Till innehållet
Skolverket
searchSök

Kartläggning av nyanlända vuxnas litteracitetserfarenheter

Kartläggningen av litteracitet har ett formativt, framåtblickande syfte att ge underlag för lärare att kunna anpassa undervisningen utifrån den nyanlända elevens förutsättningar, intressen och behov.

Kartläggningen handlar om elevens starkaste språk och materialet är inriktat på att synliggöra elevens resurser i form av olika litteracitetserfarenheter och strategier för att hantera skrift. Elevens eventuella färdigheter i svenska är alltså inte i fokus.

Kartläggningen är framför till för nyanlända vuxna som påbörjar sina studier inom vuxenutbildning. Kartläggningsmaterialet kan användas oavsett elevens bakgrund, språk och tidigare erfarenheter av läsande och skrivande. Det kan användas för att kartlägga den vuxna elevens litteracitetserfarenheter på det starkaste språket och består av lärarhandledning, samtalsunderlag, uppgifter och sammanfattning av kartläggning.

Kartläggningsmaterialet hittar du i tjänsten Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial. Delar av materialet innehåller elevuppgifter och är lösenordsskyddat.

Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial

Kartläggningsmaterialets innehåll

Det finns två ingångar till kartläggningen, grön och blå. Val av ingång utgår från vad eleven själv uppgett om sin läs- och skrivfärdighet. De två ingångarna har olika samtalsunderlag och uppgifter.

Materialet består av följande delar:

  • Lärarhandledning
  • Information till eleven
  • Information till den som ska tolka
  • Information om språken och översättningarna
  • Samtalsunderlag
  • Uppgifter som har översatts till ett antal språk
  • Sammanfattning av kartläggning
Översikt av vad som sker inför kartläggning av litteracitet, under kartläggningen med de två ingångarna grön respektive blå samt det som sker efter kartläggning i form av en sammanfattning.Förstora bilden

Klicka på bilden för att förstora den.

Senast uppdaterad 22 maj 2025.