Fordons- och transportprogrammet
Examensmål
Fordons- och transportprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta som till exempel fordonsmekaniker, fordonslackerare, reservdelsspecialist eller yrkesförare.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om tekniken i olika fordon eller att hantera transporter. Inom området fordonsteknik behandlas olika typer av fordons funktion och konstruktion samt diagnostik, reparation och service av fordon. Inom området transport behandlas person- eller godstransporter med hjälp av fordon och hantering av gods.
Snabb teknisk utveckling utmärker de yrken som utbildningen leder till. Den tekniska utrustningen blir också alltmer komplex, specialiserad och anpassad till det specifika fordonet eller yrkesområdet. Avancerad teknik och olika sätt att organisera arbetet kräver förmåga att reflektera över, värdera och välja mellan olika handlingsalternativ. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga till fortsatt lärande i arbetslivet och till att ta ansvar för sin egen utveckling inom yrket. Eleverna ska också utveckla kunskaper om och färdigheter i att välja rätt utrustning och metod för att utföra arbetsuppgifter med hänsyn till miljö, kvalitet, säkerhet och ekonomi.
Kunskaper om olika datasystem behövs inom alla de yrken utbildningen leder till. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att använda datorer och datasystem på det sätt yrket kräver.
Utvecklingen inom de yrken som utbildningen leder till innebär att en person ensam arbetar med många skilda uppgifter i verksamheten, där olika typer av problem kan uppstå. Det ställer höga krav på förmåga till självständig problemlösning. Inom de yrken utbildningen leder till har dock inte alltid en person all den kunskap som krävs för att lösa en viss uppgift. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att arbeta både självständigt och i lag där personer med olika kunskaper och kulturell bakgrund samarbetar för att lösa problem. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla initiativförmåga, idérikedom och företagsamhet. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över sitt eget lärande utifrån olika arbetsuppgifter och därigenom få en förståelse av sin egen yrkesutövning och yrket i stort.
Utbildningen ska ge eleverna färdigheter i att hantera och utveckla relationer med både medarbetare och kunder. Eleverna ska också utveckla ett yrkesmässigt språkbruk som fungerar i olika situationer med ett ordförråd som är relevant för yrket i både svenska och engelska. Dessutom ska eleverna utveckla sin förmåga att dokumentera sitt arbete enligt de krav som finns inom berörda branscher.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om nationella och internationella överenskommelser, lagar och andra bestämmelser inom valt yrkesområde. Dessa kunskaper är till exempel viktiga för att skapa en bra arbetsmiljö och förebygga arbetsskador. Eleverna ska dessutom utveckla förmågan att genomföra olika arbetsuppgifter utifrån krav på hållbar utveckling.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Inriktningar
Fordons- och transportprogrammet har fyra inriktningar.
Inriktningen fordonsskadeteknik och lackering ska ge fördjupade kunskaper i lackering av fordon samt diagnostik och reparation av fordonsskador. Inriktningen kan leda till arbete som fordonsskadereparatör eller fordonslackerare.
Inriktningen lastbil och mobila maskiner ska ge fördjupade kunskaper i diagnostik, reparation och service av tunga fordon och mobila maskiner. Inriktningen kan leda till arbete som lastbilsmekaniker eller maskinmekaniker.
Inriktningen personbil ska ge fördjupade kunskaper i diagnostik, reparation och service av lätta fordon. Inriktningen kan leda till arbete som personbilsmekaniker.
Inriktningen transport ska ge fördjupade kunskaper i trafikkunskap, transportsystem och logistik. Inriktningen kan leda till arbete som yrkesförare inom gods- eller persontransporter.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier, till exempel på yrkeshögskola eller högskola.
Mål för gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. Det ska pröva elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.
Gymnasiegemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen
Engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Historia | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Idrott och hälsa | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Matematik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a | 100 |
Naturkunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Religionskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 50 |
Samhällskunskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1a1 | 50 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Programgemensamma ämnen och nivåer i dessa ämnen
Fordon och transport | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Ämnen i inriktningarna och nivåer i dessa ämnen
Fordonsskadeteknik och lackering - 400p Studievägskod: FTFOL
Fordonslackering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Fordonsskadereparationer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Lastbil och mobila maskiner - 400p Studievägskod: FTLAM
Lastbilar och mobila maskiner – service och underhållsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Personbil - 400p Studievägskod: FTPEL
Personbilar – service och underhållsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Transport - 400p Studievägskod: FTTRT
Yrkestrafik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Ämnen och nivåer i dessa ämnen som får erbjudas som programfördjupning inom programmet
ATV- och motorcykelteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Anläggningsmaskinsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Bussteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Cykelteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Djurtransporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Engelska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Entreprenörskap | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Flygplatsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Fordon – elektronik och mjukvara | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Fordonskombinationer – godstransporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Fordonskombinationer – persontransporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Fordonslackering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Fordonslackeringsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 100 |
Fordonslackeringsteknik – småreparationer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Fordonsskadereparationer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Fordonsskadeteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 100 |
Fordonsskadeteknik – plastreparationer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Fordonsskadeteknik – småreparationer | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Försäljning och kundservice | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Godshantering – fordonsmonterad kran | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godshantering – hjullastare | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godshantering – truck | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Godstransporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 200 |
Godstransporter – anläggning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godstransporter – container och återvinning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godstransporter – distribution och fjärr | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godstransporter – skog | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godstransporter – specialtransport | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godstransporter – sug- och spolbil | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Godstransporter – tank och bulk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Grönyte- och småmaskinsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Hjulutrustningsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Husvagns- och husbilsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Information och kommunikation | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Inköp | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Lager och terminal | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 200 |
Lantbruksmaskinsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Lastbilar och mobila maskiner – motorteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Lastbilar och mobila maskiner – service och underhållsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Lastbilar – reparations- och systemteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Lastbilar – system- och diagnosteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Lastbilspåbyggnad – container och anläggning | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Lastbilspåbyggnad – rundvirkestransporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Lastbilspåbyggnad – skåp | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Lastbilspåbyggnad – tank och bulk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Logistik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Makt, normer och kön | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1b | 100 |
Matematik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2a | 100 |
Mobila maskiner – reparations- och systemteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Mobila maskiner – system- och diagnosteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Personbilar – reparations- och systemteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Personbilar – service och underhållsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Personbilar – system- och diagnosteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Persontransporter | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Nivå 2 | 200 |
Nivå 3 | 100 |
Persontransporter – beställningstrafik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Persontransporter – sjuktransport | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Persontransporter – skolskjutstrafik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Persontransporter – taxitrafik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Skogsbruksmaskinsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Snöfordon – service och underhållsteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Svenska eller Svenska som andraspråk
Svenska | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Svenska som andraspråk | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 2 | 100 |
Nivå 3 | 100 |
Tillämpad programmering | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Truckteknik | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 200 |
Tävlingsidrott | |
---|---|
Nivå | Poäng |
Nivå 1 | 100 |
Nivå 2 | 100 |