I vardagslivet behöver den vuxne kunna både läsa och skriva. En meningsfull undervisning bör därför bygga på elevernas behov, men också på deras tidigare erfarenheter.
Vuxenlivet ställer krav på att kunna läsa och producera texter i olika sammanhang. Det rör sig om både tryckta och digitala texter. I sfi-undervisningen och undervisningen i svenska som andraspråk på grundläggande nivå behöver därför eleven både läsa och producera texter som är relevanta och intressanta för honom eller henne själv.
Att använda texter i vuxenlivet
Du som lärare ska utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera de texter som eleverna möter i sin vardag. Du kan använda texter såsom post, reklam, mejl och sms. Läs, analysera och producera texter tillsammans.
Praktik kan vara ett sätt för en vuxen andraspråksinlärare att utveckla sitt språk och sin förmåga att läsa och skriva. Samtidigt kan praktik ge en inblick i svenskt arbetsliv och de formella och informella regler som gäller i arbetslivet.
Andraspråkslärande på praktikplatsen – förutsättningar och utmaningar Länk till annan webbplats.
En sfi-elev berättar om hur praktik ger henne möjlighet att utveckla sitt svenska språk inom ett yrke som intresserar henne. En sfi-lärare berättar att en av framgångsfaktorerna med språkutvecklande praktik är att eleverna får möjlighet att utveckla sitt språk i en autentisk miljö.
Forskaren Åsa Wedin förklarar varför undervisning av vuxna elever utan skolbakgrund behöver vara funktionell och präglas av vuxenperspektiv, resursperspektiv och vardagsrelevans. Vidare lyfter forskaren fram betydelsen av en noggrann kartläggning av elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper.
Annika Nordlund Shaswar, forskare i språkdidaktik, berättar om sin studie kring läsande och skrivande som sociala praktiker och hur de kan skilja sig i skolan och hemma. Forskningsfältet kallas New Literacy Studies.
En sfi-lärare berättar om hur hon jobbar med utomhusundervisning. Läraren tar upp både syftet och språkliga vinster med att lämna klassrummet och bege sig till olika närliggande platser tillsammans med eleverna en gång i veckan.
En sfi-lärare beskriver hur planering och genomförande av ett studiebesök kan gå till. Hon lyfter fram vad läraren behöver tänka igenom under planeringsfasen för att uppnå syftet med utomhusundervisning: att lära sig i vardagen, i möten och med alla sinnen.
En sfi-lärare om hur hon brukar lägga upp arbetet i undervisningen efter en gemensamt genomförd aktivitet utanför klassrummet. Läraren poängterar vikten av att eleverna får samtala om sådant som de faktiskt har upplevt.
Forskaren Qarin Franker förklarar vad visuell litteracitet är och varför det är viktigt att ge eleverna verktyg för tolkning av bild- och textmaterial, som finns omkring oss i samhället. Hon förklarar också varför det är nödvändigt att som lärare vara klar över syftet med ett visst bildmaterial.