Till innehållet
Skolverket
searchSök

Garantin för tidiga stödinsatser – läsa skriva räkna

Garantin för tidiga stödinsatser finns för att skolor tidigt ska uppmärksamma elever som riskerar att inte uppfylla kriterier för bedömning av kunskaper i svenska, svenska som andraspråk eller matematik. Arbetet med att uppfylla garantins intentioner, att ge rätt stöd i rätt tid, är ett tillsammansarbete för hela styrkedjan. Här finns stöd för hur det arbetet kan utformas.

Film

Minnen från ett klassrum

En film tillägnad alla er som bidrar till att barn och elever får rätt stöd i rätt tid

1.34

Platshållare för video

Det finns bestämmelser i skollagen om garantin för tidiga stödinsatser. Syftet är att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande och att stödinsatser i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt och utformas efter varje elevs behov. Målet är att fler elever ska nå en fullständig grundskoleutbildning.

Garantin för tidiga stödinsatser gäller även i anpassade grundskolan. Målet med garantin för tidiga stödinsatser innebär i den anpassade grundskolan att elever som får rätt stöd tidigt kan utvecklas längre i sitt lärande.

Garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan

Momenten i garantin för tidiga stödinsatser

För att uppfylla garantin ska momenten obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterial, särskild bedömning i samråd, undervisning och stödinsatser samt uppföljning och överlämning i samråd genomföras.

Skriv ut poster med momenten i garantin för tidiga stödinsatser Pdf, 412 kB.

Obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterial

Elevers kunskapsutveckling ska följas och främjas systematiskt i förskoleklass och lågstadiet. Som stöd för en likvärdig bedömning ska nationella material användas. Det är obligatoriskt att genomföra:

Särskild bedömning i samråd

Om läraren genom de obligatoriska materialen, observerar indikation på att en elev behöver stöd i sitt lärande, gör läraren i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens en särskild bedömning. Så fort man befarar att en elev inte kommer att uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som gäller ska extra anpassningar sättas in skyndsamt. Eventuellt görs en anmälan till rektor om att eleven kan vara i behov av särskilt stöd.

Undervisning och stödinsatser

De obligatoriska materialen visar var eleverna befinner sig i sin kunskapsutveckling. Denna kunskap fungerar som underlag för läraren vid planering och genomförande av undervisning. På så sätt kan undervisningen utformas efter elevers behov.

  • Eventuella stödinsatser planeras av läraren i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens.
  • Extra anpassningar genomförs inom ordinarie undervisning.
  • Uppföljning sker kontinuerligt under hela året i förskoleklass och under hela lågstadiet för att säkerställa att stödinsatserna stödjer eleven i sitt lärande.

Uppföljning och överlämning i samråd

I slutet av förskoleklass respektive lågstadiet ska läraren i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens följa upp det stöd som eleven fått. Resultatet av uppföljningen ska lämnas till mottagande lärare.


Revidering av de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen

Utvecklingen av kartläggningsmaterial för förskoleklass och bedömningsstöd i årskurs 1 pågår fram till sommaren 2026.

Från och med höstterminen 2025 kan de lärare som vill prova nya material i sin undervisning lämna synpunkter via en enkät. På det sättet kan vi tillsammans göra materialen bättre. Samtidigt gäller att de nuvarande obligatoriska materialen ska användas fram till 1 juli 2026. Det gäller även för lärare som väljer att prova de nya materialen.

Här får du löpande information om revideringen och hur du kan pröva och ge synpunkter på materialen:

Reviderade kartläggningsmaterial och bedömningsstöd i F-1

Skolverkets rekommendationer om arbetet med garantin för tidiga stödinsatser

Skolverkets rekommendationer är ett konkret och praktiknära stöd som beskriver hur skolor kan arbeta för att uppfylla garantin. Rekommendationerna syftar till att stärka likvärdigheten och vägleder så att garantin blir en naturlig del i det systematiska kvalitetsarbetet.

Rekommendationerna är ett stöd för huvudman, rektor, lärare, elevhälsan och övrig skolpersonal.

Rekommendationer om arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet

Rekommendationerna om arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet i tabellformat Pdf, 180 kB.

Interaktiv bild med samlad kompetensutveckling och stödmaterial


Här finna länkar till kompetensutveckling och stödmaterial för arbetet med garantin för tidiga stödinsatser och grundläggande färdigheter. Bilden ger överblick och inspiration som kan underlätta i planering och arbete för att uppfylla garantin.

Ladda ned bilden och följ länkarna direkt till material, kurser, filmer och poddar från Skolverket och SPSM.

Interaktiv bild med samlad kompetensutveckling och stödmaterial Pdf, 983 kB.

Stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass

Det här är ett stöd som används när det behöver göras anpassningar i genomförandet av det nationella obligatoriska kartläggningsmaterialet Hitta språket och Hitta matematiken. Det vänder sig till lärare i förskoleklass som undervisar elever som är nya i det svenska språket och/eller elever som inte har kommit så långt i sin andraspråksutveckling i svenska. Stödet är frivilligt att använda.

Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass

Stöd för undervisning av flerspråkiga elever i förskoleklass

Det här är ett undervisningsnära stöd för dig som undervisar elever som är nya i svenska språket i förskoleklass och vill lära dig mer om hur du kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande och hur eleverna kan använda alla sina språkliga resurser. Materialet tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket och fördjupar dina kunskaper i hur du kan utforma din undervisning utifrån elevernas förutsättningar och behov.

Materialet består av följande delar:

Stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, ger specialpedagogisk rådgivning som bland annat handlar om att utveckla det pedagogiska arbetet kopplat till extra anpassningar och särskilt stöd. SPSM erbjuder också specialpedagogisk utredning för vissa funktionsnedsättningar, som kan vara en del av rektors utredning av behov av särskilt stöd.

På SPSM:s webbplats finns studiepaket för kompetensutveckling och information om läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och språkstörning, med råd för undervisningen och förslag på läromedel. Myndigheten erbjuder också ett stöd för det specialpedagogiska arbetet inom garantin för tidiga stödinsatser. SPSM:s podd Lika värde har flera avsnitt med ämnen kopplade till garantin.

Garantin för tidigt stöd, SPSM:s webbplats
Specialpedagogiska frågor i garantin för tidiga stödinsatser, SPSMs webbplats

 

Varför finns en garanti?

Skolans huvuduppdrag är att ge alla elever förutsättningar att nå de nationella kriterierna för bedömning av kunskaper och målen för utbildningen. Enligt skollagen (2010:800) ska hänsyn tas till elevers olika behov och eleverna ska ges den ledning och stimulans de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling och utbildningen ska vara likvärdig.

Sedan 2019 gäller garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet. Genom att följa elevers lärande och sätta in tidiga stödinsatser redan från förskoleklass ska fler elever få det stöd de behöver. Syftet med de tidiga stödinsatserna är att fler elever ska uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som finns i årskurs 1 i läsförståelse och i årskurs 3 (4 i specialskolan) i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Det slutliga målet med tidiga stödinsatser är att en så stor andel som möjligt av eleverna ska nå en fullständig grundskoleutbildning. Tidiga stödinsatser till elever ska sättas in i förskoleklassen och lågstadiet i grundskolan, specialskolan och sameskolan.

Vad ingår i garantin?

I förskoleklass

I förskoleklass är kartläggningsmaterialen Hitta språket och Hitta matematiken obligatoriska att använda. De genomförs på höstterminen i grupp, i ordinarie undervisning. Kartläggningsmaterialen genomförs med fördel av undervisande lärare.

Genom kartläggningsmaterialen kan läraren i förskoleklass få indikation på att en elev är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Vid en sådan indikation gör läraren en särskild bedömning i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. Exempel på indikationer finns i kartläggningsmaterialen.

Om det genom användning av kartläggningsmaterialen, eller på annat sätt, framkommer att det kan befaras att en elev riskerar att inte uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som senare ska uppnås sätts extra anpassningar in skyndsamt. Det kan även vara aktuellt med särskilt stöd och då gäller regleringen om anmälan till rektor. Rektor ser till att en utredning om elevens behov av särskilt stöd genomförs skyndsamt. Särskilt stöd dokumenteras i åtgärdsprogram. Exempel på skäl att befara att en elev inte kommer att uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som senare ska uppnås anges i kartläggningsmaterialen.

Om den särskilda bedömningen visar att en elev är i behov av extra anpassningar planerar läraren dessa i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. De extra anpassningarna genomförs inom ramen för ordinarie undervisning. De följs upp kontinuerligt för att säkerställa att de är effektiva. I slutet av förskoleklass följer läraren upp stödinsatserna i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. Resultatet av uppföljningen överlämnas till mottagande lärare.

I årskurs 1

I årskurs 1 används bedömningsstöden i taluppfattning och läs- och skrivutveckling. De genomförs både under höst- och vårterminen. Bedömningsstöden genomförs med fördel av undervisande lärare.

Genom bedömningsstöden kan läraren få indikation på att en elev är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Vid en sådan indikation gör läraren en särskild bedömning i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. Exempel på indikationer anges i bedömningsstöden.

Om det genom användning av bedömningsstöden, eller på annat sätt, framkommer att det kan befaras att en elev riskerar att inte uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som senare ska uppfyllas sätts extra anpassningar in skyndsamt. Det kan även vara aktuellt med särskilt stöd och då gäller regleringen om anmälan till rektor. Rektor ser till att en utredning om elevens behov av särskilt stöd genomförs skyndsamt. Särskilt stöd dokumenteras i åtgärdsprogram. Exempel på skäl att befara att en elev inte kommer att uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som senare ska uppfyllas anges i bedömningsstöden.

Om den särskilda bedömningen visar att en elev är i behov av extra anpassningar planerar läraren dessa i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. De extra anpassningarna genomförs inom ramen för ordinarie undervisning. De följs upp kontinuerligt för att säkerställa att de är effektiva.

I årskurs 2 och 3

I årskurs 2 finns inget nationellt obligatoriskt bedömningsstöd. Läraren följer elevernas lärande kontinuerligt och rutinerna kring extra anpassningar och särskilt stöd fortlöper.

I årskurs 3 genomförs nationella proven i matematik och svenska. Det sker under en fastställd provperiod på vårterminen.

Genom nationella proven kan läraren få indikation på att en elev är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Vid en sådan indikation gör läraren en särskild bedömning i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. Exempel på indikationer anges i nationella proven.

Om det genom användning av nationella proven, eller på annat sätt, framkommer att det kan befaras att en elev riskerar att inte uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som ska uppfyllas sätts extra anpassningar in skyndsamt. Det kan även vara aktuellt med särskilt stöd och då gäller regleringen om anmälan till rektor. Rektor ser till att en utredning om elevens behov av särskilt stöd genomförs skyndsamt. Särskilt stöd dokumenteras i åtgärdsprogram Exempel på skäl att befara att en elev inte kommer att uppfylla de kriterier för bedömning av kunskaper som ska uppfyllas anges i nationella proven.

Om den särskilda bedömningen visar att en elev är i behov av extra anpassningar planerar läraren dessa i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. De extra anpassningarna genomförs inom ramen för ordinarie undervisning. De följs upp kontinuerligt för att säkerställa att de är effektiva. I slutet av årskurs 3 följer läraren upp stödinsatserna i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. Resultatet av uppföljningen överlämnas till mottagande lärare.

Att uppfylla garantin

Läsa, skriva räkna – en garanti för tidiga stödinsatser handlar om att garantera att stödinsatser sätts in i rätt tid. Garantin ska anses vara uppfylld när de åtgärder som garantin omfattar har vidtagits. I detta ingår att skolan har:

  • genomfört de obligatoriska kartläggningsmaterialen, bedömningsstöden samt nationella proven
  • gjort en särskild bedömning av elevens kunskapsutveckling när en sådan ska göras
  • planerat och vidtagit de insatser som en sådan bedömning föranleder
  • följt upp vidtagna extra anpassningar för att säkerställa att de gett resultat,
  • överfört resultatet av uppföljningen till den lärare som ska ansvara för eleven i nästa årskurs

Regeringens proposition (2017/18:195) för Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser

Huvudmannens ansvar

Det är huvudmannen som ansvarar för att det finns tillräckliga organisatoriska och ekonomiska förutsättningar för att garantin ska kunna uppfyllas.

De aktuella nationella kartläggningsmaterialen Hitta språket och Hitta matematiken ska användas i förskoleklass. I årskurs 1 ska de aktuella nationella bedömningsstöden i läs- och skrivutveckling och taluppfattning användas.

Enligt skollagen (2010:800) ansvarar huvudmannen för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i skollagen och andra författningar som reglerar skolan, vilket betyder att huvudmannen även ansvarar för att garantin för tidiga stödinsatser genomförs i enlighet med reglerna.

Huvudmannen ska även på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen. De nationella kartläggningsmaterialen i förskoleklass, nationella bedömningsstöden i årskurs 1 och nationella proven i årskurs 3 kan ingå i det systematiska kvalitetsarbetet. Materialen kan därmed bidra till att ge huvudman och rektor ökade möjligheter att planera och följa upp resursfördelningen mellan skolenheter i syfte att alla elever ska få en likvärdig utbildning av hög kvalitet.

Senast uppdaterad 10 juli 2025.