Från den 1 juli kan du endast beställa publikationer från serierna styrdokument och kommentarmaterial. Du kan ladda ner i princip alla publikationer digitalt. Beställningar som är gjorda före den 1 juli kommer att hanteras enligt överenskommelse.
Sök publikationer
Sökningen gav 1738 träffar.

Den här rapporten presenterar resultat från ett flertal undersökningar. En intervjustudie med rektorer, lärare och personal inom elevhälsan genomförd under våren 2021. Tre enkätstudier riktade till huvudmän, rektorer respektive lärare. Samtliga genomförda under hösten 2021. Enligt deltagarna i studien har pandemin haft påverkan på personalens arbetsmiljö, elevhälsan och elevers mående.
Utgiven år: 2022

Den här rapporten presenterar resultatet från en nationell enkätstudie riktad till rektorer och lärare i gymnasieskolan som genomfördes under hösten 2021. Enligt tillfrågade rektorer och lärare har pandemin på flera sätt påverkat elevhälsoarbetet, elevernas mående och personalens arbetsmiljö inom gymnasieskolan.
Utgiven år: 2022

Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram ska göra det lättare att förstå och tillämpa de allmänna råden och ska ses som stöd vid tillämpningen av råden i arbetet med att stödja elever som behöver extra anpassningar och särskilt stöd.
Utgiven år: 2022

Den här rapporten har tagits fram av Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet på uppdrag av Skolverket. Rapporten, som är en del av det nationella projektet Kombinationsutbildning sfi, fokuserar på huvudsakliga förutsättningar för undervisningen.
Utgiven år: 2022

Den här rapporten har tagits fram av Malmö universitet på uppdrag av Skolverket. Rapporten, som är en del av det nationella projektet Kombinationsutbildning sfi, fokuserar på studie- och yrkesvägledning i kombinationsutbildningar.
Utgiven år: 2022

Den här rapporten redovisar resultatet av en kartläggning som Linköpings universitet har genomfört på uppdrag av Skolverket. Rapporten, som är en del av det nationella projektet Kombinationsutbildning sfi, fokuserar särskilt på yrkesutbildningen inom kombinationsutbildningarna.
Utgiven år: 2022

Den här delrapporten har tagits fram som en del av det nationella projektet Kombinationsutbildning sfi. Projektet, som ägs av Skolverket och finansieras av Europeiska socialfonden, kartlägger nuläget och sammanställer lärdomar om kombinationsutbildningar.
Utgiven år: 2022

Denna rapport redovisar en bedömning och analys av följande preliminära kostnader för förskolan, fritidshemmet, annan pedagogisk verksamhet, skola och vuxenutbildning budgetåret 2021.
Utgiven år: 2022

Analys av sambanden mellan svenska betyg och resultat i PISA 2018.
Utgiven år: 2022

Redovisning dels av uppdrag om stöd och insatser dels om insatser för fler ukrainsktalande och rysktalande personer i skolväsendet
Utgiven år: 2022

Den här texten tydliggör hur kursplanen och betygskriterierna är uppbyggda. Den beskriver hur de olika delarna förhåller sig till varandra och hur det är tänkt att du som lärare ska använda dem för att planera och genomföra undervisningen samt sätta betyg.
Utgiven år: 2022

I denna promemoria kan du ta del av statistiken över elever och studieresultat i kommunal vuxenutbildning.
Utgiven år: 2022

Covid-19-pandemin har medfört en stor utmaning för skolväsendet som har berörts och påverkats på ett genomgripande sätt. Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att undersöka pandemins konsekvenser för utbildningen inom skolväsendet. Uppdraget ska slutredovisas i december 2022 med ett antal delredovisningar dessförinnan.
Utgiven år: 2022

Lägesbild hos 85 huvudmän för grundskolan och gymnasieskolan 9 till 11 maj 2022.
Utgiven år: 2022

I denna rapport presenteras resultat från en enkätstudie riktad till rektorer och lärare i gymnasieskolan. Rapporten fokuserar på konsekvenser av pandemin för bedömning, betygssättning och kunskapstapp för gymnasieelever.
Utgiven år: 2022

I den här rapporten presenteras resultat från en enkätstudie riktad till rektorer och lärare i grundskolan. Syftet med rapporten är att undersöka hur rektorer och lärare bedömer att pandemin har påverkat kunskaperna hos eleverna i förskoleklass och grundskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundskolan, sameskolan och specialskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundsärskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för specialskolan.
Utgiven år: 2022

Det här kommentarmaterialet riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialet är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texten i kursplanen för grundskolan, sameskolan och specialskolan.
Utgiven år: 2022