Högläsning och samtal om text i förskolan

Förskolan har en viktig roll i att väcka barnens intresse för berättelser, texter och skriftspråk. Här får du förslag på hur du kan arbeta med högläsning, samtal om text och ordna läsvänliga miljöer på din förskola.

Förskolläraren läser för barnen.

När barn tidigt i livet får lyssna på högläsning och samtala om olika typer av texter stöttar det deras språkutveckling. För att väcka läslust och stärka barnens språkförmåga krävs ett medvetet arbete av förskolans personal.

Högläsning finns med i läroplanen

I läroplanen för förskolan står det i del 1 under rubriken Kommunikation och skapande: ”Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.”

Konkreta tips

Läs högt med barnen

Högläsning kan bidra till att barnen intresserar sig för berättelser, utvecklar fantasi, föreställningsförmåga och får en ökad förståelse för sin omvärld. Med en medveten högläsning kan barnens intresse för bild och text väckas. Det finns också ett stort värde i att barnen får uppleva stunden och berättelsen tillsammans med sina kompisar och de vuxna.

Dessutom kan högläsning, förutom läsupplevelsen i sig, ha flera goda effekter på språkutvecklingen. Så väl ordförråd, talspråk, muntligt berättande som intresse för skriftspråk kan stimuleras när barnen får delta i högläsning.

Så kan du skapa positiva läsupplevelser för barnen:

  • Fundera över böckernas placering. Hur tillgängliga är de för barnen? Finns det ytterligare platser på förskolan som kan bjuda in till läsning?
  • Fundera över vad du läser med barnen och varför. Hur ser utbudet av böcker ut på förskolan?
  • Utgå från barnens intressen och nyfikenhet när du väljer bilder och texter. Fundera på om alla barns röster och sociala sammanhang finns representerade i det ni läser.
  • Knyt ihop texten med barnens erfarenheter.
  • Bygg upp förförståelse före läsningen, till exempel med en bildpromenad där man börjar läsningen med att bläddra igenom boken från början till slut och tittar och pratar om bilderna.
  • Sammanfatta berättelsen tillsammans med barnen.
  • Fundera på om och hur ni kan arbeta vidare utifrån det lästa, till exempel genom att använda andra uttrycksformer som bild, drama, musik och rörelse.

Högläsning, Lärportalen Länk till annan webbplats.

Läs tillsammans – ett inspirationsmaterial

Läs tillsammans! är ett inspirationsmaterial om högläsning som skickades ut till landets alla förskolor i augusti 2022.

Läs tillsammans! går att beställa i fler exemplar eller ladda ner som pdf. Materialet är framtaget av Bokstart på Kulturrådet och Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling samt skolbibliotek på Skolverket. Använd gärna materialet för att utveckla arbetet med högläsning och språkutveckling på förskolan!

Läs tillsammans, Bokstarts webbplats Länk till annan webbplats.

Film: Högläsning (tid 06:22 minuter)

I filmen får du träffa en förskollärare som berättar om hur böcker och samtal om text finns med i många olika sammanhang på förskolan, bland annat i ett språkutvecklande syfte.

Film: Läsa och berätta med yngre barn (tid 05:58 minuter)

Filmen visar hur lek, magi och medveten högläsning tillsammans med barnen bidrar till att utveckla de yngsta barnens intresse för läsning och språk.

Film: Högläsning med de yngsta (tid 04:49 minuter)

Filmen visar förskollärare som använder projicering och interaktion med barnen som redskap för högläsning.

Samtala med barnen om texten

Forskning visar att barn som lever i en textrik miljö kan ha dubbelt så stort ordförråd som andra barn och här har förskolan en viktig roll. När förskollärare och barnskötare bjuder in barnen att vara delaktiga, till exempel genom att ha en dialog om texten före, under eller efter läsningen blir det lättare för barnen att förstå innehållet. Det gör också att personalen kan få vägledning kring vad man behöver arbeta vidare med. Samtalen kan också ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka tankar, känslor och åsikter.

Så kan du arbeta med textsamtal:

  • Välj texter som väcker funderingar och som går att tolka på olika sätt.
  • Ställ öppna frågor som kan ge flera möjliga svar till exempel: Hur tror du att hon känner sig?
  • Ibland kan det passa att ställa värderingsfrågor där barnen själva måste ta ställning. Till exempel: Hur ska en bra kompis vara?
  • I vissa fall kan det vara bra att använda andra uttrycksformer eller att projicera bilder på väggen som stöd för att inkludera och väcka intresse hos barnen.
  • Vissa ord från böckerna kan behöva förklaras eller översättas för att ge alla barn möjlighet att delta i samtalet.

Film: Samtala om texter (tid 08:45 minuter)

En förskollärare leder barn i ett sokratiskt samtal där barnen får lyssna och försöka förstå varandra, uttrycka sina egna idéer och samarbeta genom att bygga vidare på varandras idéer.

Film: Samtal om text med de yngsta (tid 04:33 minuter)

Två förskollärare visar och berättar om hur de arbetar med dialogisk högläsning i en grupp med yngre förskolebarn.

Film: Samtala om texter med barn som är nya i det svenska språket. (tid: 06:08)

Filmen handlar om textsamtal och aktiviteter kring läsningen för barn som har annat modersmål än svenska.

Läsmiljö och läsande förebilder

När läsmiljön är prioriterad och stimulerande och böcker får ta plats signalerar det till barnen att läsning är viktigt. Det är också viktigt att du som vuxen är en läsande och skrivande förebild genom att på olika sätt visa vad skrivande och läsande är och hur det kan komma till användning i vardagen.

Du kan uppmärksamma och uppmuntra barnens läsande och skrivande genom att:

  • Initiera och genomföra spontana läs- och skrivaktiviteter.
  • Låta böckerna stå framme i barnens höjd och på olika platser i förskolan. Variera var ni är när ni läser.
  • Erbjuda ett stort urval av böcker så att alla barn kan hitta något som passar dem.
  • Se till att det finns litteratur på barnens olika språk, i olika genrer, för olika åldrar och för olika intressen, och att det finns böcker som utmanar begränsande normer.
  • Byta ut böckerna regelbundet.
  • Använda muntligt berättande, drama och röst.
  • Uppmuntra barnens eget berättande och skapa engagemang.
  • Ha material som barnen kan skapa egna böcker av.
  • Komplettera vid behov med texter i olika former, som till exempel ljudböcker och bokappar.

Film: Läsmiljöer (tid 05:15 minuter)

Förskollärare på några olika förskolor berättar om hur de har låtit böckerna ta plats på deras förskolor, även som en del i barnens lek och i samarbete med hemmen.

Utforska böcker inom olika teman och områden

Böcker och läsning kan kombineras med olika delar av läroplanen, exempelvis med ämnesområden som teknik, naturvetenskap eller matematik. Se över fördelningen av faktaböcker och skönlitteratur på förskolan – båda behövs!

Film: Utforska matematik genom bilderboken (tid: 05:10 minuter)

Filmen visar ett exempel på hur en bilderbok kan vara ett redskap i arbetet när barn utforskar matematik.

Film: Att utforska teknik i barnlitteraturen (tid: 05:22 minuter)

Filmen visar hur förskolebarn funderar över tekniken i en bok och sedan själva utforskar teknik i bygghörnan.

Samarbeta med folkbiblioteken

Det tar tid att bevaka och läsa in sig på nyutkommen litteratur. Barnbibliotekarien kan vara ett stöd i att välja ut bra böcker på olika teman och kan tipsa om nyutkomna böcker. Om det inte finns ett bibliotek i närheten kan det ibland vara möjligt för förskolor att besöka bokbussen.

Involvera vårdnadshavarna

Ökad kunskap om den tidiga läsningens betydelse kan ha effekt på familjers läsvanor. Visa och berätta för de vuxna i barnens närhet vad ni läser och hur ni inspireras av berättelserna. Låt läsglädjen smitta av sig. Hitta kontaktpunkter med hemmet, till exempel vid hämtning, lämning, föräldramöten eller via veckobrev och inskolningssamtal. Använd dessa tillfällen att lyfta högläsningens och språkutvecklingens betydelse samt inspirera och locka till läsning.

Ge ditt barn en bra start – stärk språket Pdf, 638 kB, öppnas i nytt fönster.

Läs med ditt barn, Bokstarts webbplats Länk till annan webbplats.

Presentation att använda vid föräldramöten, Bokstarts webbplats Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad 03 oktober 2024.

Relaterat

  • Språkutveckling

    Stärk språk-, läs- och skrivutveckling

    Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling samt skolbibliotek, NCS, arbetar för att stärka barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling.

  • Kurser och utbildningar

    Utveckla undervisningen med dina kollegor

    Här hittar du material som du och dina kollegor kan använda för att öka er kompetens i språk-, läs- och skrivdidaktik.

  • Stöd i arbetet

    Läsa bok: Föreläsningar om högläsning i förskolan

    I samarbete med Svenska barnboksakademin erbjuder Skolverket kommuner författarbesök för förskollärare.

  • Stöd i arbetet

    Läs tillsammans!

    Läs tillsammans! är ett inspirationsmaterial om högläsning och kan användas för att utveckla arbetet i förskolan. Materialet är framtaget av Bokstart på Kulturrådet och NCS på Skolverket.

  • Stöd i arbetet

    Läslistor

    2025 publicerar vi läslistor som ska vara ett stöd för förskollärare och lärare när de väljer litteratur för sin undervisning.

  • Stöd i arbetet

    Bokstart

    Bokstart är en nationell satsning som vänder sig till föräldrar och vuxna i små barns (0-3 år) närhet, med syfte att tidigt stimulera språkutveckling.