Text i en digital värld
I den här modulen får du kunskaper om aspekter av digital kompetens och utgångspunkter för design av undervisning. Genom kollegialt lärande får du och dina kollegor fördjupa er i digitaliseringens betydelse för den pedagogiska verksamheten.
-
För lärare och skolbibliotekarier
-
Rekommenderat tempo cirka tio veckor
-
Lärportalen, kollegialt lärande på arbetsplats
Materialet finns på Lärportalen
Materialet finns på vår lärportal och presenteras i en modul.
Modulen Text i en digital värld, Lärportalen Länk till annan webbplats.
Supporten för Lärportalen når du via larportalen@skolverket.se
Innehållet i modulen
Modulen Text i en digital värld innehåller följande delar:
- Läsa och skriva i digitala miljöer
- Aspekter av digital kompetens
- Design av undervisning
- Sökkritik - en utvidgad källkritik i skolan
- Kritisk informationshantering
- Digitala lärresurser
- Digitalt textskapande
- Utmaningar för läraren i det uppkopplade klassrummet
För lärare och skolbibliotekarier
Lärare i alla ämnen och skolbibliotekarier, grundskolan åk 4–9 samt gymnasieskolan. Det finns inga krav på förkunskaper.
Kollegialt lärande på skolan
Modulerna utgår från ett kollegialt lärande med stöd av webbaserat material bestående av filmer, ljudfiler, artiklar, elevaktiviteter, diskussionsfrågor och reflektionsfrågor. Ni planerar aktiviteterna kollegialt och prövar dem därefter i den egna verksamheten. Arbetet äger rum lokalt på skolorna.
Modulen tar ca 10 veckor
Modulen består av åtta delar. Varje del beräknas ta cirka 60 minuter i enskild förberedelsetid samt cirka 120–180 minuter för gemensamt arbete och diskussion. Rekommenderad tidsåtgång är tio veckor totalt.
Därför ska du delta
Du och dina kollegor får
- syn på olika aspekter av digital kompetens
- perspektiv på elever som producenter respektive konsumenter av multimodala, digitala texter
- diskutera kring digitaliseringens betydelse för den pedagogiska verksamheten.