Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk
Här hittar du bedömningsstöd för undervisning i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan.
En del bedömningsstöd kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten. De kommer på sikt att revideras eller tas bort.
Årskurs F-3
Bygga svenska
Innehåller en bedömningsmodell med beskrivningar av elevens språkliga utveckling i fem steg. Materialet finns från nybörjarnivå till avancerad nivå.
Hitta språket
Kartläggningsmaterialet Hitta språket är obligatoriskt att använda i förskoleklass på höstterminen. Kartläggningen genomförs i grupp, i ordinarie undervisning och med fördel av undervisande lärare.
Hitta språket Länk till annan webbplats.
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling
Du som lärare ska lättare kunna följa upp elevers kunskaper i årskurs 1–3. Du kan med hjälp av bedömningsstödet tidigt identifiera elever som riskerar att få eller som redan har svårigheter inom läs- och skrivutvecklingen. Materialet ingår i Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser.
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling Länk till annan webbplats.
Nya språket lyfter! - Årskurs 1–6
Nya språket lyfter stödjer lärare i arbete med att kontinuerligt följa och utveckla elevers läs-, språk och skrivförmågor. Det kompletterar kartläggningsmaterialen Hitta språket och Hitta matematiken.
Nya språket lyfter! - Årskurs 1–6 Länk till annan webbplats.
Översyn av de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att analysera hur de obligatoriska kartläggningsmaterialen i förskoleklassen och bedömningsstöden i årskurs 1 kan utvecklas. För att säkerställa att Skolverkets material är så träffsäkra och ändamålsenliga som möjligt pågår just nu utveckling och revidering av materialen. Arbetet sker i nära samverkan med lärosäten och sker i etapper.
Läs gärna avsnitt 3 i rapporterat regeringsuppdrag
Rapport: Utveckling av kartläggningsmaterial och bedömningsstöd
Översynens etapper
Till läsårsstarten hösten 2025 kommer nytt material att kunna användas i en pilotomgång. Alla lärare som vill har då möjlighet att pröva materialen i sin undervisning och därefter inkomma med synpunkter via en enkät. På det sättet kan vi tillsammans göra materialen bättre.
Under läsåret pågår sedan arbete med att slutligt färdigställa materialen inför att de blir obligatoriska att använda från 1 juli 2026. De nya materialen fortsätter att vara en del av garantin för tidiga stödinsatser och syftet är fortsatt att elever ska få rätt stöd i rätt tid.
Under den tid revideringen pågår ska nuvarande obligatoriska kartläggningsmaterial och bedömningsstöd användas.
Utprövningar pågår
Storskaliga utprövningar är nödvändiga för att bedömningsmaterial ska kunna hålla en god kvalitet. Just nu prövar vi ut en ny aktivitet om taluppfattning i förskoleklass i många skolor runt om i landet. Aktiviteten fokuserar taluppfattning på ett tydligare sätt än i nuvarande material. Bedömningsstödet i taluppfattning i årskurs 1 ändras också och genomgår utprövningar.
Bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling i årskurs 1 får en ny struktur. The Simple View of Reading, som är den definition av läsning som Skolverket använder sig av, kommer att lyftas fram tydligare i materialet. I definitionen beskrivs läsning som en produkt av två faktorer: avkodning och förståelse, som båda är nödvändiga (Läsning = Avkodning x Förståelse) för att eleven ska göra framsteg. För att kunna läsa behövs alltså både förmågan att avkoda skriftspråk och förmågan att förstå det skriftspråkliga innehållet. Förskoleklassens material prövas också ut för att se hur avkodning och språkförståelse kan bli ännu mer synligt där.
Sammantaget är det grundläggande färdigheter i att läsa, skriva och räkna i enlighet med kursplanerna som är och förblir kärnan i de obligatoriska materialen.
Grundläggande färdigheter
Vårt uppdrag är att säkerställa att alla elever har rätt till en undervisning som ger dem grundläggande färdigheter i att läsa, skriva och räkna. Garantin för tidiga stödinsatser infördes 2019 och innebär att obligatoriskt kartläggnings- och bedömningsmaterial ska användas i förskoleklassen och årskurs 1 för att identifiera elever i behov av extra stöd i sitt lärande.
Årskurs 4-6
Bygga svenska
Innehåller en bedömningsmodell med beskrivningar av elevens språkliga utveckling i fem steg. Materialet finns från nybörjarnivå till avancerad nivå.
Nya språket lyfter! - Årskurs 1–6
Nya språket lyfter stödjer lärare i arbete med att kontinuerligt följa och utveckla elevers läs-, språk och skrivförmågor. Det kompletterar kartläggningsmaterialen Hitta språket och Hitta matematiken
Nya språket lyfter! - Årskurs 1–6 Länk till annan webbplats.
Årskurs 7-9
Bygga svenska
Innehåller en bedömningsmodell med beskrivningar av elevens språkliga utveckling i fem steg. Materialet finns från nybörjarnivå till avancerad nivå.