Innehållet beskriver studiehandledning ur ett rättighetsperspektiv utifrån behov hos elever och lärare. Du får exempel från olika verksamheter som beskriver förutsättningar samt samverkan och organisation. Materialet riktar sig till huvudman, rektor och utbildningsledare inom vuxenutbildningen.
Studiehandledning på modersmål är ett stöd till nyanlända och andra flerspråkiga elever. Detta stöd kan underlätta för dessa elever att uppfylla sina utbildningsmål. Studiehandledning har under olika beteckningar funnits i skolan sedan 1960-talet och beskrivs som den viktigaste pedagogiska stödåtgärden för nyanlända elever.
Du finner alla exempel och texter på denna sida med källor och i sin helhet i artikeln Att organisera för studiehandledning på modersmål inom komvux av Jenny Hostetter, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Pdf, 139 kB, öppnas i nytt fönster.
Andelen utlandsfödda elever på vuxenutbildningen har ökat de senaste åren. Var och en som ingår i den statistiken har ett språk som fungerar för att tänka, för att kommunicera i olika situationer och för att lära. Parallellt med att en elev utvecklar sitt svenska språk till ett fungerande verktyg behöver den pedagogiska personalen på vuxenutbildningen dra nytta av det språk eleven redan behärskar för inlärningen av kunskaper, färdigheter och förmågor i olika ämnen.
Vuxenutbildningens tillgång till studiehandledare påverkas av huruvida kommunen har en central enhet där studiehandledare är anställda eller ej. Om en sådan enhet finns kan det stärka vuxenutbildningens möjlighet att anpassa studiehandledningen utifrån befintlig språksituation och elevbehov. Särskild kompetensutveckling kan dock krävas för studiehandledare inom sådana enheter i relation till just förhållanden och styrdokument inom vuxenutbildningen och studiehandledning för vuxna. En utmaning kan också vara att organisera samarbetet mellan lärare och enheten som tillhandahåller studiehandledning.
Utifrån kvalitativa studier och lokala utvärderingar dras slutsatsen att studiehandledning har gynnsamma effekter för framförallt nyanlända elevers lärande och medverkar till en positiv elevidentitet. I regeringsutredningen "För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering" om modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål inom grundskolan anges att studiehandledning på modersmål ”möjliggör lärande och kunskapsutveckling på elevernas egna villkor, oavsett vilket skolstadium de befinner sig”.
För en fördjupad bild av elevers uppfattning och upplevelse av utbildningen kan fokusgruppsintervjuer genomföras med stöd av studiehandledare. Fokusgruppsintervjuer används regelbundet inom verksamheter i flera kommuner för att arbetslag, rektor och huvudman ska få ett bra underlag för analys och utvecklingsarbete. Studiehandledaren kan i det här arbetet själv leda eller assistera i utvärderande fokusgruppsintervjuer i språkgrupper där eleverna får möjlighet att växla mellan svenska och modersmål för att förstå och göra sig förstådda. På liknande sätt kan studiehandledare finnas med på studeranderåd och vid andra arenor för elevdemokrati för att stödja flerspråkiga elever i att förstå mötesformer och föra sin talan.
Huvudmans skyldighet att erbjuda studiehandledning på modersmål ser olika ut i olika skolformer och skiftar även inom skolformer. I grundskolan och motsvarande skolformer, samt inom gymnasieskolan och gymnasiesärskolan är studiehandledning på modersmål en stödinsats som elever har rätt till vid behov.
För de flesta eleverna inom vuxenutbildningen är studiehandledning på modersmål inte en lagstadgad rättighet. I förordningen om vuxenutbildning står att studiehandledning på ett språk som eleven behärskar kan tillhandahållas elever inom kommunal vuxenutbildning. Studiehandledning på modersmål öppnar emellertid möjligheter i fråga om att möta varje elev utifrån individuella behov och förutsättningar.
Källa: Svensk författningssamling, SFS 2011:1108, 2 kap. 17 a § Länk till annan webbplats.
Innehållet på denna sida ingår i ett stödmaterial för studiehandledning på modersmål inom komvux.
Samarbeta kring studiehandledning inom komvux, för lärare och studiehandledare på modersmål
Ge studiehandledning på modersmål inom komvux, för studiehandledare på modersmål