Fördjupa dig i hur dina flerspråkiga elever utifrån sina förutsättningar kan få möjlighet att uttrycka sina tankar och kunskaper på flera språk. Innehållet tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket.
Detta material utgår från en artikel skriven av Annika Andréasson och Annica Sandell Ring. Läs gärna artikeln i sin helhet:
Att som lärare få information om elevens språkanvändning och språkförmåga på de andra språk som eleven exponeras för och använder i sin vardag kan underlätta förståelsen för elevens nuvarande och kommande språkutveckling i svenska.
Lärarens förmåga att skapa trygghet och förtroende under samtalet är avgörande för vilken information som kommer fram. En del frågor kan upplevas som känsliga och behöva omformuleras när de ställs så att de inte uppfattas som ”kontrollfrågor” eller som ett test. Det är viktigt att tydliggöra att det handlar om att läraren behöver få så mycket information som möjligt om eleven och elevens hemmiljö för att kunna bemöta och undervisa eleven på bästa möjliga sätt.
En elev i en förskoleklass berättar en dag för lärarna och kamraterna med sin ”nybörjarsvenska” att hen fyllt år i helgen och att hen fick önska sig en upplevelse som eleven, föräldrarna och syskonen skulle göra tillsammans. Elevens önskan var att besöka ett café som en släkting till familjen ägde. En annan elev bad om ett klargörande genom frågan: ”Vad är café?”.
Det är ett exempel på hur lärare spontant fångar upp ett ämne som lyfts av en elev och tar tillvara elevernas liv utanför förskoleklassen, deras erfarenheter, referensramar, tankar och kunnande. Ett arbetssätt som utgår från elevernas liv utanför och i skolan och ger plats för elevernas egna tankar, erfarenheter och språk i lärandet har visat sig särskilt gynnsamt för flerspråkiga elever.
Läraren och eleverna ställer till exempel frågor som:
Samtidigt som det utforskande och meningsskapande arbetet och leken pågår i helklass och i mindre gruppkonstellationer passar läraren på att observera eleverna och bland annat via det obligatoriska kartläggningsmaterialet Hitta språket kartlägga om varje elev:
Barn som flyttar från ett land till ett annat kan plötsligt befinna sig i en kulturell kontext som skiljer sig markant från den vanliga, trygga och kända. Detsamma kan gälla barn som är födda i Sverige och som innan de börjar i förskolan eller skolan har levt i en hemmiljö som skiljer sig från den sociokulturella gemenskap som utbildningssystemet i Sverige representerar.
Att få möjligheter att uttrycka sina tankar och kunskaper på fler språk än svenska är identitetsstärkande och utvecklande. Genom att lärare i förskoleklassen är medvetna om dessa varierande referensramar i mötet med elever och vårdnadshavare ökar deras medvetenhet om vilka faktorer som kan påverka kartläggningen. Det gäller att inte tolka och dra slutsatser allt för snabbt och ”snävt” utan försöka få syn på och ta hänsyn till varje elevs specifika förutsättningar att visa sin förmåga att tänka och kommunicera.
Skolans läroplan anger vikten av att ta tillvara det varje elev har med sig i form av erfarenheter, kunskaper och språk och använda det som en resurs i undervisningen. Nära samverkan med hemmet lyfts också fram som en nödvändighet och har ett viktigt värde:
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper (s. 6). (…) Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv - värden, traditioner, språk, kunskaper - från en generation till nästa. Skolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling. Arbetet måste därför ske i samarbete med hemmen (s. 7).
Vill du lära dig mer om hur du kan arbeta språk -och kunskapsutvecklande och hur eleverna kan använda alla sina språkliga resurser? Ta del av det samlade stödmaterialet för undervisning av flerspråkiga elever i förskoleklass. Materialet tar vid efter den obligatoriska kartläggningen Hitta språket och fördjupar dina kunskaper i hur du kan utforma din undervisning utifrån elevernas förutsättningar och behov.
I stödmaterialet ingår den här artikeln samt ytterligare åtta artiklar. I varje artikel finns samtalsunderlag för kollegialt lärande samt förslag på undervisningsaktiviteter att pröva i praktiken.
Artiklarna kan med fördel läsas i den här ordningen:
Text