Vi ser över timplanerna. Syftet är att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen. Läs mer.
Elever som går i grundskolan har rätt till ett minsta antal garanterade undervisningstimmar per stadium. Timplanen beskriver hur undervisningstimmarna ska fördelas mellan de olika ämnena.
Den här timplanen gäller för elever som börjar årskurs 1-8 höstterminen 2020.
Ämne | Lågstadiet | Mellanstadiet | Låg- och mellanstadiet | Högstadiet | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
Bild | 50 | 80 | 100 | 230 | |
Engelska | 60 | 220 | 200 | 480 | |
Hem- och konsumentkunskap | 36 | 82 | 118 | ||
Idrott och hälsa | 140 | 180 | 280 | 600 | |
Matematik | 420 | 410 | 400 | 1 230 | |
Musik | 70 | 80 | 80 | 230 | |
Naturorienterande ämnen | 143 | 193 | 264 | 600 | |
Biologi | 55 | 75 | |||
Fysik | 55 | 75 | |||
Kemi | 55 | 75 | |||
Samhällsorienterande ämnen | 200 | 333 | 352 | 885 | |
Geografi | 70 | 75 | |||
Historia | 70 | 75 | |||
Religionskunskap | 70 | 75 | |||
Samhällskunskap | 70 | 75 | |||
Slöjd | 50 | 140 | 140 | 330 | |
Svenska eller svenska som andraspråk | 680 | 520 | 290 | 1 490 | |
Teknik | 47 | 65 | 88 | 200 | |
Språkval | 48 | 272 | 320 | ||
Elevens val | 177 | ||||
Totalt antal garanterade timmar | 1 860 | 2 269 | 36 | 2 548 | 6 890 |
Därav skolans val | 600 |
När det gäller de naturorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade minst 55 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 28 timmarna får fördelas fritt mellan de tre ämnena i mellanstadiet. I högstadiet är eleverna garanterade minst 75 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 39 timmarna får fördelas fritt mellan de tre ämnena i högstadiet.
När det gäller de samhällsorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade minst 70 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 53 timmarna får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i mellanstadiet. I högstadiet är eleverna garanterade minst 75 timmars undervisning i respektive ämne. De resterande 52 timmarna får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i högstadiet.
Vid skolans val får antalet timmar i timplanen per stadium för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 20 procent. Det är däremot inte tillåtet att minska antalet timmar för svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik.
Skollagen och skolförordningen
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska eleven få minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden. Bestämmelserna finns i 10 kap. 5 § skollagen. Bestämmelserna om prioriterad timplan finns i 9 kap. 4 a § skolförordningen. Prioriterad timplan kan innebära avvikelser från antalet timmar per ämne.
Nyanländas rätt till utbildning och vad som gäller för prioriterad timplan
Det ska framgå i betygskatalogen och i slutbetyget om en nyanländ elev haft anpassad timplan. Om en elev haft anpassad timplan eller anpassad studiegång ska det anges med siffran 3. Dessutom ska man ange under noteringar om eleven har haft anpassad timplan eller anpassad studiegång.
Sedan höstterminen 2019 har eleverna i grundskolan fått mer garanterad undervisningstid i matematik och i idrott och hälsa. Samtidigt minskades den garanterade undervisningstiden i elevens val.
I matematik utökades undervisningstiden med 105 timmar. De 105 extra timmarna förlades till högstadiet. Det innebär att elever som börjar årskurs 7 och 8 höstterminen 2020 ska få totalt 400 timmars undervisning i matematik på högstadiet.
I idrott och hälsa utökades undervisningstiden med 100 timmar. Av dem förlades 20 timmar till mellanstadiet och 80 timmar till högstadiet. Det innebär att eleverna ska ha totalt 180 timmars undervisning i idrott och hälsa på mellanstadiet och de elever som börjar årskurs 7 och 8 höstterminen 2020 ska ha 280 timmar på högstadiet. Skolverket föreslog att timmarna skulle förläggas till årskurserna 6-9. Regeringen instämmer i det, trots att timmarna formellt fördelas stadievis på mellan- och högstadiet.
I elevens val minskade undervisningstiden med 205 timmar. Totalt blir undervisningstiden 177 timmar i årskurs 1–9.
Den här timplanen gäller för elever som börjar årskurs 9 höstterminen 2020.
Ämne | Timmar |
---|---|
Bild | 230 |
Hem- och konsumentkunskap | 118 |
Idrott och hälsa | 500 |
Musik | 230 |
Slöjd | 330 |
Svenska eller svenska som andraspråk | 1 490 |
Engelska | 480 |
Matematik | 1 125 |
Geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap | 885 |
Biologi, fysik, kemi, teknik | 800 |
Språkval | 320 |
Elevens val | 382 |
Totalt garanterat antal timmar | 6 890 |
Därav skolans val | 600 |
Vid skolans val får antalet timmar i timplanen för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 20 procent. Antalet timmar för svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik får dock inte minskas.
En huvudman kan ansöka till Skolinspektionen om att få bedriva utbildning i grundskolan utan att tillämpa timplanen (9 kap. 23 § skolförordningen).
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska eleven få minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden (10 kap. 5 § skollagen).
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att se över behovet av att omfördela tid mellan ämnena i grundskolan och motsvarande skolformer. Syftet är att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen.
Vi ska särskilt analysera om man kan minska eller ta bort undervisningstiden i elevens val så att den tiden kan fördelas på andra ämnen. Vi ska också titta på om det behövs åtgärder för att fler elever ska läsa språk utöver svenska och engelska. Vi ska redovisa uppdraget till regeringen senast den 31 mars 2021.
Remiss: Förslag till ändrade timplaner och förändringar i elevens val, skolans val och språkval
Den stadieindelade timplanen anger hur många timmar som ska ges i varje ämne totalt för respektive stadium. Däremot är det huvudmannen som beslutar efter förslag av rektorn om hur undervisningstiden ska fördelas mellan årskurserna.
Det är inte reglerat på nationell nivå (se frågan ovan). Antalet timmar per vecka beror på hur skolan har fördelat timmarna mellan årskurserna och hur schemat ser ut.
Anpassad timplan innebär att skolan kan prioritera bort ett eller flera ämnen till förmån för de ämnen som krävs för gymnasiebehörighet. Observera att ämnet idrott och hälsa inte får tas bort och att elevens totala undervisningstid ska vara minst lika stor som för andra elever som går i motsvarande årskurs.
Rektorn kan besluta om att ta fram en anpassad timplan för nyanlända elever som tas emot i högstadiet i grundskolan eller specialskolan. Men först måste skolan bedöma elevens kunskaper.
Mer om stödåtgärder för nyanlända
Källa: 3 kap 12 h § skollagen