Teknisk support
Som huvudman behöver du känna till vilken teknisk support som er egen organisation har ansvar för vid digitala nationella prov och betygsstödjande bedömningsstöd. Ni behöver också känna till vilken teknisk support som vi på Skolverket ger.
Lokal support
Som huvudman ansvarar du för den lokala supporten till dina skolenheter. Det innebär att er organisation ska ha en beredskap att ge support och stöd om det uppstår tekniska problem i samband med digitala nationella prov eller bedömningsstöd.
Syftet med supporten är att elever och skolpersonal ska kunna använda Skolverkets provplattform utan att störas av tekniska problem. Huvudmannens ansvarsområden för den lokala supporten hänger ihop med de tekniska förutsättningar som huvudmannen ansvarar för. Det handlar till exempel om att kunna ge support om
- internetuppkoppling och nätverksproblem
- överföring av användaruppgifter till Skolverket
- inloggning till provplattformen, inklusive till exempel byte av lösenord
- användning av inloggningstjänsten Eduid, för de skolor som saknar en egen inloggningstjänst
- användning av Eduid som e-legitimation, för de skolor som saknar stöd för e-legitimation för skolpersonal
- den tekniska utrustningen inför och under provtillfället
- incidenthantering.
Eftersom förutsättningarna skiljer sig åt mellan huvudmän är implementeringen av den teknisk supporten individuell.
Skolverkets stöd och support
Skolverket har ansvar för den tekniska support som gäller provtjänsten. På vår sida Driftinformation hittar du information om pågående driftstörningar och planerat underhåll av provtjänstens olika delar.
Vi erbjuder även löpande information och stöd för att ge huvudmän samt personal och elever på skolor möjlighet att förbereda sig inför övergången till digitala nationella prov.
Hittar du inte svar på din fråga på Skolverkets webbplats går det bra att kontakta oss för att ställa frågor om tekniska förutsättningar.