Skolverket har beslutat att ställa in vårens nationella prov, förutom proven i årskurs 3 i grundskolan. Bakgrunden är den rådande pandemin och de förändrade förutsättningarna som råder ute på skolorna. Läs mer här.
Rektorn ansvarar för att beställa nationella prov till skolan. Beställningarna ska göras digitalt två gånger per läsår i augusti och i januari. Rektorn ansvarar också för att proven hanteras enligt de regler och instruktioner som finns. Vi har stramat upp reglerna för att förhindra risken för spridning.
Rektorn ansvarar för att skolan beställer nationella prov vid terminsstarterna i augusti och i januari. Information om hur beställningen går till får skolan via post i vecka 33 och i vecka 2.
Skolan beställer ett prov till varje elev som ska genomföra det ordinarie provet vid provdatum/provperiod inklusive till de elever som kan tillkomma senare under läsåret. Skolan ska endast beställa prov till de kurser där ett nationellt prov ska genomföras under aktuell termin.
Beställningsbrev för nationella prov i gymnasieskolan, 2020/2021 (pdf, 183 kB)
Det är inte obligatoriskt att använda nationella prov på introduktionsprogram. Om skolan väljer att använda de nationella proven i årskurs 9 gäller samma regler för beställning, hantering och genomförande som för grundskolan. Skolan beställer proven i början av läsåret.
Resultaten av nationella prov som genomförs på introduktionsprogram ska inte lämnas in till Statistiska centralbyrån, SCB.
Det är inte obligatoriskt att använda nationella prov på introduktionsprogram. Om skolan väljer att använda de nationella proven i årskurs 9 gäller samma regler för beställning, hantering och genomförande som för grundskolan. Skolan beställer proven i början av läsåret.
Resultaten av nationella prov som genomförs på introduktionsprogram ska inte lämnas in till Statistiska centralbyrån, SCB.
Saknar du dina inloggningsuppgifter, behöver du se hur många prov du har beställt eller är det provmaterial som inte kommit fram i tid?
Kontakta Skolverkets distributör Exakta Print.
Telefon: 040-685 51 10
E-post: np.bestallning@exakta.se
Saknar du dina inloggningsuppgifter, behöver du se hur många prov du har beställt eller är det provmaterial som inte kommit fram i tid?
Kontakta Skolverkets distributör Exakta Print.
Telefon: 040-685 51 10
E-post: np.bestallning@exakta.se
Det finns regler och instruktioner som beskriver hur skolan ska hantera de nationella proven. Det är viktigt att rektorn, lärare och andra som arbetar på skolan känner till och följer dessa.
Hanteringsinstruktioner (pdf, 474 kB)
Checklista för att förhindra spridning av nationella prov (pdf, 548 kB)
Föreskrifter om hantering och genomförande av nationella prov
Från hösten 2018 skickas proven ut till skolorna ännu närmare det datum då provet ska genomföras. Bedömningsanvisningarna skickas ut när proven har genomförts och når skolan i anslutning till provdatum.
Proven förslutningar öppnas på provdagens morgon. Vissa omfattande typer av anpassningar kan motivera att provens förslutningar öppnas dagen innan. Att en elev är i behov av förlängd provtid eller raster är inte skäl nog för att öppna proven i förtid. Rektor ska i god tid före provdatumet ha beslutat om eventuella anpassningar av genomförandet.
Från och med vårterminen 2019 ska alla prov genomföras med start klockan 9.00 på provdagen. Tidpunkten för start är numera reglerad i en föreskrift, syftet är att hindra risken för spridning genom att alla elever ska påbörjar provet vid exakt samma tidpunkt. Det är inte tillåtet att flytta starttiden på grund av raster, lunch eller andra anledningar.
Mobiltelefon eller annan elektronisk utrustning är inte tillåtna hjälpmedel, läs mer i häftet Lärarinformation för respektive prov.
Rektorn kan endast ta beslut om annat provdatum om det förekommer särskilda skäl såsom exempelvis olyckor, dödsfall eller sjukdom. Resor eller idrottsdagar anses inte vara särskilda skäl. Provdatumen publiceras på vår webbplats mer än 1 år innan proven ska genomföras, vilket ger skolor gott om tid att planera.
Rektorn beslutar om en enskild elev ska få genomföra prov vid ett senare tillfälle.
Genomföra och bedöma prov i gymnasieskolan
Vi rekommenderar att rektorn utser en administrativt ansvarig person som ser till så att proven hålls inlåsta och inte ligger framme åtkomliga för obehöriga.
Skolan ska ha rutiner för att ta emot en leverans av ett prov på ett sådant sätt att det säkerställs att provets innehåll inte blir känt.
Om din skola har avtalet LUK (leverans utan kvittens) med Postnord så medför det en ökad risk för spridning. De nationella proven kan då lämnas i skolans lokaler utan att någon har kvitterat leveransen.
Vi rekommenderar att skolans rektor ser över avtalet med Postnord och ändrar till leverans med kvittens. Kontakta er kundansvarig inom Postnord för att få besked om er skola har ett LUK-avtal eller inte. När en ändring av avtalet är gjord får Postnord inte lämna leveranser till skolan utan att någon kvitterat leveransen. Om inte någon finns på plats för att ta emot, går leveransen tillbaka till terminal och aviseras. Leveransen kan då hämtas på angivet utlämningsställe.
Observera att om ett LUK-avtal avslutas gäller detta alla leveranser från Postnord. Skolan kan alltså inte ha särskilda avtal för vissa leveranser. Skolverket som i det här fallet är avsändare har inte möjlighet att ändra avtalet för leveranser. Det är upp till mottagaren att avtala med Postnord om leveranser ska ske med eller utan kvittens.
Om din skola har avtalet LUK (leverans utan kvittens) med Postnord så medför det en ökad risk för spridning. De nationella proven kan då lämnas i skolans lokaler utan att någon har kvitterat leveransen.
Vi rekommenderar att skolans rektor ser över avtalet med Postnord och ändrar till leverans med kvittens. Kontakta er kundansvarig inom Postnord för att få besked om er skola har ett LUK-avtal eller inte. När en ändring av avtalet är gjord får Postnord inte lämna leveranser till skolan utan att någon kvitterat leveransen. Om inte någon finns på plats för att ta emot, går leveransen tillbaka till terminal och aviseras. Leveransen kan då hämtas på angivet utlämningsställe.
Observera att om ett LUK-avtal avslutas gäller detta alla leveranser från Postnord. Skolan kan alltså inte ha särskilda avtal för vissa leveranser. Skolverket som i det här fallet är avsändare har inte möjlighet att ändra avtalet för leveranser. Det är upp till mottagaren att avtala med Postnord om leveranser ska ske med eller utan kvittens.
Som stöd i din kommunikation med eleverna finns informationsbrev om de nationella proven. Breven finns även översatta till ett antal olika språk.
brev på svenska (pdf, 90 kB)
brev på arabiska (pdf, 107 kB)
brev på bosniska (pdf, 214 kB)
brev på dari (pdf, 375 kB)
brev på engelska (pdf, 80 kB)
brev på franska (pdf, 141 kB)
brev på kroatiska (pdf, 211 kB)
brev på kurmanji (pdf, 170 kB)
brev på pashto (pdf, 433 kB)
brev på polska (pdf, 193 kB)
brev på serbiska (pdf, 186 kB)
brev på somaliska (pdf, 85 kB)
brev på sorani (pdf, 260 kB)
brev på thailändska (pdf, 146 kB)
brev på tigrinja (pdf, 215 kB)
brev på svenska (pdf, 90 kB)
brev på arabiska (pdf, 107 kB)
brev på bosniska (pdf, 214 kB)
brev på dari (pdf, 375 kB)
brev på engelska (pdf, 80 kB)
brev på franska (pdf, 141 kB)
brev på kroatiska (pdf, 211 kB)
brev på kurmanji (pdf, 170 kB)
brev på pashto (pdf, 433 kB)
brev på polska (pdf, 193 kB)
brev på serbiska (pdf, 186 kB)
brev på somaliska (pdf, 85 kB)
brev på sorani (pdf, 260 kB)
brev på thailändska (pdf, 146 kB)
brev på tigrinja (pdf, 215 kB)