Läroplanerna i fokus är en serie med föreläsningar som handlar om aktuella teman i de ändrade läroplanerna på grundskolenivå och om de nya bestämmelserna för betygsättning som gäller i alla skolformer. Föreläsningarna vänder sig främst till dig som är lärare på grundskolenivå eller gymnasial nivå, men kan även vara intressanta för rektorer, skolchefer och annan skolpersonal.
Föreläsningsserien Läroplanerna i fokus ska ge fördjupad kunskap om några viktiga teman kopplade till de ändrade läroplanerna och kursplanerna som gäller från hösten 2022. Föreläsningarna vänder sig till dig som är lärare men kan också vara intressanta för dig som är rektor eller skolchef eller som arbetar i fritidshemmet, elevhälsan eller skolbiblioteket. Filmen Sammantagen bedömning och lärares professionella friutrymme vänder sig särskilt till dig som är lärare i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan eller komvux på gymnasial nivå. Till varje film finns frågor som du och dina kollegor kan använda i era kollegiala diskussioner.
I den här föreläsningen berättar Anette Jahnke från Göteborgs universitet om hur läroplaner och kursplaner fungerar och har fungerat i svensk skola. Hon berättar också om vad som kan vara bra att tänka på och vad som kan vara bra att se upp med när ni ska börja arbeta med nya styrdokument.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i grundskolan och motsvarande skolformer.
Den här föreläsningen handlar om kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer som är förstärkt och förtydligat i läroplanernas inledande delar. Karin Gunnarsson och Sara Planting-Bergloo från Stockholms universitet berättar vad som är bra att tänka på när man gemensamt ska planera för arbetet på skolan.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i grundskolan och motsvarande skolformer.
I den här föreläsningen berättar Anna Karlefjärd från Karlstads universitet om hur undervisning, bedömning och betygsättning kan utvecklas i och med de ändrade kursplanerna och de nya bestämmelserna om betygssättning. Du får veta mer både om bakgrunden till ändringarna och om de nya möjligheter som öppnas i undervisningen.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i grundskolan och motsvarande skolformer.
Kursplanerna och kommentarmaterialen i de olika skolformerna är nu samordnade med varandra. Vi har tagit bort skillnader som inte är motiverade, samtidigt som vi har lyft fram det som är specifikt för varje skolform. Samordningen ska göra det lättare för dig som använder flera olika kursplaner i klassrummet och öka alla elevers delaktighet.
Men vad innebär delaktighet? Vad behöver man tänka på i undervisningen och på skolan för att eleverna ska bli delaktiga både i undervisningen och socialt? I den här föreläsningen berättar Kristina Szönyi från Stockholms universitet och specialpedagogen Tove Söderqvist Dunkers om hur ni som lärare kan arbeta för att skapa goda förutsättningar för elevernas delaktighet.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i grundskolan och motsvarande skolformer.
Läs gärna vidare och använd er av underlagen som finns i Specialpedagogiska skolmyndighetens stödmaterial Delaktighet − ett arbetssätt i skolan.
Delaktighet − ett arbetssätt i skolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (länk till Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats)
När kursplanerna ändrades var avsikten att både stärka faktakunskaper och bildning. I den här föreläsningen ger Maria Andrée från Stockholms universitet ett didaktiskt perspektiv på hur man kan läsa kursplanerna och utforma undervisningen på ett sätt som främjar bildning.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i grundskolan och motsvarande skolformer.
I den här föreläsningen berättar betygsexperten Pernilla Lundgren om vad de nya bestämmelserna om sammantagen bedömning, som gäller från 1 juli 2022, innebär i praktik och teori. Pernilla Lundgren, som har medverkat i Betygsutredningen, lyfter även lärares professionella friutrymme att tolka ämnesplanerna.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan eller komvux på gymnasial nivå.
I den här föreläsningen berättar Anette Jahnke från Göteborgs universitet om hur läroplaner och ämnesplaner fungerar och har fungerat i svensk skola. Hon berättar också om vad som kan vara bra att tänka på och vad som kan vara bra att se upp med när ni ska börja arbeta med nya styrdokument.
Föreläsningen vänder sig till dig som är lärare i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan eller komvux på gymnasial nivå.
Du kan läsa mer om de ändrade läroplanerna och kursplanerna på skolverket.se.
Aktuella förändringar på grundskolenivå