Till innehållet
Skolverket
searchSök

Undersöka och omhänderta väskor och andra föremål

Rektorn och av rektorn utsedda personer har möjlighet att undersöka väskor och andra föremål som elever har med sig till skolan eller till en skolaktivitet. En undersökning behöver vara befogad för att begränsa risken för ordningsstörningar, kränkningar eller brott eller för att upprätthålla säkerheten.

Det primära syftet med möjligheten att undersöka väskor och andra föremål är att tillförsäkra alla elever en trygg och säker skolgång och för all personal en trygg arbetsmiljö. Genom att begränsa risken för ordningsstörningar, kränkningar eller brott upprätthålls säkerheten i skolan eller vid skolaktiviteter utanför skolenheten.

Ett verktyg för att upprätthålla ordningen

Undersökning av väskor och andra föremål är ett verktyg för att upprätthålla ordningen och är tänkt att både avskräcka och förhindra elever från att föra in oönskade föremål i skolmiljön.

Det är viktigt att betona att syftet med undersökning av väskor och andra föremål inte är ett verktyg för att utreda brottsmisstankar mot en enskild elev.

Väskor och andra föremål som elever har med sig till skolenheten eller till en skolaktivitet utanför skolenheten får undersökas om det är befogat för att begränsa risken för ordningsstörningar, kränkningar eller brott eller för att upprätthålla säkerheten.

En undersökning av väskor och andra föremål får endast utföras om den står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter i det enskilda fallet.

En undersökning av väskor och andra föremål som avser ett obestämt antal elever får endast utföras efter beslut av rektorn. Rektorn får inte ge någon annan i uppdrag att fatta ett sådant beslut. En sådan undersökning ska utföras av rektorn eller personer som särskilt har utsetts av rektorn för uppgiften.

En rektor får också, under samma förutsättningar som ovan, besluta och utföra undersökningar av enskilda elevers väskor och andra föremål som elever har med sig till skolenheten eller till en skolaktivitet utanför skolenheten. En rektor får även ge särskilt utsedda personer i uppdrag att besluta och utföra sådana undersökningar.

För fritidshem som inte är integrerade med en skolenhet eller förskoleenhet gäller det som anges om rektorn i stället huvudmannen.

Ett utförande av en undersökning ska dokumenteras (6 a kapitlet 9 § skollagen).

Ett beslut om undersökning av väskor eller andra föremål kan inte överklagas.

Möjligheten att undersöka väskor och andra föremål gäller i förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux samt i fritidshemmet.

Bestämmelsen gäller inte öppen fritidsverksamhet.

Behöver stå i rimlig proportion till sitt syfte

Möjligheten att undersöka väskor och andra föremål är en inskränkning i grundlagsskyddet mot kroppsvisitation. En undersökning av väskor räknas som en form av kroppsvisitation. Begreppet kroppsvisitation omfattar undersökning av föremål oavsett om de är öppna, låsta eller på annat sätt tillslutna. Det som enligt skollagen får undersökas är väskor och andra föremål som elever har med sig till skolenheten eller till en skolaktivitet utanför skolan. En undersökning av väskor och andra föremål får endast utföras om den står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.

Andra föremål som är avsedda för förvaring

Med ”andra föremål” avses enligt förarbetena sådant som är avsett att förvara andra föremål i, till exempel plånböcker, fodral, kartonger och påsar. Kläder och annat som någon bär på sig får inte undersökas med stöd av bestämmelsen.

Väskor och föremål som eleven har med sig

En väska eller annat föremål får endast undersökas om det kan antas att eleven har väskan eller föremålet med sig till skolenheten eller till en skolaktivitet utanför skolenheten. För att man ska kunna säga att någon har med sig ett föremål krävs enligt förarbetena att personen har egendomen under sin fysiska kontroll. Äganderätten till väskan eller föremålet har ingen betydelse. Med ”har med sig” avses till exempel att eleven bär en ryggsäck på ryggen eller axelremsväska på axeln. Eleven kan också ha placerat väskan eller föremålet i sitt elevskåp eller tillfälligt ha ställt väskan eller föremålet på marken. Även när en elev förvarar en annan persons väska i sitt skåp får eleven anses ha med sig väskan till skolenheten.

Väskor eller föremål som hittas på skolan

Väskor eller andra föremål som hittas på skolan, där man inte kan utreda vem väskan eller föremålet tillhör eller vem som har föremålet under sin fysiska kontroll, får inte undersökas enligt denna bestämmelse. Sådana väskor eller andra föremål får i stället hanteras enligt annan lagstiftning, till exempel utifrån lagen om hittegods. Vid misstanke om farligt innehåll bör polisen kontaktas omgående.

Rektorn och av rektorn utsedda personer kan genomföra undersökningen

Ett beslut om undersökning kan avse ett obestämt antal elever eller enskilda elever.

Ett beslut om undersökning som rör ett obestämt antal elever får endast fattas av rektorn. Rektorn får inte ge i uppdrag till någon annan att fatta beslutet. Undersökningen ska utföras av rektorn eller av personer som rektorn särskilt har utsett för uppgiften.

För fritidshem som inte är integrerade med en skolenhet eller förskoleenhet är det huvudmannen som får besluta om och utföra en undersökning som avser ett obestämt antal elever, och som särskilt får utse personer att utföra en sådan undersökning.

Rektorn får besluta om och utföra undersökningar som rör enskilda elever. Rektorn får även ge särskilt utsedda personer i uppdrag att både besluta om och utföra sådana undersökningar. Rektorn kan i förväg utse en eller flera namngivna personer som har befogenhet att fatta beslut om och utföra dessa individuella undersökningar i situationer som plötsligt uppkommer, när det bedöms vara befogat och proportionerligt att göra en undersökning.

För fritidshem som inte är en integrerade med en skolenhet eller förskoleenhet är det huvudmannen som får besluta om och utföra en undersökning som avser enskilda elever, och som också får ge särskilt utsedda personer i uppdrag att besluta om och utföra sådana undersökningar.

Vad menas med särskilt utsedda personer?

Med särskilt utsedda personer avses namngivna personer som har utsetts av rektorn, inte till exempel hela kategorier av anställda. Det kan vara fråga om personal i skolan eller fritidshemmet eller till exempel väktare. Det är viktigt att uppgiften att undersöka elevers väskor och andra föremål genomförs av personer som rektorn har bedömt vara lämpliga för uppgiften.

Huvudmannen har enligt 2 kapitlet 34 § skollagen en skyldighet att se till att all personal har de nödvändiga insikter i det regelverk som gäller för skolväsendet. Det är upp till rektorn att avgöra behovet av utbildning eller kompetenshöjande insatser för de personer som utses.

Beslut om vilka personer som är utsedda för att besluta om och undersöka väskor och andra föremål kan behöva dokumenteras.

Att avgöra om väskor eller ett föremål ska undersökas

Skolan bör i första hand arbeta relationellt och i samförstånd med eleverna för att få möjlighet att undersöka väskor.

Konkreta omständigheter som motiverar en undersökning

För att en undersökning ska vara tillåten måste den vara befogad och stå i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter. En avvägning måste alltid göras där skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men som åtgärden innebär för eleven innan ett beslut om undersökning fattas. Det måste finnas konkreta omständigheter som motiverar undersökningen. Exempel på konkreta omständigheter kan vara att ordningsstörningar har förekommit tidigare vid en viss tidpunkt, till exempel i samband med terminstart eller skolavslutning, och att det finns skäl att tro att detta kan komma att upprepas.

Det kan också handla om att personalen har fått information om att olämpliga eller olagliga föremål finns i skolan, till exempel narkotika gömd i en ryggsäck i ett elevskåp, eller har hört elever prata om detta. Om det finns misstanke om att olagliga föremål eller liknande förvaras i skolan bör polis tillkallas.

Får inte utgöra diskriminering, upplevas som kränkande eller användas som bestraffning

En undersökning av väskor och andra föremål måste genomföras på ett sätt som inte utgör diskriminering eller upplevs som kränkande för eleverna. Även om en undersökning av ett obestämt antal elever kan göras stickprovsvis, måste den planeras och genomföras med iakttagande av krav på saklighet och opartiskhet. Undersökningen får inte utgöra en bestraffning.

Proportionalitetsbedömning

Rektorn, eller den rektorn utsett som fattar beslutet, måste i varje enskilt fall göra en helhetsbedömning och överväga om åtgärden att undersöka väskan eller annat föremål är befogad och står i rimlig proportion till syftet och omständigheterna. Detta innebär att rektorn måste väga syftet, att begränsa risker och att upprätthålla säkerhet, mot intrånget i elevens integritet.

Process för undersökning av väskor Pdf, 103 kB.

Undersökning av väskor och föremål – så går det till

Undersökningen av väskor och andra föremål bör utföras i så stort samförstånd med eleverna som möjligt. Hänsyn måste tas till de elever som är i behov av anpassad information, bemötande samt förhållningssätt – inför och under genomförandet.  Att till exempel visualisera med hjälp av bilder kan vara en stöttande strategi.

Undersökningen ska genomföras med iakttagande av krav på saklighet och opartiskhet. Den får inte genomföras på ett sätt som är diskriminerande, till exempel baserat på kön, etnicitet eller liknande, eller som kan antas upplevas kränkande för eleverna.

Personalen får inte använda tvång eller våld för att genomföra undersökningen.

Om en elev vägrar undersökning

Den som utför undersökning av väskor och andra föremål får aldrig använda sig av tvång eller våld. Om en elev vägrar att låta sin väska eller annat föremål undersökas bör i stället de disciplinära åtgärder som regleras i 5 kapitlet i skollagen tillämpas. Om en vägran leder till en potentiellt farlig konfrontation, bör skolan kontakta polisen.

Att väskor och andra föremål kan komma att undersökas och under vilka förutsättningar bör framgå tydligt av skolans ordningsregler.

Dokumentation av undersökningen är ett krav

En undersökning av väskor och andra föremål ska dokumenteras. Dokumentationskravet är centralt utifrån flera skäl:

  • För att säkerställa rättssäkerheten.
  • För att möjliggöra granskning och kontroll av åtgärden i efterhand.
  • För att klargöra att den som tog beslut om undersökningen har tagit ställning till om förutsättningarna för undersökningen var uppfyllda, det vill säga om den var befogad för att begränsa riskerna eller upprätthålla säkerheten, och om den var proportionerlig.
  • För att kontrollera att åtgärden utförts av en behörig person, alltså av rektorn eller en särskilt utsedd person.

Dokumentationen av själva utförandet av en undersökning bör innehålla följande:

  • När undersökningen har utförts.
  • Anledning till att undersökningen utfördes och omständigheterna för händelsen. Detta hjälper till att kontrollera om grunden för undersökningen är uppfylld, det vill säga om den sker för att begränsa risken för ordningsstörningar, kränkningar eller brott, eller för att upprätthålla säkerheten. En beskrivning av omständigheterna kan i vissa fall innehålla känsliga personuppgifter.
  • Vem eller vilka som har utfört undersökningen. Detta säkerställer att det är rektorn eller personer som rektorn särskilt har utsett. Personernas namn kan behöva behandlas i dokumentationen.
  • Vems väska eller föremål som har undersökts. Vid en undersökning som avser ett obestämt antal elevers väskor, till exempel en stickprovskontroll vid ingången, behöver elevens namn bara anges om ett föremål i väskan omhändertas.

Det finns inga reglerade formkrav på hur dokumentation ska göras. Kortare anteckningar bör normalt vara tillräckligt.

Omhändertagande av föremål

Syftet med att omhänderta föremål som påträffas vid en undersökning av väskor och andra föremål är att skydda övriga elever och personal från skada eller dödsfall. Syftet är också att

  • begränsa risken för ordningsstörningar
  • begränsa risken för kränkningar
  • begränsa risken för brott
  • upprätthålla säkerheten i skolan eller på skolaktiviteter utanför skolenheten.

Möjligheten att omhänderta föremål gäller i förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan, fritidshemmet, gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan samt komvux.

Bestämmelsen gäller inte öppen fritidsverksamhet.

Det är rektorn, eller en av rektor särskilt utsedd person, som beslutar om och utför omhändertagandet av föremål som påträffas vid en undersökning av väskor eller liknande.

Detta kan jämföras med bestämmelsen om omhändertagande i 5:e kapitlet skollagen för skolpersonal (andra än rektor, lärare, handledare) att omhänderta föremål som används på ett störande, kränkande eller farligt sätt. Om dessa föremål inte kan återlämnas omedelbart ska de överlämnas till rektorn, en lärare eller handledare för prövning av när de ska lämnas tillbaka.

Föremål som påträffas vid en undersökning får omhändertas om det är befogat för att begränsa risken för ordningsstörningar, kränkningar eller brott eller för att upprätthålla säkerheten.

Föremål ska återlämnas vid skoldagens slut

Ett föremål som har omhändertagits ska enligt 6 a kapitlet 8 § skollagen återlämnas till eleven senast när skoldagen är slut för eleven. Om eleven vid upprepade tillfällen har tagit med sig föremål som har kunnat befaras komma till användning för ordningsstörningar, kränkningar, brott eller för att hota säkerheten, eller om föremålets beskaffenhet särskilt motiverar det, behöver föremålet inte lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Ett omhändertagande får inte bestå längre än till och med den fjärde dagen efter att det har verkställts.

Ska i vissa fall anmälas till polisen

Ett omhändertagande av ett föremål ska i vissa fall anmälas till polisen. Det gäller om skolan från en elev har omhändertagit ett föremål som kan antas bli förverkat med stöd av vissa angivna straffrättsliga bestämmelser. Det rör sig bland annat om narkotika, knivar, vapen eller föremål som har använts som hjälpmedel vid brott. I en sådan situation ska rektorn, eller den som rektorn har bestämt, skyndsamt anmäla omhändertagandet till polisen.

Övervägande om omhändertagande av föremål

Om olämpliga föremål påträffas i samband med en undersökning, måste rektorn, eller den särskilt utsedda personen, överväga om föremålet ska omhändertas. Omhändertagandet måste vara befogat för att uppnå syftena med lagen, att

  • skydda övriga elever och personal från skada eller dödsfall
  • begränsa risken för ordningsstörningar
  • begränsa risken för kränkningar
  • begränsa risken för brott
  • upprätthålla säkerheten i skolan och på skolaktiviteter utanför skolenheten.

Hantering av föremål som omhändertagits i samband med en undersökning

För hantering av föremål som omhändertagits i samband med en undersökning av väskor eller andra föremål gäller särskilda regler i skollagen. Huvudregeln är att ett omhändertaget föremål ska återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven.

Process för hantering av föremål som omhändertagits Pdf, 142 kB.

Undantag

Om eleven vid upprepade tillfällen har tagit med sig föremål som kan befaras användas för ordningsstörningar, eller om det med hänsyn till föremålets beskaffenhet finns särskild anledning att inte återlämna det, behöver föremålet inte lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Exempel på sådana föremål kan vara alkoholhaltiga drycker, eller föremål som kan antas bli förverkade enligt straffrättslig lagstiftning som narkotika, vapen eller knivar.

Underrättelsen till vårdnadshavaren bör ske skyndsamt, det vill säga omgående, eftersom omhändertagande inte får bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet.

Om eleven har fyllt 18 år, och det inte handlar om ett sådant omhändertagande av ett föremål som ska anmälas till polisen, ska föremålet alltid återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven.

Om ett föremål som har omhändertagits kan antas bli förverkat enligt viss straffrättslig lagstiftning, det vill säga enligt vissa bestämmelser i brottsbalken, narkotikastrafflagen ellervapenlagen, ska rektorn eller den som rektorn har bestämt skyndsamt anmäla omhändertagandet till polisen. Polisen fattar beslut om föremålet ska tas i beslag.

Vårdnadshavaren bör underrättas skyndsamt, alltså omedelbart eller utan onödigt dröjsmål. Dock kan det i vissa situationer vara befogat att vänta med en kontakt med vårdnadshavaren med anledning av en polisanmälan, i de fall polisen anser att anmälan omfattas av sekretess till skydd för polisens brottsutredande eller brottsförebyggande arbete enligt 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (OSL). En sådan bedömning ska göras utifrån brottets allvar och andra omständigheter, och om en anmälan innebär att mycket känsliga uppgifter röjs.

Dokumentation av omhändertagandet är ett krav

Ett omhändertagande av ett föremål som påträffas vid en undersökning ska dokumenteras. Dokumentationen bör innehålla

  • vilket föremål som omhändertagits
  • vems föremål som har omhändertagits
  • vem som har omhändertagit det.

Det finns inga reglerade formkrav på hur dokumentation ska göras. Kortare anteckningar bör normalt vara tillräckligt. Om omhändertagandet sker under lektionstid och föremålet lämnas tillbaka vid lektionens slut behöver omhändertagandet inte dokumenteras.

Relaterat

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder

Skolor mot brott

Det här stödet utgår i huvudsak från propositionen Skolor mot brott (prop. 2024/25:160), samt från bestämmelserna i 6 a kapitlet skollagen.

Skolor mot brott, regeringens webbplats

Senast uppdaterad 03 juli 2025.