Den här kollegiala utbildningen är till för personal i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Den ger kunskap om olika aspekter av digital informationssökning, källkritik och sökkritik.
För lärare, skolbibliotekarier och annan personal
Totalt tolv veckor
Lärportalen, studier på arbetsplatsen
Fri start, fri fart
Materialet finns fritt tillgängligt på vår lärportal. Ingen inloggning behövs.
Modulen Kritisk användning av nätet på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Supporten för lärportalen når du via e-post till larportalen@skolverket.se
Kompetensutvecklingen riktar sig till lärare, skolbibliotekarier och annan personal i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Inga förkunskaper krävs.
Modulen består av sex delar. Varje del beräknas ta cirka 60 minuter i enskild förberedelsetid samt cirka 120-180 minuter för gemensamt arbete och diskussion. Rekommenderad tidsåtgång är tolv veckor totalt.
Syftet med den här modulen är att inspirera till diskussioner om informationssökning och källkritik i klassrum och skolbibliotek, helst som en integrerad del av skolans ämnen.
Modulen är uppbyggd av sex delar som studeras i tur och ordning:
Modulerna utgår från ett kollegialt lärande med stöd av webbaserat material bestående av filmer, ljudfiler, artiklar, elevaktiviteter, diskussionsfrågor och reflektionsfrågor. Aktiviteterna planeras kollegialt och prövas därefter i den egna verksamheten.
Läs mer om modellen på Lärportalen Länk till annan webbplats.
Arbetet äger rum lokalt på skolorna.
Det är rektorn som tillsammans med huvudmannen skapar de organisatoriska förutsättningarna för det kollegiala lärandet. Det är viktigt att deltagarna får tillräckligt med avsatt tid för att genomföra alla moment i kompetensutvecklingen: individuell förberedelse, kollegialt arbete, undervisningsaktivitet och uppföljning.