I sfi-undervisning är eleven inte bara elev, utan även vuxen. Det innebär att det ibland uppstår dilemman i hur du ska bemöta eleven. Genom reflektion över din egen lärprocess utvecklas du i din lärarroll.
Undervisningsmaterialet på studieväg 1 behöver vara relevant och intressant för den vuxnes liv och framtid. Du som tidigare har undervisat barn och kommer till vuxenutbildningen kan märka att det kräver en omställning i undervisningssättet och innehållet.* Ibland uppstår dilemman i undervisningen i hur bemötandet av eleven ska se ut. För att utvecklas i rollen som sfi-lärare på studieväg 1 behövs bland annat kollegialt lärande och tid för egen reflektion.
I undervisningen på sfi och studieväg 1 behöver läraren balansera mellan de olika roller som vuxna elever har. Det är främst fyra typer av handlingar som återkommer i undervisningen:
Läraren i relation till undervisningspraktiken
Rollen som sfi-lärare förändras i en dynamisk omvärld. Kompetensutveckling blir dessutom allt viktigare. Tre lärare reflekterar över lärarrollens möjligheter och utmaningar i sfi-undervisningen.
Du möter forskaren Helena Colliander som beskriver hur mångfacetterat läraryrket är. Hon lyfter fram vikten av regelbunden reflektion för att ta fram den så kallade tysta kunskapen. Syftet med reflekterande förhållningssätt är att ta reda på vad som händer i klassrummet och varför.