Programmet för estetiska verksamheter ska ge eleverna kunskaper om olika estetiska uttrycksformer. Efter avslutat program ska eleverna ha kunskaper för arbete där estetisk förmåga tas till vara. Programmet ska även kunna leda till fortsatta studier till exempel inom folkbildningen.
Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom det estetiska området. Det kan vara att utifrån färg och form organisera varor inom handel eller att arbeta på en kulturinstitution eller med skapande verksamhet. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att kommunicera tankar och idéer med hjälp av estetiska uttrycksformer. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om människan i samtiden, i historien och i världen utifrån konstnärliga och kulturella perspektiv. Dessutom ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att använda digitala verktyg.
Arbetsmiljö och säkerhet ska ingå i utbildningen för att främja en god hälsa och förebygga arbetsskador. Utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och säkert sätt.
Utbildningen ska ge eleverna möjligheter att skapa, uppleva och tolka konst och kultur. Eleverna ska också ges möjligheter att reflektera över egna och andras arbeten. Gemensamma projekt ska bidra till samverkan mellan olika estetiska uttrycksformer och till att omsätta idéer i praktisk handling.
Praktiska moment och studiebesök ska ingå i utbildningen för att ge eleverna möjligheter att utveckla ett estetiskt intresse och ett estetiskt förhållningssätt.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i programmet. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats.
Programmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Programfördjupningen möjliggör fördjupning och kan bidra till specialiserade kunskaper för arbete inom ett estetiskt område eller leda till fortsatta studier till exempel inom folkbildningen.
Mål för gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola
Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska visa att eleven är förberedd för ett yrkesområde som programmet är inriktat mot. Det ska visa elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska utföras på ett sådant sätt att eleven så självständigt som möjligt eller tillsammans med en handledare planerar, genomför och utvärderar sin uppgift.