Pandemins påverkan på komvux – delredovisning 4

Söktrycket till komvux på gymnasial nivå har ökat under pandemin. Ökningen gäller framför allt yrkeskurser och specifikt inom vård och omsorg samt barn och fritid. Distansutbildningen har i huvudsak fungerat bra. Men i svenska för invandrare har den fungerat mindre bra, där bedöms eleverna ha haft ett större kunskapstapp än inom övriga skolformsdelar, visar Skolverkets rapport.

Rapporten är en uppföljning av pandemins konsekvenser för den kommunala vuxenutbildningen (komvux), och bygger på en enkät riktad till huvudmän för komvux. Undersökningen genomfördes under tidig höst 2021.

Ökat söktryck till komvux på gymnasial nivå

Under januari till augusti 2021 ökade antalet sökande till komvux på gymnasial nivå jämfört med samma period 2019, framför allt till yrkeskurser och specifikt inom vård och omsorg samt barn och fritid. De flesta sökande har kunnat erbjudas en plats, men något färre när det gäller yrkeskurser. Den största utmaningen med att anordna yrkesutbildning under våren 2021 är det arbetsplatsförlagda lärandet (apl), som i vissa fall har behövt genomföras som motsvarande utbildning i komvux lokaler.

Allt fler efterfrågar prövning

Nästan hälften av huvudmännen har sett en ökad efterfrågan på prövning under januari till augusti 2021 jämfört med samma period 2019. De flesta uppger att de har kunnat erbjuda prövning till de elever som har efterfrågat det, även om det finns några huvudmän som inte har erbjudit prövning alls, eller som har begränsat möjligheten till prövning.

Störst kunskapstapp i svenska för invandrare

Ett visst kunskapstapp bedöms ha skett inom de flesta skolformsdelar, men enligt huvudmännen har tappet varit som störst i svenska för invandrare (sfi). Elevernas utveckling har gått långsammare och Skolverket bedömer att det finns en risk att färre når målen.

Distansutbildningen har fungerat sämst inom sfi

En av orsakerna till sfi-elevernas kunskapstapp är att distansutbildningen som bedrivits med anledning av pandemin under våren 2021, bedöms ha fungerat sämre för dem än för eleverna i övriga skolformsdelar. Några av utmaningarna är ovana att studera på distans samt brister i digital kompetens, teknisk utrustning och studiemiljön i hemmet.

Även om sfi-eleverna i stor utsträckning har fått de undervisningstimmar de har rätt till under våren 2021, så gör huvudmännen bedömningen att det behövs stöd för att eleverna ska kunna ta igen kunskapstappet. Vissa efterfrågar ekonomisk kompensation för utlåning av digitala verktyg, förlängning av kurser och användning av extra lärarresurser.

Om rapporten

Rapporten ingår i delredovisning fyra av Skolverkets uppdrag att följa upp konsekvenserna av covid-19-pandemin för utbildningen inom skolväsendet och fokuserar på den kommunala vuxenutbildningen (komvux).

Covid-19-pandemins påverkan på skolväsendet Delredovisning 4 – Komvux

Publicerades den .