vad ska statsbidraget användas till?
Bidraget ska användas för personalkostnader i akutskolor. Ni kan få bidrag
- motsvarande hälften av personalkostnaderna
- för en eller flera heltidsanställningar eller uppdrag som motsvarar heltid
- för en eller flera deltidsanställningar eller uppdrag som motsvarar deltid.
Personalkostnader i nya akutskolor
En ny akutskola är en akutskola som har inrättats den 1 januari eller senare under år 2025 och som uppfyller alla villkor i förordning (2024:1340). Ni kan då få bidrag för anställd personal eller personer som arbetar på uppdrag.
Personalkostnader i befintliga akutskolor
En befintlig akutskola är en akutskola som inrättades före den 1 januari 2025 och som uppfyller alla villkor i förordning (2024:1340). Ni kan då få bidrag för
- nya anställda eller personer som arbetar på uppdrag
- att bibehålla eller utöka befintliga tjänster eller uppdrag.
Om förutsättningarna enligt förordning för statsbidraget är uppfyllda får bidrag lämnas under bidragsåret 2025 även för att bibehålla det antal årsarbetskrafter som huvudmannen för bidragsåret 2024 har fått bidrag för. Detta är enligt 5 § i den upphävda förordningen (2023:117) om statsbidrag för personalkostnader för akutskolor, speciallärare och elevhälsan.
Vilka villkor gäller för statsbidraget?
Ni kan få bidrag om
- akutskolan omfattar minst två årsarbetskrafter, varav minst en årsarbetskraft har legitimation som lärare
- kostnaderna avser personal med legitimation som lärare eller med relevant utbildning inom psykosocialt arbete
- huvudmannen kan ge minst två elever akutskola samtidigt.
Personalkostnaderna ska avse en anställning eller ett uppdrag som varar minst sex månader på heltid eller deltid.
Bidrag lämnas inte för personalkostnader som uppstår genom omfördelning av befintlig personal eller omorganisering av verksamheten. Med detta menas att vi inte ska lämna bidrag för merkostnader som uppstår till följd av en omfördelning eller omorganisering, exempelvis att personal med hög lön omplaceras till en akutskola och får behålla sin tidigare lön. I normalfallet finns det dock inget hinder mot att lämna bidrag för personal som har omfördelats eller för personalkostnader i en organisation som har omorganiserats. Ni kan därmed inrätta en akutskola och bemanna akutskolan med personal som tidigare har haft en annan tjänst hos huvudmannen. Om personalen i akutskolan kommer från huvudmannens befintliga verksamhet kan ni inte få bidrag för kostnader för att ersätta personens tidigare tjänst hos huvudmannen.
Tjänstgöringsgraden ska motsvara minst två årsarbetskrafter
Vi har valt att bedöma årsarbetskraft utifrån tjänstgöringsgrad. Detta innebär att kravet om minst två årsarbetskrafter är uppfyllt om de personer som är anställda eller har uppdrag inom akutskolan tillsammans har en tjänstgöringsgrad som motsvarar minst två heltidstjänster.
Om en person tjänstgör på deltid i en akutskola och på deltid i annan verksamhet hos huvudmannen kan ni endast få bidrag för de kostnader som avser personens tjänstgöring i akutskolan.
Arbetsuppgifterna ska vara kopplade till verksamheten i akutskolan
En akutskola kan bestå av personal som antingen arbetar heltid i akutskolan eller som kombinerar deltidsarbete i akutskolan med deltidsarbete i andra arbetsuppgifter eller annan verksamhet hos huvudmannen.
För att kunna få statsbidraget ska den arbetstid som är avsatt för tjänstgöring i en akutskola huvudsakligen ägnas åt arbetsuppgifter som är kopplade till verksamheten i akutskolan. Förutom att bedriva undervisning för de elever som tas emot i akutskolan omfattar detta allt kringarbete. Det kan till exempel vara att
- förbereda undervisning
- ta fram material
- planera för hantering av olika elevsituationer som kan uppstå
- ha kontakter med elever, vårdnadshavare och personal på elevens ordinarie skola.
Belastningen på en akutskola kan växla över tid. Under vissa perioder är inga eller enstaka elever placerade i akutskola. Huvudmannen behöver därför ha en plan för vad personal på en akutskola ska göra under dessa perioder. Samtidigt är det viktigt att det finns beredskap för en bemanning med rätt kompetenser, för att snabbt kunna möta ett akut behov av tillfällig placering.
Under sådana perioder får den arbetstid som är avsatt för tjänstgöring i akutskolan ägnas åt andra arbetsuppgifter som har en nära anknytning till akutskolans verksamhet. Det kan till exempel vara att delta i arbete inom huvudmannens verksamhet som syftar till att öka tryggheten och studieron i skolan. Förutsättningen för detta är att personalen står till förfogande för arbete i akutskolan samma dag som det uppstår behov av resurser där.
Villkoren för statsbidraget styrs av
Förordning (2024:1340) om statsbidrag för personalkostnader i akutskolor Länk till annan webbplats.
Hur stort är statsbidraget?
Anslaget för bidragsåret 2025 är 200 miljoner kronor.
Hur fördelar Skolverket statsbidraget?
Om det kommer in fler ansökningar som uppfyller villkoren för bidraget än det finns pengar att fördela gör vi ett urval. Om vi behöver göra ett urval kommer vi att prioritera enligt ordningen
- bibehållande av antalet årsarbetskrafter i akutskolor som huvudmannen tidigare har fått bidrag för
- nya akutskolor
- förstärkning av befintliga akutskolor.
Vi ska också beakta geografisk spridning och att bidraget lämnas till såväl offentliga som fristående huvudmän.
Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.
Syftet med kontrollerna är att
- hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
- värna om våra skattemedel
- få kunskap om hur statsbidragen används
- få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.
Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.
Kontakt
Vid frågor om statsbidraget kan du mejla statsbidrag.akutskolor@skolverket.se.
Frågor och svar
Enligt 2 § förordning (2024:1340) är en akutskola en organisatorisk lösning som är knuten till en skolenhet för att elever som avses i 5 kap. 13 § skollagen (2010:800) tillfälligt ska få utbildning utanför den egna skolenheten.
Vi har gjort tolkningen att flera akutskolor kan vara kopplade till en och samma skolenhet och att varje sådan akutskola måste uppfylla kraven i 4 § förordning (2024:1340). Vi har även gjort tolkningen att akutskolan kan vara centralt placerad och att eleverna kan komma från flera olika skolenheter, men för att uppfylla definitionen enligt förordningen ska akutskolan vara knuten till en skolenhet hos huvudmannen.
En akutskola kan bestå av personal som antingen arbetar heltid i akutskolan eller som kombinerar deltidsarbete i akutskolan med deltidsarbete i andra arbetsuppgifter eller annan verksamhet hos huvudmannen.
För att huvudmannen ska kunna få statsbidrag för personalkostnader i akutskolor ska den arbetstid som är avsatt för tjänstgöring i en akutskola huvudsakligen ägnas åt arbetsuppgifter som är kopplade till verksamheten i akutskolan. Förutom att bedriva undervisning för de elever som tas emot i akutskolan omfattar detta allt kringarbete. Det kan till exempel vara att
- förbereda undervisning
- ta fram material
- planera för hantering av olika elevsituationer som kan uppstå
- ha kontakter med elever, vårdnadshavare och personal på elevens ordinarie skola.
Under perioder då det inte finns några elever i akutskolan får den arbetstid som är avsatt för tjänstgöring i akutskolan ägnas åt andra arbetsuppgifter som har en nära anknytning till akutskolans verksamhet, exempelvis att delta i arbete inom huvudmannens verksamhet som syftar till att öka tryggheten och studieron i skolan. Förutsättningen för detta är att personalen står till förfogande för arbete i akutskolan samma dag som det uppstår behov av resurser där.
En akutskola betraktas som ny om den är inrättad den 1 januari 2025 eller senare.
Ni kan få statsbidrag för hälften av era kostnader för personer som är anställda i en akutskola eller för personer som arbetar på uppdrag i en akutskola. Kostnaderna innefattar bruttolön, de olika sociala avgifterna och eventuella övriga kostnader som ni har för den anställda personen eller motsvarande kostnader för personen som arbetar på uppdrag.
Den delen av personalkostnaderna som statsbidraget inte täcker väljer ni själva hur ni ska finansiera. Det är tillåtet att söka andra statsbidrag eller stöd under förutsättning att ni inte tar emot ett belopp som är högre än de kostnader som ni har.
Det innebär att statsbidraget inte lämnas för merkostnader som uppstår till följd av en omfördelning eller omorganisering, till exempel att personal med hög lön omplaceras till en akutskola och får behålla sin tidigare lön.
I normalfallet finns det dock inget hinder mot att lämna bidrag för personal som har omfördelats eller för personalkostnader i en organisation som har omorganiserats. Ni kan därmed inrätta en akutskola och bemanna akutskolan med personal som tidigare har haft en annan tjänst hos huvudmannen.
Om personalen i akutskolan kommer från huvudmannens befintliga verksamhet kan ni inte få bidrag för kostnader för att ersätta personens tidigare tjänst hos huvudmannen.
-
Statsbidrag
Hitta och välj statsbidrag
-
Statsbidrag
Prenumerera på information om statsbidrag
-
Statsbidrag
Om statsbidrag för skolan