Programmet för fordonsvård och godshantering är ett yrkesinriktat program. Efter avslutat program ska eleverna ha kunskaper för arbete med till exempel fordonsvård, lagerhållning och godshantering.
Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom fordonsvård och godshantering. Arbetsuppgifter inom yrkesområdet är till exempel rekonditionering av fordon, däckbyte, biltvätt, godshantering, lagerhållning samt fordons- och maskinreparationer. Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om fordon, logistik och service. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att välja och använda verktyg, material och metoder för att utföra arbetsuppgifter och arbetsmoment med hänsyn till kvalitet, säkerhet, miljö och ekonomi.
It-system av olika slag används inom alla de yrkesområden utbildningen kan leda till. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att använda datorer och it-system på det sätt som behövs inom yrkesområdena. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom det valda yrkesområdet. Dessa kunskaper är till exempel viktiga för att skapa en bra arbetsmiljö och förebygga arbetsskador.
Med utgångspunkt i praktiskt arbete ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om material, teknisk utrustning och metoder. Utbildningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att så självständigt som möjligt kunna planera och genomföra arbetsuppgifter samt bedöma arbetsresultat utifrån kvalitet och miljöhänsyn. Utbildningen ska dessutom ge eleverna möjligheter att diskutera och reflektera över sitt eget lärande utifrån olika arbetsuppgifter.
Utbildningen ska bidra till att eleverna utvecklar kvalitetsmedvetenhet och förståelse av service och yrkesetik. Utbildningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmågan att använda ett yrkesmässigt språkbruk som är anpassat till olika situationer som kan uppkomma inom yrkesområdet och ett ordförråd som är relevant för området. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmågan att genomföra arbetsuppgifter utifrån krav på hållbar utveckling.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i programmet. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats.
Programmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Programfördjupningen möjliggör fördjupning och kan bidra till specialiserade kunskaper för arbete med till exempel personbilar, andra fordon och godshantering.
Mål för gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola
Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska visa att eleven är förberedd för ett yrkesområde som programmet är inriktat mot. Det ska visa elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska utföras på ett sådant sätt att eleven så självständigt som möjligt eller tillsammans med en handledare planerar, genomför och utvärderar sin uppgift.