Timplan för grundskolan

Elever som går i grundskolan har rätt till ett minsta antal garanterade undervisningstimmar per stadium. Timplanen beskriver hur undervisningstimmarna ska fördelas mellan de olika ämnena.

Antal timmar eleverna ska få undervisning i respektive ämne

Ämne

Lågstadiet

Mellanstadiet

Låg- och mellanstadiet

Högstadiet

Totalt

Bild

50

80

-

100

230

Engelska

60

220

-

200

480

Hem- och konsumentkunskap

-

-

36

82

118

Idrott och hälsa

140

180

-

280

600

Matematik

420

410

-

400

1 230

Musik

70

80

-

80

230

Naturorienterande ämnen

143

193

-

264

600

Biologi

-

55

-

75

-

Fysik

-

55

-

75

-

Kemi

-

55

-

75

-

Samhällsorienterande ämnen

200

333

-

352

885

Geografi

-

70

-

75

-

Historia

-

70

-

75

-

Religionskunskap

-

70

-

75

-

Samhällskunskap

-

70

-

75

-

Slöjd

50

140

-

140

330

Svenska eller svenska som andraspråk

680

520

-

290

1 490

Teknik

47

65

-

88

200

Språkval

-

48

-

272

320

Elevens val

-

-

-

-

177

Totalt antal garanterade timmar

1 860

2 269

36

2 548

6 890

Därav skolans val

-

-

-

-

600

Naturorienterande ämnen

När det gäller de naturorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade minst 55 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 28 timmarna får fördelas fritt mellan de tre ämnena i mellanstadiet. I högstadiet är eleverna garanterade minst 75 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 39 timmarna får fördelas fritt mellan de tre ämnena i högstadiet.

Samhällsorienterande ämnen

När det gäller de samhällsorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade minst 70 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 53 timmarna får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i mellanstadiet. I högstadiet är eleverna garanterade minst 75 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 52 timmarna får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i högstadiet.

Skolans val

Vid skolans val får antalet timmar i timplanen per stadium för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 20 procent. Det är däremot inte tillåtet att minska antalet timmar för svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik.

Bestämmelser om hur undervisningstiden ska fördelas i grundskolan

  • Om den totala undervisningstiden 10 kap. 5 § skollagen.
  • Om läsåret, hur skolarbetet ska förläggas och schema 3 kap. 2-4 och 6 §§ skolförordningen.
  • Om undervisningstid, språkval, elevens val och skolans val 9 kap. 3- 9 och 11 §§ skolförordningen.

Skollagen och skolförordningen Länk till annan webbplats.

Nyanlända elever

Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska eleven få minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden. Bestämmelserna finns i 10 kap. 5 § skollagen. Bestämmelserna om prioriterad timplan finns i 9 kap. 4 a § skolförordningen. Prioriterad timplan kan innebära avvikelser från antalet timmar per ämne.

Nyanländas rätt till utbildning och vad som gäller för prioriterad timplan Länk till annan webbplats.

Anpassad timplan ska anges i betygsdokumentet

Det ska framgå i betygskatalogen och i slutbetyget om en nyanländ elev haft anpassad timplan. Om en elev haft anpassad timplan eller anpassad studiegång ska det anges med siffran 3. Dessutom ska man ange under noteringar om eleven har haft anpassad timplan eller anpassad studiegång.

Vi har sett över timplanerna

Vi har gjort en översyn av timplanerna för grundskolan, specialskolan, sameskolan och grundsärskolan. Syftet är att skapa en bättre balans mellan kursplanernas centrala innehåll och den undervisningstid som är avsatt för varje ämne i timplanen. Vi har också tittat på olika åtgärder för att fler elever ska läsa ett språk utöver svenska och engelska.

Vi föreslår bland annat att elevens val tas bort och att denna tid fördelas till de ämnen och stadier som har ett behov av mer reglerad undervisningstid. Timmarna fördelas framför allt till de samhällsorienterande och de naturorienterande ämnena, men i viss mån också till de så kallade praktisk-estetiska ämnena.

Vi redovisade uppdraget till regeringen den 29 mars 2021. Förslagen ligger nu hos regeringen men inga beslut om ändringar har ännu tagits.

Läs redovisningen och ta del av förslagen

Relaterat uppdrag – språkval i mellanstadiet

Vi har också redovisat en utredning av konsekvenserna av att 48 timmar i språkval är förlagda till mellanstadiet. I uppdraget ingick att eventuellt föreslå nödvändiga författningsändringar. Vi ser både för- och nackdelar med att förlägga 48 timmar i språkval till mellanstadiet. Vi ser dock inte att det finns någon annan fördelning av timmarna som skulle vara entydigt bättre för huvudmän eller elever. Vi föreslår därför ingen förändring.

Språkval i mellanstadiet

Äldre timplaner

Den här timplanen gällde för elever som började årskurs 9 höstterminen 2020.

Så många timmar eleverna ska få undervisning i respektive ämne

Ämne respektive timmar

Bild: 230 tim
Hem- och konsumentkunskap: 118 tim
Idrott och hälsa: 500 tim
Musik: 230 tim
Slöjd: 330 tim
Svenska eller svenska som andraspråk: 1 490 tim
Engelska: 480 tim
Matematik: 1 125 tim
Geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap: 885 tim
Biologi, fysik, kemi, teknik: 800 tim
Språkval: 320 tim
Elevens val: 382 tim
Totalt garanterat antal timmar 6 890
Därav skolans val 600

Vid skolans val får antalet timmar i timplanen för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 20 procent. Antalet timmar för svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik får dock inte minskas.

Utbildning utan timplan

En huvudman kan ansöka till Skolinspektionen om att få bedriva utbildning i grundskolan utan att tillämpa timplanen (9 kap. 23 § skolförordningen).

Nyanlända elever

Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska eleven få minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden (10 kap. 5 § skollagen).

Senast uppdaterad 29 november 2022

Frågor och svar

Den stadieindelade timplanen anger hur många timmar som ska ges i varje ämne totalt för respektive stadium. Däremot är det huvudmannen som beslutar efter förslag av rektorn om hur undervisningstiden ska fördelas mellan årskurserna.

Det är inte reglerat på nationell nivå (se frågan ovan). Antalet timmar per vecka beror på hur skolan har fördelat timmarna mellan årskurserna och hur schemat ser ut.

Anpassad timplan innebär att skolan kan prioritera bort ett eller flera ämnen till förmån för de ämnen som krävs för gymnasiebehörighet. Observera att ämnet idrott och hälsa inte får tas bort och att elevens totala undervisningstid ska vara minst lika stor som för andra elever som går i motsvarande årskurs.

Rektorn kan besluta om att ta fram en anpassad timplan för nyanlända elever som tas emot i högstadiet i grundskolan eller specialskolan. Men först måste skolan bedöma elevens kunskaper.

Mer om stödåtgärder för nyanlända Länk till annan webbplats.

Källa: 3 kap 12 h § skollagen