Skolverket har beslutat att ställa in vårens nationella prov, förutom proven i årskurs 3 i grundskolan. Bakgrunden är den rådande pandemin och de förändrade förutsättningarna som råder ute på skolorna. Läs mer här.
Elever i grundskolan gör nationella prov under en bestämd provperiod eller på ett bestämt provdatum. De flesta prov ligger på våren för att eleverna ska ha fått så mycket undervisning som möjligt.
Eleverna ska genomföra proven under den period eller på det datum som är bestämt av Skolverket. De provperioder som är bestämda för till exempel årskurs 3 och de muntliga delproven i årskurs 6 och 9 kan inte flyttas. Det finns ingen möjlighet för rektorn att förlägga ett prov utanför det bestämda tidsintervallet.
Klicka på ett ämne för att läsa mer om delprovens innehåll.
Observera att proven i moderna språk är bedömningsstöd som läraren kan välja att använda som stöd för sin bedömning och betygssättning. Dessa prov är inga nationella prov och har därför inga provdatum.
Skolan bestämmer när under den fastställda provperioden som de olika delproven ska genomföras.
Datumen gäller för läsåret 2020/2021.
Ämne | Provperiod |
---|---|
15 mars–21 maj 2021 (vecka 11-20) | |
15 mars-21 maj 2021 (vecka 11-20) |
Datumen gäller för läsåret 2020/2021.
Ämne | Delprov | Vecka | Datum | Tidsåtgång |
---|---|---|---|---|
A | 45–50 | 2 nov-11 dec 2020 | 60-80 min/helklass + 30 min/grupp om 3 elever | |
B1+C1 | 6 | tis 9 feb 2021 | 80 + 70 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
B2+C2 | 6 | tors 11 feb 2021 | 80 + 60 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
A | 45–50 | 2 nov–11 dec 2020 | cirka 15 min per elevpar (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
B | 12 | tis 23 mars 2021 | 70 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) + 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
C | 12 | tors 25 mars 2021 | 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
A | 45–50 | 2 nov–11 dec 2020 | cirka 30 min/grupp om 3-4 elever (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
B+C | 17 | mån 26 april 2021 | 40-60 min + 60-80 min | |
D+E | 17 | ons 28 april 2021 | 60-80 min + 40-60 min |
Datumen gäller för läsåret 2020/2021.
Proven påbörjas klockan 9:00 på dagen för provet.
Ämne | Delprov | Vecka | Datum & starttid | Tidsåtgång |
---|---|---|---|---|
A | 45–50 | 2 nov–11 dec 2020 | 110 min/grupp om 4–5 elever, varav 30–60 min är förberedelsetid | |
B | 11 | tis 16 mars 2021 Kl. 9.00 | 45-60 minuter + 140 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
C | 11 | tors 18 mars 2021 Kl. 9.00 | 200 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
A1+A2+A3 | 12 | ons 24 mars 2021 Kl. 9.00 | 75 min + rast + 45 min + rast + 30 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
B | från v. 9 | icke tidsbunden | 30 + 30 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
A | 45–50 | 2 nov–11 dec 2020 | 15-20 min per elevpar (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
B | 15 | tis 13 april 2021 Kl. 9.00 | 90 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) + 50 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
C | 15 | tors 15 april 2021 Kl. 9.00 | 80 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
A | 17 | tis 27 april 2021 Kl. 9.00 | 120 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
B | 17 | tors 29 april 2021 Kl. 9.00 | 120 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
A | 45–50 | 2 nov–11 dec 2020 | cirka 30 min (varje grupp får den tid den behöver) | |
B+C | 18 | ons 5 maj 2021 Kl. 9.00 | 50 min + rast ca 10 min + 50 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
D | 18 | fre 7 maj 2021 Kl. 9.00 | 100 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) |
Klicka på ett ämne för att läsa mer om delprovens innehåll.
Observera att proven i moderna språk är bedömningsstöd som läraren kan välja att använda som stöd för sin bedömning och betygssättning. Dessa prov är inga nationella prov och har därför inga provdatum.
Skolan bestämmer när under den fastställda provperioden som de olika delproven ska genomföras.
Datumen gäller för läsåret 2021/2022.
Ämne | Provperiod |
---|---|
14 mars–20 maj 2022 | |
14 mars–20 maj 2022 |
Datumen gäller för läsåret 2021/2022.
Ämne | Delprov | Vecka | Datum | Tidsåtgång |
---|---|---|---|---|
A | 45–49 | 8 nov-10 dec 2021 | 60-80 min/helklass + 30 min/grupp om 3 elever | |
B1+C1 | 6 | tis 8 feb 2022 | 80 + 70 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
B2+C2 | 6 | tors 10 feb 2022 | 80 + 60 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
A | 45–49 | 8 nov–10 dec 2021 | cirka 15 min per elevpar (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
B | 14 | tis 5 april 2022 | 70 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) + 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
C | 14 | tors 7 april 2022 | 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
A | 45–49 | 8 nov–10 dec 2021 | cirka 30 min/grupp om 3-4 elever (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
B+C | 18 | onsdag 4 maj 2022 | 40-60 min + 60-80 min | |
D+E | 18 | fredag 6 maj 2022 | 60-80 min + 40-60 min |
Datumen gäller för läsåret 2021/2022.
Proven ska påbörjas klockan 9:00 på dagen för provet.
Ämne | Delprov | Vecka | Datum & starttid | Tidsåtgång |
---|---|---|---|---|
A | 45–49 | 8 nov–10 dec 2021 | 110 min/grupp om 4–5 elever, varav 30–60 min är förberedelsetid | |
B | 12 | tis 22 mars 2022 Kl. 9.00 | 45-60 minuter + 140 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
C | 12 | tors 24 mars 2022 Kl. 9.00 | 200 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
A1+A2+A3 | 14 | ons 6 april 2022 Kl. 9.00 | 75 min + rast + 45 min + rast + 30 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
B | från v. 9 | icke tidsbunden | 30 + 30 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) | |
A | 45–49 | 8 nov–10 dec 2021 | 15-20 min per elevpar (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
B | 17 | tis 26 april 2022 Kl. 9.00 | 90 min (exkl. 5-10 min för instruktioner) + 50 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
C | 17 | tors 28 april 2022 Kl. 9.00 | 80 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
A | 18 | tis 3 maj 2022 Kl. 9.00 | 120 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
B | 18 | tors 5 maj 2022 Kl. 9.00 | 120 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
A | 45–49 | 8 nov–10 dec 2021 | cirka 30 min (varje grupp får den tid den behöver) | |
B+C | 19 | ons 11 maj 2022 Kl. 9.00 | 50 min + rast ca 10 min + 50 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) | |
D | 19 | fre 13 maj 20222 Kl. 9.00 | 100 min (exkl. 5–10 min för instruktioner) |
Att flytta ett datumbestämt prov till en senare dag kan innebära en risk att elever känner till innehåll i provet i förväg. Det krävs därför särskilda skäl för att en rektor ska kunna ta beslut om att senarelägga ett prov. Särskilda skäl kan till exempel vara olyckor, dödsfall eller sjukdom. Resor eller idrottsdagar anses inte vara särskilda skäl. Om rektorn har särskilda skäl att senarelägga ett prov gäller detta hela skolenheten.
Från och med vårterminen 2019 ska alla prov i årskurs 9 påbörjas med start klockan 9.00 på provdagen. Tidpunkten för start är numera reglerad i en föreskrift, syftet är att hindra risken för spridning genom att alla elever ska påbörjar provet vid exakt samma tidpunkt. Det är inte tillåtet att flytta starttiden på grund av raster, lunch eller andra anledningar.
Det händer förstås att elever är sjuka de dagar då proven ska genomföras. Det krävs beslut från rektorn om en elev som missat provtillfället ska få göra provet i efterhand. Den avgörande faktorn för ett sådant beslut är att provet är ett stöd för bedömning och betygssättning. Om provet är känt för eleven är det ett sämre stöd för lärarens bedömning. Skolan ska i sådana fall ange att eleven "ej deltagit i provet" vid inrapporteringen till SCB.
Om en elev missar ett provtillfälle och inte gör provet vid ett senare tillfälle betyder det förstås att eleven missat en möjlighet att visa sina kunskaper. Du som lärare får inte samma underlag för bedömning som du har för de andra eleverna, som har gjort proven. Du har dock tillgång till dina andra underlag. De nationella proven är endast ett underlag för bedömning och betygssättning och kan aldrig helt och hållet avgöra en elevs betyg.
Proven i årskurs 3 ramas in av en berättelse om två barn, Nova och Troj, som är med om olika äventyr. Berättelsens syfte är att leda in eleven i uppgiften och avdramatisera provsituationen. Berättelsen finns inläst på en medföljande CD-skiva och ska endast användas i matematik. Berättelsen finns även att beställa på teckenspråk.
Det nationella provet ska på ett så allsidigt sätt som möjligt pröva elevens förmågor i ämnet matematik. Tillsammans med dina löpande iakttagelser är de nationella proven ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling. Med provet följer bedömningsanvisningar som du använder när du rättar och bedömer elevens visade kunskaper. Eleven ska nå upp till kravnivån för varje delprov i ämnet. I årskurs 3 görs ingen sammanvägning av delproven. Syftet är att det tydligt ska framgå vilka delprov som eleven har klarat eller inte.
Nationella provet i årskurs 3 består av ett antal olika delprov, både muntliga och skriftliga. Eleverna får tillämpa sina förmågor på ett urval av det centrala innehållet i matematik. De får möta en variation av uppgifter i provet, alltifrån tal som eleven räknar ut individuellt till större uppgifter som ska lösas i grupp. Eleverna får genom provet möjlighet att visa sina kunskaper i matematik på olika sätt – som att skriva, samtala och rita.
Delprov | Tidsåtgång |
---|---|
Elevens självbedömning | cirka 20 min (inkl. instruktion) |
A Muntlig gruppuppgift | cirka 20–30 min (inkl. instruktion) |
B | cirka 20–30 min (inkl. instruktion) |
C | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
D | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
E | cirka 30–40 min (inkl. instruktion) |
F1/F2 (genomförs samtidigt) | cirka 30–50 min (inkl. instruktion) |
G1/G2 (genomförs samtidigt) | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
Det nationella provet ska på ett så allsidigt sätt som möjligt pröva elevens förmågor i ämnet matematik. Tillsammans med dina löpande iakttagelser är de nationella proven ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling. Med provet följer bedömningsanvisningar som du använder när du rättar och bedömer elevens visade kunskaper. Eleven ska nå upp till kravnivån för varje delprov i ämnet. I årskurs 3 görs ingen sammanvägning av delproven. Syftet är att det tydligt ska framgå vilka delprov som eleven har klarat eller inte.
Nationella provet i årskurs 3 består av ett antal olika delprov, både muntliga och skriftliga. Eleverna får tillämpa sina förmågor på ett urval av det centrala innehållet i matematik. De får möta en variation av uppgifter i provet, alltifrån tal som eleven räknar ut individuellt till större uppgifter som ska lösas i grupp. Eleverna får genom provet möjlighet att visa sina kunskaper i matematik på olika sätt – som att skriva, samtala och rita.
Delprov | Tidsåtgång |
---|---|
Elevens självbedömning | cirka 20 min (inkl. instruktion) |
A Muntlig gruppuppgift | cirka 20–30 min (inkl. instruktion) |
B | cirka 20–30 min (inkl. instruktion) |
C | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
D | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
E | cirka 30–40 min (inkl. instruktion) |
F1/F2 (genomförs samtidigt) | cirka 30–50 min (inkl. instruktion) |
G1/G2 (genomförs samtidigt) | cirka 20–40 min (inkl. instruktion) |
Proven i årskurs 3 ramas in av en berättelse om två barn, Nova och Troj, som är med om olika äventyr. Berättelsens syfte är att leda in eleven i uppgiften och avdramatisera provsituationen.
Det nationella provet ska på ett så allsidigt sätt som möjligt pröva elevens förmågor i ämnet svenska eller svenska som andraspråk. Tillsammans med lärarens löpande iakttagelser är de nationella proven ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling. Med provet följer bedömningsanvisningar som du använder när du rättar och bedömer elevens visade kunskaper. Eleven ska nå upp till kravnivån för varje delprov i ämnet. I årskurs 3 görs ingen sammanvägning av delproven. Syftet är att det tydligt ska framgå vilka delprov som eleven har klarat eller inte.
Förmågan att läsa prövas i olika delprov. Eleven ska bland annat läsa en faktatext och en skönlitterär text. I anslutning till den skönlitterära texten ska eleven svara på frågor och ha ett samtal med dig som lärare om texten. Förmågan att skriva prövas genom att eleven ska skriva en berättelse och en faktatext. Elevens muntliga förmåga prövas i en par- eller gruppuppgift där elever samtalar eller berättar och instruerar.
Delprov | Tidsåtgång |
---|---|
Elevens självbedömning | cirka 20 min (inkl. instruktion) |
A Muntlig gruppuppgift | cirka 60 min (inkl. instruktion) |
B Läsa – berättande text | cirka 60–80 min (inkl. instruktion) |
C Läsa – faktatext | cirka 60–80 min (inkl. instruktion) |
D Enskild högläsning | cirka 15–20 min delproven genomförs samtidigt |
E Enskilt textsamtal | |
F Skriva – berättande text | cirka 60 min (inkl. instruktion) delproven genomförs samtidigt |
G Skriva – stavning och interpunktion | |
H Skriva – faktatext | cirka 60 min (inkl. instruktion) |
Det nationella provet ska på ett så allsidigt sätt som möjligt pröva elevens förmågor i ämnet svenska eller svenska som andraspråk. Tillsammans med lärarens löpande iakttagelser är de nationella proven ett underlag för att bedöma elevens kunskapsutveckling. Med provet följer bedömningsanvisningar som du använder när du rättar och bedömer elevens visade kunskaper. Eleven ska nå upp till kravnivån för varje delprov i ämnet. I årskurs 3 görs ingen sammanvägning av delproven. Syftet är att det tydligt ska framgå vilka delprov som eleven har klarat eller inte.
Förmågan att läsa prövas i olika delprov. Eleven ska bland annat läsa en faktatext och en skönlitterär text. I anslutning till den skönlitterära texten ska eleven svara på frågor och ha ett samtal med dig som lärare om texten. Förmågan att skriva prövas genom att eleven ska skriva en berättelse och en faktatext. Elevens muntliga förmåga prövas i en par- eller gruppuppgift där elever samtalar eller berättar och instruerar.
Delprov | Tidsåtgång |
---|---|
Elevens självbedömning | cirka 20 min (inkl. instruktion) |
A Muntlig gruppuppgift | cirka 60 min (inkl. instruktion) |
B Läsa – berättande text | cirka 60–80 min (inkl. instruktion) |
C Läsa – faktatext | cirka 60–80 min (inkl. instruktion) |
D Enskild högläsning | cirka 15–20 min delproven genomförs samtidigt |
E Enskilt textsamtal | |
F Skriva – berättande text | cirka 60 min (inkl. instruktion) delproven genomförs samtidigt |
G Skriva – stavning och interpunktion | |
H Skriva – faktatext | cirka 60 min (inkl. instruktion) |
Det nationella provet i engelska i årskurs 6 består av tre delprov med fokus på muntlig produktion och interaktion, receptiv kompetens och skriftlig produktion och interaktion. Två av provets delprov ska göras på bestämda datum. Den muntliga delen ska göras under en provperiod på höstterminen.
Tidsåtgång: cirka 15 min per elevpar (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov A prövas muntlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i tal. I delprovet får två elever utifrån en given uppgift uttrycka, utveckla och diskutera ett visst innehåll. Det muntliga delprovet ska göras någon gång under veckorna 45–50 på höstterminen.
Tidsåtgång: 70 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B1 förekommer olika texttyper, till exempel berättelser och beskrivningar. Eleverna läser texterna och besvarar frågor genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja bland olika svarsalternativ. Ibland ingår det texter med luckor att fylla i. En annan uppgiftstyp består av texter som ska matchas med rätt beskrivning av innehållet i de olika texterna.
Tidsåtgång: 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B2 förekommer till exempel radioprogram, reportage och intervjuer. Eleverna lyssnar på inspelningarna och besvarar frågor antingen genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja mellan olika svarsalternativ. Delprovet kan också innehålla korta samtal där uppgiften är att matcha de olika samtalen med rätt beskrivning av vad de handlar om.
Tidsåtgång: 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov C prövas skriftlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i skrift. Delprovet består av en skriftlig uppgift som eleverna genomför individuellt. Eleverna får, utifrån en given uppgift, skriva en text med ett visst syfte och en viss mottagare. Eleverna ska i texten uttrycka och utveckla ett innehåll.
Det finns möjlighet att låta eleverna genomföra delprov C på dator. Om eleverna gör det är det viktigt att grammatik- och rättstavningsfunktionen stängs av i förväg. Det är inte tillåtet för eleverna att använda ordlista. Om eleverna gör provet på dator ska proven avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Tidsåtgång: cirka 15 min per elevpar (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov A prövas muntlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i tal. I delprovet får två elever utifrån en given uppgift uttrycka, utveckla och diskutera ett visst innehåll. Det muntliga delprovet ska göras någon gång under veckorna 45–50 på höstterminen.
Tidsåtgång: 70 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B1 förekommer olika texttyper, till exempel berättelser och beskrivningar. Eleverna läser texterna och besvarar frågor genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja bland olika svarsalternativ. Ibland ingår det texter med luckor att fylla i. En annan uppgiftstyp består av texter som ska matchas med rätt beskrivning av innehållet i de olika texterna.
Tidsåtgång: 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B2 förekommer till exempel radioprogram, reportage och intervjuer. Eleverna lyssnar på inspelningarna och besvarar frågor antingen genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja mellan olika svarsalternativ. Delprovet kan också innehålla korta samtal där uppgiften är att matcha de olika samtalen med rätt beskrivning av vad de handlar om.
Tidsåtgång: 45 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov C prövas skriftlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i skrift. Delprovet består av en skriftlig uppgift som eleverna genomför individuellt. Eleverna får, utifrån en given uppgift, skriva en text med ett visst syfte och en viss mottagare. Eleverna ska i texten uttrycka och utveckla ett innehåll.
Det finns möjlighet att låta eleverna genomföra delprov C på dator. Om eleverna gör det är det viktigt att grammatik- och rättstavningsfunktionen stängs av i förväg. Det är inte tillåtet för eleverna att använda ordlista. Om eleverna gör provet på dator ska proven avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Nationella provet i matematik i årskurs 6 består av fem delprov som prövar de olika förmågorna i kursplanen på olika sätt. Den muntliga delen ska göras under en provperiod på höstterminen.
Tidsåtgång: cirka 30 min/grupp om 3-4 elever
Delprov A är ett muntligt delprov som genomförs i grupper om 3–4 elever. Delprovet prövar elevens förmåga att muntligt förklara och följa matematiska resonemang. Eleven får också möjlighet att pröva andras förklaringar och argument. Delprovet ska genomföras någon gång under veckorna 45–50 på höstterminen.
Tidsåtgång: 40-60 min
I delprov B ska eleven skriva svar på ett antal uppgifter utan stöd av miniräknare.
Tidsåtgång: 60-80 min
Delprovet består av uppgifter samlade kring ett tema. Eleven ska ha tillgång till miniräknare.
Tidsåtgång: 60-80 min
Delprovet består av uppgifter samlade kring ett tema. Eleven ska ha tillgång till miniräknare.
Tidsåtgång: 40-60 min
Delprov E består av en mer omfattande uppgift. Eleven ska ha tillgång till miniräknare.
Tidsåtgång: cirka 30 min/grupp om 3-4 elever
Delprov A är ett muntligt delprov som genomförs i grupper om 3–4 elever. Delprovet prövar elevens förmåga att muntligt förklara och följa matematiska resonemang. Eleven får också möjlighet att pröva andras förklaringar och argument. Delprovet ska genomföras någon gång under veckorna 45–50 på höstterminen.
Tidsåtgång: 40-60 min
I delprov B ska eleven skriva svar på ett antal uppgifter utan stöd av miniräknare.
Tidsåtgång: 60-80 min
Delprovet består av uppgifter samlade kring ett tema. Eleven ska ha tillgång till miniräknare.
Tidsåtgång: 60-80 min
Delprovet består av uppgifter samlade kring ett tema. Eleven ska ha tillgång till miniräknare.
Tidsåtgång: 40-60 min
Delprov E består av en mer omfattande uppgift. Eleven ska ha tillgång till miniräknare.
Det nationella provet i årskurs 6 är gemensamt för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Provet är uppbyggt kring ett tema och består av fem delprov. Fyra av delproven är förlagda till två bestämda provdagar. På varje provdag genomförs två delprov med en längre rast emellan. Det muntliga delprovet ska göras under en provperiod på höstterminen.
Tidsåtgång: 60-80 min/helklass + 30 min/grupp om 3 elever
I delprov A prövas elevens muntliga förmåga. Delprovet består av två delar där eleven ska hålla en förberedd redogörelse i den ena delen och samtala i den andra. Till en av delarna utgörs underlaget av cd/usb med inlästa skönlitterär texter. Delprovet ska genomföras under veckorna 45–50 på höstterminen.
Exempel på uppgifter (Uppsala universitet)
Tidsåtgång: 80 + 80 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)
I delprov B1 och B2 prövas läsförståelse av skönlitterär- och sakprosatext. Det finns ett texthäfte med sakprosa av olika slag, dikter, prosa och bilder som utgångspunkt för provuppgifterna. Texterna är av olika typ och svårighetsgrad. Texthäftet används endast när eleverna gör läsförståelseproven under de beslutade provdagarna och ska inte förberedas eller användas i förväg.
Exempel på uppgifter (Uppsala universitet)
Tidsåtgång: 70 + 60 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)
Delprov C1 och C2 prövar elevens förmåga att skriva olika texttyper. Vid det ena provtillfället ska eleven skriva en berättande text och vid det andra provtillfället skriver eleven en sakprosatext.
Exempel på uppgifter (Uppsala universitet)
Det finns möjlighet att låta eleverna genomföra delprov C1 och C2 på dator. Under genomförandet får eleverna ha tillgång till en ordlista samt en skrivyta med rättstavningsfunktion. Om eleverna gör provet på dator ska proven avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Tidsåtgång: 60-80 min/helklass + 30 min/grupp om 3 elever
I delprov A prövas elevens muntliga förmåga. Delprovet består av två delar där eleven ska hålla en förberedd redogörelse i den ena delen och samtala i den andra. Till en av delarna utgörs underlaget av cd/usb med inlästa skönlitterär texter. Delprovet ska genomföras under veckorna 45–50 på höstterminen.
Exempel på uppgifter (Uppsala universitet)
Tidsåtgång: 80 + 80 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)
I delprov B1 och B2 prövas läsförståelse av skönlitterär- och sakprosatext. Det finns ett texthäfte med sakprosa av olika slag, dikter, prosa och bilder som utgångspunkt för provuppgifterna. Texterna är av olika typ och svårighetsgrad. Texthäftet används endast när eleverna gör läsförståelseproven under de beslutade provdagarna och ska inte förberedas eller användas i förväg.
Exempel på uppgifter (Uppsala universitet)
Tidsåtgång: 70 + 60 min (exkl. 5–10 min för instruktioner)
Delprov C1 och C2 prövar elevens förmåga att skriva olika texttyper. Vid det ena provtillfället ska eleven skriva en berättande text och vid det andra provtillfället skriver eleven en sakprosatext.
Exempel på uppgifter (Uppsala universitet)
Det finns möjlighet att låta eleverna genomföra delprov C1 och C2 på dator. Under genomförandet får eleverna ha tillgång till en ordlista samt en skrivyta med rättstavningsfunktion. Om eleverna gör provet på dator ska proven avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Det nationella provet i engelska i årskurs 9 består av tre delprov med fokus på muntlig produktion och interaktion, receptiv kompetens och skriftlig produktion och interaktion. Två av provets delprov ska göras på bestämda datum. Den muntliga delen ska göras under en provperiod på höstterminen.
Tidsåtgång: 15–20 min per elevpar (exkl. 5–10 min för instruktioner)
I delprov A prövas muntlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i tal. I delprovet får två elever utifrån en given uppgift uttrycka, utveckla och diskutera ett visst innehåll. Det muntliga delprovet ska göras någon gång under veckorna 45–50 på höstterminen.
Tidsåtgång: 90 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B1 förekommer olika texttyper, till exempel berättelser, beskrivningar och artiklar. Eleverna läser texterna och besvarar frågor genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja bland olika svarsalternativ. Ibland ingår det texter med luckor att fylla i. En annan uppgiftstyp består av texter som ska matchas med rätt beskrivning av innehållet i de olika texterna.
Tidsåtgång: 50 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B2 förekommer till exempel radioprogram, reportage, intervjuer och nyhetsinslag. Eleverna lyssnar på inspelningarna och besvarar frågor antingen genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja olika svarsalternativ. Delprovet kan också innehålla korta samtal där uppgiften är att matcha de olika samtalen med rätt beskrivning av vad de handlar om.
Tidsåtgång: 80 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov C prövas skriftlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i skrift. Delprovet består av en skriftlig uppgift som eleverna genomför individuellt. Eleverna får, utifrån en given uppgift, skriva en text med ett visst syfte och en viss mottagare. Eleverna ska i texten uttrycka och utveckla ett innehåll.
Från hösten 2018 ska eleverna göra det här delprovet på dator eller annan digital enhet. Det är viktigt att grammatik- och rättstavningsfunktionen stängs av i förväg och det är inte tillåtet för eleverna att använda ordlista. Proven ska avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Tidsåtgång: 15–20 min per elevpar (exkl. 5–10 min för instruktioner)
I delprov A prövas muntlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i tal. I delprovet får två elever utifrån en given uppgift uttrycka, utveckla och diskutera ett visst innehåll. Det muntliga delprovet ska göras någon gång under veckorna 45–50 på höstterminen.
Tidsåtgång: 90 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B1 förekommer olika texttyper, till exempel berättelser, beskrivningar och artiklar. Eleverna läser texterna och besvarar frågor genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja bland olika svarsalternativ. Ibland ingår det texter med luckor att fylla i. En annan uppgiftstyp består av texter som ska matchas med rätt beskrivning av innehållet i de olika texterna.
Tidsåtgång: 50 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov B2 förekommer till exempel radioprogram, reportage, intervjuer och nyhetsinslag. Eleverna lyssnar på inspelningarna och besvarar frågor antingen genom att formulera kortare eller längre svar på engelska eller genom att välja olika svarsalternativ. Delprovet kan också innehålla korta samtal där uppgiften är att matcha de olika samtalen med rätt beskrivning av vad de handlar om.
Tidsåtgång: 80 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov C prövas skriftlig produktion och interaktion, det vill säga förmågan att formulera sig och kommunicera på engelska i skrift. Delprovet består av en skriftlig uppgift som eleverna genomför individuellt. Eleverna får, utifrån en given uppgift, skriva en text med ett visst syfte och en viss mottagare. Eleverna ska i texten uttrycka och utveckla ett innehåll.
Från hösten 2018 ska eleverna göra det här delprovet på dator eller annan digital enhet. Det är viktigt att grammatik- och rättstavningsfunktionen stängs av i förväg och det är inte tillåtet för eleverna att använda ordlista. Proven ska avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Det nationella provet i matematik i årskurs 9 består av fyra delprov som ska ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i matematik på olika sätt. Den muntliga delen ska göras under en provperiod på höstterminen.
Tidsåtgång: cirka 30 min (varje grupp får den tid den behöver)
Delprov A är ett muntligt delprov som genomförs i grupper om 3–4 elever. Delprovet prövar elevens förmåga att muntligt föra och följa matematiska resonemang. Eleven får också möjlighet att pröva andras förklaringar och argument. Det muntliga delprovet ska genomföras under veckorna 45–50 på höstterminen.
Läsåret 2020/2021 är varken formelblad, linjal eller digitala verktyg, såsom miniräknare, tillåtna under delprov A.
Tidsåtgång: 50 min
Delprov B består av uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg och formelblad. Till några av uppgifterna ska eleven redovisa sina lösningar och till andra uppgifter skriver eleven endast svar.
Tidsåtgång: 50 min
Delprov C består av en mer omfattande uppgift av undersökande karaktär där eleven tydligt ska redovisa sin lösning.
Formelblad: Eleverna ska ha tillgång till miniräknare och formelblad på delprovet. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret.
Formelblad (pdf, 824 kB)
Formelblad (engelsk version) (pdf, 833 kB)
Formelblad (textview) (zip, 320 kB)
Tidsåtgång: 100 min
I delprov D finns uppgifter där redovisning krävs. Uppgifterna är oftast samlade kring ett tema.
Formelblad: Eleverna ska ha tillgång till miniräknare och formelblad på delprovet. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret.
Formelblad (pdf, 824 kB)
Formelblad (engelsk version) (pdf, 833 kB)
Formelblad (textview) (zip, 320 kB)
Tidsåtgång: cirka 30 min (varje grupp får den tid den behöver)
Delprov A är ett muntligt delprov som genomförs i grupper om 3–4 elever. Delprovet prövar elevens förmåga att muntligt föra och följa matematiska resonemang. Eleven får också möjlighet att pröva andras förklaringar och argument. Det muntliga delprovet ska genomföras under veckorna 45–50 på höstterminen.
Läsåret 2020/2021 är varken formelblad, linjal eller digitala verktyg, såsom miniräknare, tillåtna under delprov A.
Tidsåtgång: 50 min
Delprov B består av uppgifter som ska lösas utan digitala verktyg och formelblad. Till några av uppgifterna ska eleven redovisa sina lösningar och till andra uppgifter skriver eleven endast svar.
Tidsåtgång: 50 min
Delprov C består av en mer omfattande uppgift av undersökande karaktär där eleven tydligt ska redovisa sin lösning.
Formelblad: Eleverna ska ha tillgång till miniräknare och formelblad på delprovet. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret.
Formelblad (pdf, 824 kB)
Formelblad (engelsk version) (pdf, 833 kB)
Formelblad (textview) (zip, 320 kB)
Tidsåtgång: 100 min
I delprov D finns uppgifter där redovisning krävs. Uppgifterna är oftast samlade kring ett tema.
Formelblad: Eleverna ska ha tillgång till miniräknare och formelblad på delprovet. För att eleverna ska vara väl insatta i formelbladet bör de använda detta under hela läsåret.
Formelblad (pdf, 824 kB)
Formelblad (engelsk version) (pdf, 833 kB)
Formelblad (textview) (zip, 320 kB)
Det nationella provet i årskurs 9 är gemensamt för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Provet består av tre delprov varav två är förlagda till bestämda provdagar på vårterminen. Det muntliga delprovet ska göras under en provperiod på höstterminen.
Tidsåtgång: 110 min/grupp om 4–5 elever, varav 30-60 min är förberedelsetid
Det muntliga delprovet görs alltid i grupper om 4–5 elever under maximalt 110 minuter per grupp. Delprovet är uppdelat i tre delar och eleverna bedöms utifrån tre aspekter: att presentera ett innehåll, att leda ett samtal samt att delta i diskussion. Utgångspunkten för presentationerna och samtalen är textutdrag från såväl skönlitteratur som sakprosa, men även andra typer av texter som till exempel en serie eller en filmsekvens kan förekomma.
Tidsåtgång: 45-60 minuter + 140 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Delprov B gör eleverna på samma dag under totalt 60 + 140 minuter. Provet inleds med 5-10 minuters instruktioner som inte är inräknade i provtiden. Det är inte tillåtet att eleverna diskuterar texterna med varandra. Under de första 45–60 minuter läser eleverna enskilt igenom ett texthäfte och under efterföljande 140 minuter svarar eleverna på frågor om texterna. Texthäftet innehåller skönlitterära texter, sakprosatexter, dikter och bilder och i anslutning till texterna finns cirka 20 frågor som eleverna ska besvara. Du som lärare delar ut texthäftet vid provtillfället. Eleverna ska inte ha sett texterna innan dess.
Tidsåtgång: 200 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Även delprov C görs på en bestämd provdag under totalt 200 minuter. Eleverna får välja en av tre skrivuppgifter. Alla uppgifter knyter på olika sätt an till temat för provet och de ska inte vara kända för eleverna före provdatumet. Texthäftet kan eleverna använda som inspiration till sitt skrivande. Hantering av källor och citatteknik prövas endast i begränsad omfattning i delprovet.
Från hösten 2018 ska eleverna göra det här delprovet på dator eller annan digital enhet. Eleverna får ha tillgång till en ordlista och en skrivyta med rättstavningsfunktion. Rättstavningsfunktionen får inte vara automatiskt. Proven ska avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Förberedelser inför delprov B och C
Inget av delproven behöver förberedas före provtillfället men eleverna ska i förväg få ta del av information om hur delproven genomförs. Informationen finns dels i häftet Lärarinformation på sidorna 21–23, dels på provgruppens hemsida. Det är inte tillåtet att ta med materialet vid provtillfället. Om det finns möjlighet att gå igenom underlaget på lektionstid går det bra att göra det, men det är inte obligatoriskt för att eleverna ska kunna genomföra provet på ett tillfredsställande sätt.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Tidsåtgång: 110 min/grupp om 4–5 elever, varav 30-60 min är förberedelsetid
Det muntliga delprovet görs alltid i grupper om 4–5 elever under maximalt 110 minuter per grupp. Delprovet är uppdelat i tre delar och eleverna bedöms utifrån tre aspekter: att presentera ett innehåll, att leda ett samtal samt att delta i diskussion. Utgångspunkten för presentationerna och samtalen är textutdrag från såväl skönlitteratur som sakprosa, men även andra typer av texter som till exempel en serie eller en filmsekvens kan förekomma.
Tidsåtgång: 45-60 minuter + 140 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Delprov B gör eleverna på samma dag under totalt 60 + 140 minuter. Provet inleds med 5-10 minuters instruktioner som inte är inräknade i provtiden. Det är inte tillåtet att eleverna diskuterar texterna med varandra. Under de första 45–60 minuter läser eleverna enskilt igenom ett texthäfte och under efterföljande 140 minuter svarar eleverna på frågor om texterna. Texthäftet innehåller skönlitterära texter, sakprosatexter, dikter och bilder och i anslutning till texterna finns cirka 20 frågor som eleverna ska besvara. Du som lärare delar ut texthäftet vid provtillfället. Eleverna ska inte ha sett texterna innan dess.
Tidsåtgång: 200 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Även delprov C görs på en bestämd provdag under totalt 200 minuter. Eleverna får välja en av tre skrivuppgifter. Alla uppgifter knyter på olika sätt an till temat för provet och de ska inte vara kända för eleverna före provdatumet. Texthäftet kan eleverna använda som inspiration till sitt skrivande. Hantering av källor och citatteknik prövas endast i begränsad omfattning i delprovet.
Från hösten 2018 ska eleverna göra det här delprovet på dator eller annan digital enhet. Eleverna får ha tillgång till en ordlista och en skrivyta med rättstavningsfunktion. Rättstavningsfunktionen får inte vara automatiskt. Proven ska avidentifieras innan du som lärare bedömer proven. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.
Förberedelser inför delprov B och C
Inget av delproven behöver förberedas före provtillfället men eleverna ska i förväg få ta del av information om hur delproven genomförs. Informationen finns dels i häftet Lärarinformation på sidorna 21–23, dels på provgruppens hemsida. Det är inte tillåtet att ta med materialet vid provtillfället. Om det finns möjlighet att gå igenom underlaget på lektionstid går det bra att göra det, men det är inte obligatoriskt för att eleverna ska kunna genomföra provet på ett tillfredsställande sätt.
Mer om att göra provet på dator eller med annan digital enhet
Alla elever gör prov i ett av ämnena biologi, fysik och kemi. Alla elever på en skola gör prov i samma ämne och det är inte skolan som avgör vilket ämne det blir.
Provet består av fyra delprov oavsett vilket ämne en skola får – tre skriftliga delprov som genomförs vid samma tillfälle och en laborativ del som ska genomföras under en provperiod.
I årskurs 9 gör eleverna nationella prov i ett av de samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Elever gör också nationella prov i ett av de naturorienterande ämnena biologi, fysik eller kemi. Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram en modell som vi använder för att fördela ämnena jämnt bland landets skolor. Det är inte upp till skolan vilket SO- och vilket NO-ämne eleverna får göra. Det beslutet tas av Skolverket.
Cirka en månad innan första fasta provdatumet får skolenheten veta vilket ämne eleverna ska genomföra prov i. Så fort skolan har nåtts av informationen kan läraren berätta för eleverna vilket ämne det blir. Anledningen till att skolan inte får information om ämnet tidigare är att proven inte ska riskera att styra planeringen av undervisningen.
I årskurs 9 gör eleverna nationella prov i ett av de samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Elever gör också nationella prov i ett av de naturorienterande ämnena biologi, fysik eller kemi. Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram en modell som vi använder för att fördela ämnena jämnt bland landets skolor. Det är inte upp till skolan vilket SO- och vilket NO-ämne eleverna får göra. Det beslutet tas av Skolverket.
Cirka en månad innan första fasta provdatumet får skolenheten veta vilket ämne eleverna ska genomföra prov i. Så fort skolan har nåtts av informationen kan läraren berätta för eleverna vilket ämne det blir. Anledningen till att skolan inte får information om ämnet tidigare är att proven inte ska riskera att styra planeringen av undervisningen.
Tidsåtgång: 75 min + rekommenderad rast + 45 min + rekommenderad rast + 30 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov A1 ska eleven använda sina kunskaper för att beskriva och förklara naturvetenskapliga samband. I delprov A2 ska eleven använda kunskaper i biologi, fysik eller kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, energi, teknik, miljö, naturbruk och ekologisk hållbarhet. I delprov A3 ska eleven planera en undersökning.
Tidsåtgång: 30 + 30 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I det laborativa delprovet, delprov B, ska eleven genomföra en undersökning och dra slutsatser om resultatet.
Tidsåtgång: 75 min + rekommenderad rast + 45 min + rekommenderad rast + 30 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I delprov A1 ska eleven använda sina kunskaper för att beskriva och förklara naturvetenskapliga samband. I delprov A2 ska eleven använda kunskaper i biologi, fysik eller kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, energi, teknik, miljö, naturbruk och ekologisk hållbarhet. I delprov A3 ska eleven planera en undersökning.
Tidsåtgång: 30 + 30 min (exkl. 5-10 min för instruktioner)
I det laborativa delprovet, delprov B, ska eleven genomföra en undersökning och dra slutsatser om resultatet.
Alla elever gör prov i ett av ämnena geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Alla elever på en skola gör prov i samma ämne och det är inte skolan som avgör vilket ämne det blir.
I årskurs 9 gör eleverna nationella prov i ett av de samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Elever gör också nationella prov i ett av de naturorienterande ämnena biologi, fysik eller kemi. Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram en modell som vi använder för att fördela ämnena jämnt bland landets skolor. Det är inte upp till skolan vilket SO- och vilket NO-ämne eleverna får göra. Det beslutet tas av Skolverket.
Cirka en månad innan första fasta provdatumet får skolenheten veta vilket ämne eleverna ska genomföra prov i. Så fort skolan har nåtts av informationen kan läraren berätta för eleverna vilket ämne det blir. Anledningen till att skolan inte får information om ämnet tidigare är att proven inte ska riskera att styra planeringen av undervisningen.
I årskurs 9 gör eleverna nationella prov i ett av de samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Elever gör också nationella prov i ett av de naturorienterande ämnena biologi, fysik eller kemi. Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram en modell som vi använder för att fördela ämnena jämnt bland landets skolor. Det är inte upp till skolan vilket SO- och vilket NO-ämne eleverna får göra. Det beslutet tas av Skolverket.
Cirka en månad innan första fasta provdatumet får skolenheten veta vilket ämne eleverna ska genomföra prov i. Så fort skolan har nåtts av informationen kan läraren berätta för eleverna vilket ämne det blir. Anledningen till att skolan inte får information om ämnet tidigare är att proven inte ska riskera att styra planeringen av undervisningen.
I årskurs 9 gör eleverna nationella prov i ett av de samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Elever gör också nationella prov i ett av de naturorienterande ämnena biologi, fysik eller kemi. Statistiska centralbyrån (SCB) har tagit fram en modell som vi använder för att fördela ämnena jämnt bland landets skolor. Det är inte upp till skolan vilket SO- och vilket NO-ämne eleverna får göra. Det beslutet tas av Skolverket.
Cirka en månad innan första fasta provdatumet får skolenheten veta vilket ämne eleverna ska genomföra prov i. Så fort skolan har nåtts av informationen kan läraren berätta för eleverna vilket ämne det blir. Anledningen till att skolan inte får information om ämnet tidigare är att proven inte ska riskera att styra planeringen av undervisningen.
Tidsåtgång: 120 min per delprov (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Provet består av två skriftliga delprov som prövar de förmågor som beskrivs i kursplanen för det aktuella ämnet, det vill säga geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Båda delproven ska göras på beslutade provdagar.
Tidsåtgång: 120 min per delprov (exkl. 5-10 min för instruktioner)
Provet består av två skriftliga delprov som prövar de förmågor som beskrivs i kursplanen för det aktuella ämnet, det vill säga geografi, historia, religionskunskap eller samhällskunskap. Båda delproven ska göras på beslutade provdagar.
Proven är inte obligatoriska på språkintroduktionsprogram i gymnasieskolan, men gymnasieskolor kan välja att använda proven som stöd för bedömning och betygssättning. Om proven används ska de göras på de utsatta provdatumen.