Till innehållet
Skolverket
searchSök

Delprov och innehåll - gymnasieskolan

Här hittar du kortfattad information om de nationella proven i gymnasieskolan som genomförs på papper. Mer information om proven finns i häftet Lärarinformation.

Matematik nivå 2

Nationella proven i matematik nivå 2a, 2b och 2c består alla av fyra skriftliga delprov som alla genomförs under samma dag. Proven är obligatoriska att använda som stöd för bedömning och betygssättning i slutet av nivån på Samhällsprogrammet och på Ekonomiprogrammet med inriktning juridik. Alla delprov behöver göras för att du ska få det bedömningsunderlag som provet är tänkt att ge.

Tidsåtgång

  • Instruktioner (5-10 minuter före tid för provstart)
  • Delprov B + C (120 minuter)
  • Rekommenderad längre rast
  • Delprov D1 + D2 (120 minuter)

De skriftliga delproven B, C, D1 och D2 skrivs under samma dag. Eftersom många elever inte är vana vid en sammanhängande provtid på fyra timmar rekommenderas en längre rast, gärna lunch, mellan delproven C och D1.

Delprov B består av ett flertal uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare. Till dessa uppgifter ska eleverna endast ange svar direkt i provhäftet.

Delprov C består av ett flertal uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg. Till dessa uppgifter ska eleverna ge fullständiga lösningar på separat papper.

Delprov D1 består av ett flertal uppgifter där digitala verktyg är tillåtna. Till dessa uppgifter ska eleverna endast ange svar direkt i provhäftet.

Delprov D2 består av ett flertal uppgifter där digitala verktyg är tillåtna. Till dessa uppgifter ska eleverna ge fullständiga lösningar på separat papper.

Generellt är de inledande uppgifterna lättare att lösa än de i slutet av delprovet. Men även i senare uppgifter kan det vara relativt lätt att få någon poäng för en påbörjad lösning. Du som lärare behöver därför uppmana eleverna att försöka lösa alla uppgifter.

Formelblad: Det framgår av varje delprov om formelblad ska användas eller inte. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret. Formelbladen finns även i textviewformat för elever med blindhet som läser punktskrift.

Formelblad Pdf, 323 kB.

Formelblad (engelsk version) Pdf, 312 kB.

Formelblad (textview) Zip, 2 MB.

Matematik – fortsättning nivå 1

Nationella proven i matematik – fortsättning 1b och 1c består av fyra skriftliga delprov. Delproven genomförs under samma dag. De är obligatoriska att använda som stöd för bedömning och betygssättning i slutet av nivån på Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi, Naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap och samhälle, samt för Teknikprogrammet (alla inriktningar utom inriktning teknikvetenskap). Alla delprov behöver göras för att du ska få det stöd för bedömning som provet är tänkt att ge.

Från och med vårterminen 2019 består de nationella proven i matematik 1 och 3 på gymnasial nivå enbart av skriftliga delprov. Det muntliga delprov A utgår alltså.

Istället erbjuder vi fristående muntliga bedömningsstöd. De kan användas som komplement till de nationella proven eller som stöd till bedömningen i övrigt. Formen bedömningsstöd ger ökad flexibilitet i när och hur de muntliga uppgifterna kan användas.

De muntliga bedömningsstöden är lösenordskyddade. Lärare som vill nå materialet behöver inloggningsuppgifter som tilldelas av skolans rektor.

Muntligt bedömningsstöd i Matematik 3

Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial

Tidsåtgång

  • Instruktioner (5-10 minuter före tid för provstart)
  • Delprov B + C (120 minuter)
  • Rekommenderad längre rast
  • Delprov D1 + D2 (120 minuter)

De skriftliga delproven B, C, D1 och D2 skrivs under samma dag. Eftersom många elever inte är vana vid en sammanhängande provtid på fyra timmar rekommenderas en längre rast, gärna lunch, mellan delproven C och D1. Provtiden är 120 minuter för delprov B + C och 120 minuter för delprov D1 + D2.

Delprov B består av ett flertal uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare. Till dessa uppgifter ska eleverna endast ange svar direkt i provhäftet.

Delprov C består av ett flertal uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg. Till dessa uppgifter ska eleverna ge fullständiga lösningar på separat papper.

Delprov D1 består av ett flertal uppgifter där digitala verktyg är tillåtna. Till dessa uppgifter ska eleverna endast ange svar direkt i provhäftet.

Delprov D2 består av ett flertal uppgifter där digitala verktyg är tillåtna. Till dessa uppgifter ska eleverna ge fullständiga lösningar på separat papper.

Generellt är de inledande uppgifterna lättare att lösa än de i slutet av delprovet. Men även i senare uppgifter kan det vara relativt lätt att få någon poäng för en påbörjad lösning. Du som lärare behöver därför uppmana eleverna att försöka lösa alla uppgifter.

Formelblad: Det framgår av varje delprov om formelblad ska användas eller inte. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret. Formelbladen finns även i textviewformat för elever med blindhet som läser punktskrift.

Formelblad Pdf, 399 kB.

Formelblad (engelsk version) Pdf, 389 kB.

Formelblad (textview) Zip, 2 MB.

Matematik – fortsättning nivå 2

Provet består av fyra skriftliga delprov som alla behöver göras för att resultaten ska ge det stöd för bedömning som provet är tänkt att ge.

Proven är obligatoriska att använda som stöd för bedömning och betygssättning i slutet av nivån på Naturprogrammet med inriktning naturvetenskap och Teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap.

Tidsåtgång

  • Instruktioner (5-10 minuter före tid för provstart)
  • Delprov B + C (150 minuter)
  • Rekommenderad längre rast
  • Delprov D1 + D2 (120 minuter)

De skriftliga delproven B, C, D1 och D2 skrivs under samma dag. Eftersom många elever inte är vana vid en sammanhängande provtid på fyra och en halv timmar rekommenderas en längre rast, gärna lunch, mellan delproven C och D1. Provtiden är 150 minuter för delprov B + C och 120 minuter för delprov D1 + D2.

Delprov B består av ett flertal uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare. Till dessa uppgifter ska eleverna endast ange svar direkt i provhäftet.

Delprov C består av ett flertal uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg. Till dessa uppgifter ska eleverna ge fullständiga lösningar på separat papper.

Delprov D1 består av ett flertal uppgifter där digitala verktyg är tillåtna. Till dessa uppgifter ska eleverna endast ange svar direkt i provhäftet.

Delprov D2 består av ett flertal uppgifter där digitala verktyg är tillåtna. Till dessa uppgifter ska eleverna ge fullständiga lösningar på separat papper.

Generellt är de inledande uppgifterna lättare att lösa än de i slutet av delprovet. Men även i senare uppgifter kan det vara relativt lätt att få någon poäng för en påbörjad lösning. Du som lärare behöver därför uppmana eleverna att försöka lösa alla uppgifter.

Formelblad: Det framgår av varje delprov om formelblad ska användas eller inte. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret. Formelbladen finns även i textviewformat för elever med blindhet som läser punktskrift.

Formelblad Pdf, 907 kB.

Formelblad (engelsk version) Pdf, 845 kB.

Formelblad (textview) Zip, 2 MB.

Digitala verktyg i nationella prov i matematik

När eleverna gör vissa prov i matematik förutsätts digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare. I lärarinformationen för respektive prov framgår vilka delprov som genomförs med och utan digitala verktyg. Verktygen kan vara fristående miniräknare eller program/applikationer på exempelvis en dator eller surfplatta.

Tabellen sammanfattar vilka typer av digitala verktyg som är tillåtna eller förutsätts i de nationella proven i matematik på gymnasial nivå.

Digitala verktyg i nationella prov i matematik

Kurs

Miniräknare

Grafiska eller numeriska verktyg

Symbolhanterande verktyg

Matematik nivå 2

Förutsättning

Förutsättning

Tillåtet

Matematik – forts nivå 1

Förutsättning

Förutsättning

Tillåtet

Matematik – forts nivå 2

Förutsättning

Förutsättning

Tillåtet

Med miniräknare avses verktyg som kan göra beräkningar. Det kan omfatta räknare som exempelvis hanterar trigonometri eller komplexa tal, beroende på nivå. Miniräknare kan, som andra verktyg, vara egna enheter eller program/applikationer.

Med grafiska/numeriska verktyg avses verktyg som kan lösa ekvationer på grafisk/numerisk väg samt hantera normalfördelning.

Med symbolhanterande verktyg avses verktyg som exempelvis kan förenkla algebraiska uttryck och lösa ekvationer på algebraisk väg.

Använda dator eller annan digital enhet vid genomförandet

Om skolan väljer att låta eleverna genomföra prov i matematik på dator eller annan digital behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

  • Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.
  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Om eleven skriver sina lösningar digitalt ska dessa bli avidentifierade vid inlämning.

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som stänger av åtkomsten till tjänster och webbplatser.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I kommunala skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). I Skolverkets föreskrifter anges att fristående skolor ska bevara elevlösningar i tre år efter att ett nationellt prov har genomförts. Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När skolan sparar elevlösningen behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKR:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Genomföra nationella prov med dator (skr.se)

Senast uppdaterad 26 juni 2025.