Programmet för hantverk och produktion är ett yrkesinriktat program. Efter avslutat program ska eleverna ha kunskaper för arbete med till exempel tillverkning och montering.
Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom hantverk och produktion. Arbetsuppgifter inom yrkesområdet är till exempel produktframställning, svetsning och annan sammanfogning samt formgivning. För arbete inom yrkesområdet ska eleverna utveckla kunskaper om hela produktionsprocessen, från idé till färdig produkt, samt om utrustningens funktion, användning och skötsel. Dessutom ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om färg och form när det gäller design. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att välja och använda verktyg, material och tekniker. Digitala tekniker som förekommer inom yrkesområdet ska ingå i utbildningen.
Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att utföra olika arbetsmoment och bedöma den färdiga produktens kvalitet. Vidare ska utbildningen ge eleverna kunskaper om arbetsmiljöregler och säkerhetsbestämmelser.
Med utgångspunkt i praktiskt arbete i verksamheter med hantverk och produktion ska eleverna ges möjligheter att utveckla förmågan att utföra olika arbetsmoment och förståelsen av det egna arbetets betydelse i produktionskedjan. Färdighetsträning i yrkesområdet ska vara en väsentlig del av utbildningen och ska genomföras på ett sådant sätt att eleverna utför sina uppgifter så självständigt som möjligt. Eleverna ska få kunskaper om material och teknik så att de kan arbeta på ett sätt som främjar hållbar utveckling. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta med både nya och beprövade material och arbetsmetoder.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i programmet. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats.
Programmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Programfördjupningen möjliggör fördjupning och kan bidra till specialiserade kunskaper för arbete inom hantverk och produktion med till exempel textilt arbete, snickeri och industriell produktion.
Mål för gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola
Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska visa att eleven är förberedd för ett yrkesområde som programmet är inriktat mot. Det ska visa elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska utföras på ett sådant sätt att eleven så självständigt som möjligt eller tillsammans med en handledare planerar, genomför och utvärderar sin uppgift.