Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk
Utveckla din förmåga att planera och genomföra formativ undervisning. Förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat. Öppet för sen ansökan!
-
Lärare i svenska som andraspråk
-
7,5 högskolepoäng (hp) på kvartsfart
-
Distans via olika lärosäten
-
Öppet för sen ansökan

Gör en sen ansökan
Läs mer och sök hos respektive lärosäte.
Malmö universitet Länk till annan webbplats.
Jönköping University Länk till annan webbplats.
Stockholms universitet Länk till annan webbplats.
Du kommer lära dig att
- förstå olika bedömningsteorier och modeller samt olika syften med bedömning,
- analysera och bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråkutveckling,
- använda formativ bedömning för att stödja elevens andraspråkutveckling och för att utveckla din undervisning,
- använda bedömningsstöd exempelvis Bygga svenska som verktyg för återkoppling till eleven och elevens vårdnadshavare.
Kursens innehåll
Generellt innehåll – bedömning
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt /skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv.
- Summativ/formativ bedömning och undervisning.
- Kollegialt bedömningsarbete.
Specifikt innehåll – bedömning av andraspråksutveckling
- Utveckling och bedömning av receptiva och produktiva förmågor i ett andraspråk från nybörjarnivå till avancerad nivå relaterat till elevens ålder.
- Teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling och olika skalor för bedömning, till exempel styrdokumentens kunskapskrav i relation till stegen i Bygga svenska.
- Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen.
Ladda ner ramkursplan Pdf, 292 kB.
Distanskurs
Kurserna genomförs helt digitalt och på distans. Kursen omfattar fyra till fem träffar. Se information hos respektive lärosäte. Handledning, stöd, kommunikation och samarbete sker via digitala träffar eller via webbforum. Uppgifter och föreläsningar finns publicerade på en webbplattform hos respektive lärosäte. Du utför praktiska övningar i din egen verksamhet.
Målgrupp
- lärare i svenska som andraspråk i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan samt gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan.
- lärare i svenska som andraspråk i kommunal vuxenutbildning.
Krav på förkunskaper
Lärarutbildning varav minst 30 hp svenska som andraspråk eller lärarutbildning och minst 30 hp svenska som andraspråk.
Därför ska du delta
Kursen ger dig en ämnesdidaktisk fördjupning och redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevers andraspråksutveckling. Du får en verksamhetsnära kurs som ger dig verktyg i ditt dagliga arbete och möjlighet att relatera varje moment till din yrkesroll och praktik.