Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse. Endast ett fåtal kommentarmaterial finns tillgängliga i tryckt format.
Sök publikationer
Sökningen gav 1710 träffar.
Skolverket och SPSM har inom uppdraget tagit fram ett stödmaterial som riktar sig till förskollärare som arbetar i förskoleklass, lärare, speciallärare, specialpedagoger, den samlade elevhälsan och rektorer. Stödmaterialet ska bidra till att stärka kvaliteten i arbetet med utredningar av elevers behov av särskilt stöd.
Utgiven år: 2023

I den här redovisningen presenterar Skolverket de insatser som vi har genomfört i uppdraget. Redovisningen innehåller även en uppföljning av kombinationsutbildningar avseende antalet deltagande kommuner, utbildningsinriktningar, genomströmning, studieresultat och etablering efter avslutade studier.
Utgiven år: 2023

I denna promemoria redovisas statistik över vad ungdomar gör efter gymnasiesärskolan. Det är vår första statistikuppföljning om ungdomars sysselsättning efter avslutade studier i gymnasiesärskolan. Syftet med statistiken är att den kan utgöra underlag vid uppföljning och utvärdering av gymnasiesärskolan. Statistiken kommer även att användas i det fortsatta arbetet med att utveckla återkommande statistik om gymnasiesärskolan.
Utgiven år: 2022

I denna promemoria redovisas statistik över vad personer gör efter studier inom komvux som särskild utbildning. Det är vår första statistikuppföljning om individers sysselsättning efter avslutade studier i komvux som särskild utbildning. Syftet med statistiken är att den kan utgöra underlag vid uppföljning och utvärdering av särskild utbildning. Statistiken kommer även att användas i det fortsatta arbetet med att utveckla återkommande statistik om komvux som särskild utbildning.
Utgiven år: 2022
Branschskolorna samlar fortfarande få elever i förhållande till statsbidragets anslag, och eleverna har en ojämn spridning över de olika branschskoleutbildningarna. Läs mer i denna delredovisning.
Utgiven år: 2022

Kartläggningen som presenteras i den här rapporten visar bland annat att nästan alla kuratorer har en högskoleutbildning. I samtliga skolformer har majoriteten av kuratorerna en socionomutbildning och det näst vanliga är att ha en beteendevetenskaplig utbildning.
Utgiven år: 2022

Den här juridiska vägledningen syftar till att stödja huvudmän, rektorer, lärare och annan skolpersonal när det gäller de befogenheter som personalen har och de åtgärder som får vidtas enligt 5 kap. skollagen (2010:800). Vägledningen kan användas som ett stöd i det lokala utvecklings- och kvalitetsarbetet på skolor.
Utgiven år: 2022

Det här är Skolverkets förslag till en ny nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin har tagits fram på uppdrag av regeringen och riktar sig till förskolan, skolan och vuxenutbildningen.
Utgiven år: 2022

Skolverket har av regeringen haft i uppdrag att följa upp pandemins konsekvenser för skolväsendet och ge stöd i hanteringen av pandemin på både kort och lång sikt. I denna slutredovisning ges Skolverkets samlade bild av pandemins påverkan och rekommendationer för arbetet framåt. Slutredovisningen ger även analyser och lärdomar viktiga för framtida kriser, samt tidslinjer för den reglering som gällde för skolväsendet under pandemin.
Utgiven år: 2022
För att väcka nyfikenhet för skönlitteratur och sakprosa har Skolverket genomfört insatser för att stärka barns och elevers läsande. Det handlar bland annat om inspirationsmaterial om högläsning, didaktiskt stöd och underlag till kollegialt lärande.
Utgiven år: 2022

Intervjustudie med skolchefer samt Skolverkets medarbetare som deltagit i Skolverkets nationella nätverk för skolchefer.
Utgiven år: 2022

I detta PM redogör vi för statistiken över kommunernas aktivitetsansvar under perioden andra halvåret 2021 och första halvåret 2022. Kommunernas arbete med aktivitetsansvaret under perioden omfattade totalt 58 600 ungdomar.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet ger dig en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i läroplanen.
Utgiven år: 2022

I den här rapporten redovisar vi resultatet av en nationell kartläggning av simkunnigheten och förmågan att hantera nödsituationer vid vatten bland elever i årskurs 6.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet ger dig en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i läroplanen för förskoleklass.
Utgiven år: 2022

Här kan du ta del av Skolverkets uppföljning av den utbildning och de elever som studerat inom ramen för statsbidraget för regional yrkesinriktad vuxenutbildning (regionalt yrkesvux).
Utgiven år: 2022

Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten har i det fortsatta arbetet erfarit att de obligatoriska materialen genomförs och är kända i skolorna. Det är också något som Skolinspektionen lyfter fram i sina rapporter. Förskollärarna och lärarna i förskoleklass och lågstadiet anser att materialen i större omfattning än tidigare bidrar till att elevens behov av stöd uppmärksammas.
Utgiven år: 2022

I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om resultaten från de nationella proven i grundskolan för läsåret 2021/22.
Utgiven år: 2022

Under flera år har andelen elever på nationella program i gymnasieskolan som tagit examen inom tre år ökat stadigt. Nu har ökningen stannat av. På de högskoleförberedande programmen minskar andelen elever med examen inom tre år för första gången medan den fortsätter att öka på de flesta yrkesprogrammen.
Utgiven år: 2022

I den här studien beskriver vi med hjälp av registerdata från Skolverkets lärarregister de obehöriga lärarna som undervisade i grundsärskolan läsåret 2021/22. Med obehörig avses i denna studie lärare med en lärar- eller speciallärartjänst i grundsärskolan som saknar behörighet att undervisa i skolformen. I studien tittar vi närmre på gruppen obehöriga lärare utifrån bland annat deras utbildningsbakgrund, undervisningsämnen och hur länge de har arbetat som lärare.
Utgiven år: 2022