Eleverna får möta en modern skönlitterär text på ett annat nordiskt språk, som belyser ungdomars villkor. Eleverna får uppleva att de förstår det mesta och att de lär sig några ord som skiljer sig mellan svenska och ett grannspråk. Genom de olika rollerna får eleverna testa ett sätt att arbeta med att förstå och analysera en text.
Svenska, årskurs 7–9, gymnasiet och vuxenutbildning.
REGISSÖR Skriv ner några frågor till texten som ni kan diskutera i gruppen. Det ska inte vara ja- eller nej-frågor utan frågor som inte har ett självklart svar. | KOPPLARE Fundera över om det finns något i texten som du kan koppla till något du själv har upplevt, läst, sett eller hört. Berätta detta för de andra. Vad har de upplevt eller tänkt? |
ORDFINNNARE Läs igenom texten på jakt efter svåra, konstiga eller roliga ord. Skriv upp dem på en lista tillsammans med förslag på vad de kan betyda. Diskutera tillsammans med de andra vad orden kan betyda. | FORTSÄTTARE Fantisera om hur berättelsen fortsätter och skriv ner det på ett papper. Läs upp berättelsen för de andra och diskutera med dem om fler sätt som berättelsen skulle kunna fortsätta på. |
TEXTPLOCKARE Plocka ut ett stycke som du gillar och öva på att läsa det högt. Läs stycket högt för gruppen och berätta varför du valt just det avsnittet. Fråga vad de andra tycker om texten. | BILDSKAPARE Gör en illustration från något du ser framför sig när du läser texten. Visa bilden för de andra och låt dem komma fram till vilken scen bilden föreställer och varför de tror att du valt just den bilden. |