Du vet väl att lovet vecka 44 numera kallas läslovet? För att få läsflyt och lust att läsa behöver elever bli inspirerade och motiverade till läsning. Att uppmärksamma läslovet på skolan kan vara en del i ett gemensamt läsfrämjande arbete – som varar hela året.
I bildreportaget får du läsa vad rektorn på Boo Gårds skola i Nacka kommun gör för att uppmärksamma läslovet – och vad hon gör för att stärka läsandet på skolan läsåret runt.
Genom att läsa högt tillsammans och samtala om det lästa väcker ni elevernas nyfikenhet och underlättar förståelse. Läs högt med eleverna, uppmuntra deras kreativitet och egna reflektioner.
I den vetenskapliga texten nedan kan du läsa mer om högläsning. Texten är riktad till lärare på förskolan men är lika relevant för yngre åldrar på grundskolan.
Verksamheten Läslandet använder sig av interaktiv teater, lek och konstnärligt skapande under sina högläsningar för barn och deras medföljande vuxna. Barnens nyfikenhet på berättelsen och lust och glädje inför litteraturen står i fokus.
Ladda ner bildreportaget Läsäventyr för alla sinnen Pdf, 3 MB.
Filmen visar en föreläsning och workshop om betydelsen av muntligt berättande i undervisning.
Läs mer om muntligt berättande i denna vetenskapliga artikel nedan.
Läs artikeln "Berättande sätter världen i rörelse" på Lärportalen. Länk till annan webbplats.
På Litteraturbankens Ljud & Bildsida finns en ljudantologi framtagen för läslovet. Där kan du bland mycket annat höra Jessica Schiefauer läsa ”Kyssen” av Hjalmar Söderberg eller Jila Mossaed läsa Karin Boyes ”Ja visst gör det ont”. Målgrupp: elever i årskurs 7 - 9 och gymnasiet.
Besök Litteraturbanken Länk till annan webbplats.
Den vetenskapliga artikeln nedan beskriver kritiska aspekter av läsförståelse och hur högläsning kan användas för att utveckla läsförståelse. Målgrupp: lärare i förskoleklass och årskurs 1 - 3.
Läs artikeln "Läsförståelse genom högläsning" på Lärportalen. Länk till annan webbplats.
En väg in i berättelser kan vara att se tillsammans se och diskutera film. Mycket litteratur finns även filmatiserad, så att man kan göra jämförelser mellan bok och film. Scener från film kan dessutom användas för att gestalta ämnen som rättvisa, jämställdhet och demokrati i undervisningen. Filminstitutet har i detta syfte en modell för hur samtal om diskrimineringsgrunderna kan planeras, utifrån filmexempel.
Målgrupp: lärare i årskurs 7 - 9.
Besök Filminstitutet Länk till annan webbplats.
I denna vetenskapliga artikel kan du läsa mer om hur du kan använda film med hjälp av en undervisningsmodell.
Målgrupp: lärare i årskurs 4 - 9.
Samtal om en spännande film i en särskoleklass i London.
Läs mer om hur strukturerade filmsamtal kan vara till stöd för elever med intellektuell funktionsnedsättning. I den vetenskapliga artikeln nedan får du veta mer om hur en undervisningsmodell kan utveckla elevernas visuella läskunnighet.
Målgrupp: Lärare i grundsärskolan åk 1 - 9 samt gymnasiesärskolan.
Läs artikeln "Visuell läskunnighet" på Lärportalen. Länk till annan webbplats.
Du som vuxen läsare är en viktig förebild. Att du läser och engagerar dig i andras läsning sänder viktiga signaler. Elever kan också vara läsande förebilder för varandra. Här hittar du exempel på hur du och dina elever kan vara läsande förebilder.
Målgrupp: Lärare i grundskolan samt skolbibliotekarier.
Så kan du som vuxen vara en läsande förebild:
I den vetenskapliga artikeln nedan kan du läsa mer om vuxna som läsande förebilder.
Forskningsartikeln Läsande förebilder, på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Så kan elever vara läsande förebilder för varandra:
Filmen visar ett litteratursamtal i årskurs 1. Lärare och rektor berättar om ett kollegialt utvecklingsprojekt med syfte att stimulera läsintresse och utveckla elevers läsförmåga. I projektet involverades elevernas föräldrar i litteratursamtal i hemmet.
Initiativet Läsa äger provar ett helt nytt koncept med unga sommarlovsläsare på bland annat Skogsbacksskolan i Botkyrka. I Läsa äger samverkar olika yrkesgrupper i Botkyrka för att minska lästappet på loven. Med läsfrämjande aktiviteter som biblioteksbesök, satsningar på högläsning i fritidshemmet och bokgåvor inspireras barn och unga att läsa mer. Se filmen om sommarlovsläsarna och läs bildreportaget där du får veta ännu mer om initiativet:
Bildreportaget Sommarlovsläsare Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.
Bokrecensioner på Youtube väcker läslusten och gör biblioteksbesöket roligare. På Jutarumsskolan tittar yngre elever på recensioner som äldre elever har lagt upp på Youtube.
Bildreportaget "Äldre elever vet bättre vad vi gillar" Länk till annan webbplats.
Att det finns inbjudande läsplatser på en skola signalerar läsandets värde till eleverna. En skola med läsplatser i klassrummet, i skolbiblioteket eller andra platser, är av stor betydelse för en levande läskultur.
I bildreportaget "Rum för lustfyllt läsande" får du ta del av hur man i biblioteket TioTretton arbetar för att locka unga till läsning. De använder bland annat kreativ möblering och kravlös pedagogik för att väcka läslusten hos sina besökare.
Bildreportaget Rum för lustfyllt läsande Pdf, 3 MB, öppnas i nytt fönster.
Det finns många sätt att arbeta med lyrik i skolan, till exempel genom att ordna en skolmiljö som inspirerar till poesiläsning och skrivande.
Hösten 2021 skänkte Svenska Akademien i samarbete med Skolverket antologin ”En bro av poesi” till alla skolor med förskoleklass. Boken innehåller både äldre och nyare dikter och med varje dikt finns bilder av våra samtida barnboksillustratörer.
Ge varje elev som börjar förskoleklass på skolan 2021 en bok som de får behålla och ta med hem när ni i skolan har arbetat färdigt med boken. Resterande böcker stannar på skolan för att användas i undervisning på lågstadiet. Antalet böcker är en uppskattning utifrån skolans elevantal.
Antologin finns också som talbok och punktskrift.
Läs mer hos Myndigheten för tillgängliga medier. Länk till annan webbplats.
Bilderna fungerar som stöd för att förstå dikterna, som ingångar till samtal och som inspiration till eget skapande. På Svenska Akademiens webbsida finns en handledning om poesididaktik och undervisningsförslag till varje dikt.
Läs mer om antologin hos Svenska Akademien Länk till annan webbplats.
UR, Sveriges Utbildningsradio, har valt att animera 10 dikter ur ”En bro av poesi” och dessa program publiceras löpande på deras webbplats i höst. Under "Pedagogiskt material" på samma webbsida finns en lärarhandledning till filmerna.