Programmet för skog, mark och djur är ett yrkesinriktat program. Efter avslutat program ska eleverna ha kunskaper för arbete med till exempel skötsel, service och produktion inom naturbrukssektorn.
Utbildningen ska utveckla elevernas färdigheter i att utföra arbetsuppgifter och arbetsmoment inom naturbruk på ett sätt som är etiskt och främjar hållbar utveckling. Naturbruk innefattar de olika verksamheter som nyttjar och förvaltar naturresurser. Det kan till exempel vara produktion av livsmedel, växtmaterial och träråvara. Andra verksamheter är natur- och landskapsvård, arbete med djur, arbete med park- och trädgårdsmiljöer samt försäljning av varor och tjänster. Även verksamheter som syftar till rekreation och naturupplevelser ingår.
Att bruka naturen på ett sätt som främjar hållbar utveckling och vårdar miljön ställer krav på respekt för det levande och naturens mångfald. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om ekologiska samband i naturen och om växter och djur. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att hantera och sköta teknisk utrustning som används inom naturbruk. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet. Arbetsmiljö och säkerhet ska ha en central plats i utbildningen för att främja en god hälsa och förebygga arbetsskador.
Utbildningen ska ge eleverna möjligheter att utveckla sin förmåga att reflektera och kritiskt granska hur människan kan bruka naturen för hållbar utveckling. Med utgångspunkt i praktiskt arbete med skötsel, service och produktion inom naturbruk ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett ansvarsfullt sätt. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla förmågan att så självständigt som möjligt planera och genomföra arbetsuppgifter och lösa uppkomna problem. Centralt är att eleverna utvecklar förmågan att genomföra arbetsuppgifter med ansvar för kvalitet, miljö och etik. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att kommunicera och samverka inom yrkesområdet.
Arbetsplatsförlagt lärande ska ingå i programmet. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats.
Programmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Programfördjupningen möjliggör fördjupning och kan bidra till specialiserade kunskaper för arbete till exempel inom lantbruk, skogsbruk och trädgård samt med djur.
Mål för gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola
Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska visa att eleven är förberedd för ett yrkesområde som programmet är inriktat mot. Det ska visa elevens förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola ska utföras på ett sådant sätt att eleven så självständigt som möjligt eller tillsammans med en handledare planerar, genomför och utvärderar sin uppgift.