Digitala verktyg i naturvetenskap
Utveckla din kunskap om hur digitala verktyg kan användas i undervisningen i naturvetenskapliga ämnen.
-
För lärare i biologi, fysik, kemi eller naturkunskap
-
Totalt 16 veckors studier
-
Lärportalen, på arbetsplatsen
-
Fri start, fri fart
Materialet finns på Lärportalen
Materialet finns fritt tillgängligt på vår lärportal. Ingen inloggning behövs.
Digitala verktyg i naturvetenskap Länk till annan webbplats.
Supporten för lärportalen når du via larportalen@skolverket.se
För lärare i biologi, fysik, kemi eller naturkunskap
Denna modul vänder sig till er som undervisar i biologi, fysik, kemi eller naturkunskap på gymnasiet och högstadiet. Det krävs inga förkunskaper.
Modulen består av åtta delar
Modulen Digitala verktyg i naturvetenskap innehåller följande delar:
- Att analysera digital undervisning
- Virtuella laborationer
- Tillämpningar av virtual reality och augmented reality
- Naturvetenskapliga mätningar
- Att arbeta med stora databaser
- Beräkna ekologiska fotavtryck
- Stöd för formativa arbetssätt
- Digitalisering i naturvetenskap – en framåtblick
Studierna tar totalt 16 veckor
Modulen består av åtta delar. Varje del beräknas ta cirka 60 minuter i enskild förberedelsetid samt cirka 120-180 minuter för gemensamt arbete och diskussion. Rekommenderad tidsåtgång är 16 veckor totalt.
Kollegialt lärande på skolan
Modulen utgår från ett kollegialt lärande med stöd av filmer, ljudfiler, artiklar, aktiviteter och reflektionsfrågor. Aktiviteterna planeras tillsammans och prövas i undervisningen. Arbetet äger rum lokalt på skolorna.
Därför ska ni delta
- Ni får ökad kunskap om didaktiska perspektiv på användandet av digitala verktyg i verksamheten.
- Ni får tips på hur ni kan använda digitala verktyg för att variera undervisningen, tydliggöra naturvetenskapliga fenomen och utveckla möjligheter till laboration.
- Ni får diskutera vilka didaktiska utmaningar som uppkommer och hur dessa kan bemötas utifrån aktuell forskning.
Rektor och huvudman skapar förutsättningarna
Det är rektorn som tillsammans med huvudmannen skapar de organisatoriska förutsättningarna för det kollegiala lärandet. Det är viktigt att deltagarna får tillräckligt med avsatt tid för att genomföra alla moment i kompetensutvecklingen: individuell förberedelse, kollegialt arbete, undervisningsaktivitet och uppföljning.