Så fungerar ämnesbetyg

Här kan du läsa om hur ämnesplaner och ämnesbetyg kommer att fungera när Gy25 införs den 1 juli 2025. Gy25 omfattar gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå.

Ämnesplanen består av tre delar; syfte, centralt innehåll och betygskriterier. De här delarna ska samspela och användas vid planering och genomförande av undervisning och vid bedömning och betygssättning. Delarna är desamma i Gy25 som i nuvarande ämnesplaner men de behöver läsas och användas annorlunda eftersom de nya ämnesplanerna är konstruerade på ett lite annat sätt.

Bild över modellen för ämnesbetyg
  • Syftet beskriver de övergripande målsättningarna som ska gälla för undervisningen i ett ämne.
  • Centralt innehåll anger vad som ska behandlas i undervisningen. Syfte och centralt innehåll ska vara i fokus när lärare planerar och genomför sin undervisning.
  • Betygskriterierna är i första hand konstruerade för att sätta betyg utifrån ett brett och varierat underlag.

Nivåer bygger på varandra

I nuvarande ämnesplaner är alla ämnen indelade i kurser. I Gy25 byts denna konstruktion ut till ett system med sammanhållna ämnen. I ett sammanhållet ämne med flera nivåer bygger varje ny nivå vidare på tidigare nivåer. Skillnaderna mellan nivåerna syns i det centrala innehållet som breddas och/eller fördjupas successivt.

Syftet och betygskriterierna gäller för samtliga nivåer i ett ämne i Gy 25. Det här är en viktig skillnad jämfört med nuvarande ämnesplaner där alla kurser har egna betygskriterier. I de nya ämnesplanerna är det alltså endast det centrala innehållet som skiljer sig mellan varje nivå. Därför är det centrala innehållet avgörande vid planering och genomförande av undervisningen. Det är det centrala innehållet som anger vad som ska behandlas i undervisningen på den aktuella nivån.

Progression mellan nivåer

Progressionen i det centrala innehållet ska ge goda förutsättningar för elevernas kunskapsutveckling. Grundtanken är att innehållet från en lägre nivå är en förutsättning för att på bästa sätt tillgodogöra sig innehållet i en högre nivå. Varje ny nivå i ämnet bygger alltså vidare på en tidigare nivå. I de olika ämnena uttrycks progressionen på flera sätt. Till exempel kan ett centralt innehåll

  • fördjupas genom ökad komplexitet
  • breddas genom att nya innehållsliga områden läggs till
  • upprepas men öka i svårighetsgrad, eftersom det relaterar till övrigt centralt innehåll på nivån

Om ett ämne har flera nivåer behöver läraren ha en bild av hur progressionen mellan samtliga nivåer ser ut i ämnesplanen, det vill säga ha kännedom om vilket centralt innehåll som eleverna har mött i lägre nivåer, liksom vad de kommer att möta i högre nivåer.

Att lärare är insatta i de olika nivåernas centrala innehåll är särskilt viktigt vid planering av undervisningen, men även vid betygssättning.

Det finns emellertid inga krav på överlämning av planeringar och elevresultat om elever byter lärare mellan nivåer i ett ämne. Det nya systemet med ämnesbetyg ska inte leda till ökad administrativ börda för lärare.

Nivåbetyg ger eleven fler chanser

I Gy25 ska varje betyg återspegla elevens kunskaper i ämnet upp till den aktuella nivån. Eleverna kommer att få betyg på varje nivå i ett ämne, men så länge eleven får ett godkänt betyg, det vill säga minst betyget E, på en högre nivå så omfattar och ersätter det elevens betyg på de lägre nivåerna i ämnet.

  • De godkända betygen E-A ersätter betyg på lägre nivåer i ämnet.
  • Det icke godkända betyget F på en högre nivå ersätter dock inte betyget på lägre nivåer. Eleven behåller då det godkända betyget på den lägre nivån.
  • En elev som inte fått ett godkänt betyg i en nivå kan ändå fortsätta till nästa nivå i ämnet.
  • I anpassade gymnasieskolan och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå används inte betyget F.

Övergripande betygskriterier

Betygskriterierna är i första hand konstruerade för att sätta betyg utifrån ett brett och varierat underlag. Eftersom samma betygskriterier gäller för samtliga nivåer i ett ämne är betygskriterierna i Gy25 övergripande och mindre detaljerade.

När läraren sätter ett betyg på en nivå analyserar och värderar läraren elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna. Genom en sammantagen bedömning sätter läraren sedan det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper i relation till betygskriterierna.

Betygskriterierna kan dock inte på egen hand säga något meningsfullt om en elevs kunskaper. Därför behöver de läsas och tolkas i relation till syftet, till det centrala innehållet på den aktuella nivån och till den undervisning som har bedrivits.

Stöd i arbetet

Film: Så blir gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux 2025, Gy25 (tid: 2.50 min)

Ta del av vår korta film som enkelt beskriver Gy25 och modellen för ämnesbetyg. Filmen svarar bland annat på frågor om hur förändringarna kommer att bli för elever i de berörda skolformerna, hur det påverkar lärarnas arbete och vad rektorer behöver tänka på vid införandet av Gy25.

Senast uppdaterad 23 februari 2024

Innehåll på denna sida