Digitala verktyg ger dig en ökad möjlighet att låta eleverna möta personer och platser utanför skolan. Genom att använda videomöten kan du till exempel bjuda in en biolog när eleverna arbetar med olika ekosystem eller besöka elever från en skola i en annan del av landet. Ni kan också ta med era digitala verktyg ut i närområdet för att till exempel dokumentera eller läsa av QR-koder.
I det här materialet får du ta del av och reflektera över hur omvärlden kan tas in i klassrummet för att förstärka elevernas lärande.
Målgrupp är lärare i alla skolformer som berörs av nationella prov och som har utvecklingsbehov gällande digitalisering. Arbetet med materialet tar ungefär 2-3 timmar uppdelat på två skilda tillfällen. Det krävs inga särskilda förkunskaper för att arbeta med materialet.
Materialet är framtaget för deltagare inom Skolverkets riktade insats för skolans digitalisering.
Detta material består av en film, reflektionsfrågor och en aktivitet som sedan följs upp med ytterligare reflektionsfrågor.
Ni behöver planera in två tillfällen för kollegialt lärande. Vid det första beräknas tidsåtgången till 60–90 minuter. Vid tillfälle två, som bör ske efter ungefär två till tre veckor, beräknas tidsåtgången till cirka 60 minuter. Använd förslagsvis materialet under en arbetsplatsträff, en rektorskonferens eller annat tillfälle när kollegiet träffas.
Ni kan antingen titta på filmen i förväg inför mötet eller så startar ni med att titta på filmen tillsammans.
Arbeta därefter med diskussionsfrågorna enligt modell EPA (enskilt, par, alla) enligt nedan.
Berätta till när uppgiften ska vara utförd och hur den kommer att följas upp. Låt deltagarna diskutera gruppvis.
Använd en befintlig eller kommande planering av en lektion eller ett område. Fundera kring hur du med hjälp av digitala verktyg kan ta in omvärlden för att stärka elevernas lärande. Genomför lektionen.
Ha en uppföljningsdiskussion efter 2–3 veckor.