Vi ser över timplanerna. Syftet är att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen. Läs mer.
Elever som går i sameskolan har rätt till ett minsta antal garanterade undervisningstimmar. I timplanen finns beskrivet hur de ska fördelas mellan ämnena.
Ämne | Lågstadiet | Mellanstadiet | Låg- och mellanstadiet | Total tid |
---|---|---|---|---|
Bild | 60 | 80 | 140 | |
Hem- och konsumentkunskap | 40 | 40 | ||
Idrott och hälsa | 150 | 160 | 310 | |
Musik | 60 | 60 | 120 | |
Slöjd | 50 | 130 | 180 | |
Svenska eller svenska som andraspråk | 400 | 510 | 910 | |
Engelska | 60 | 220 | 280 | |
Matematik | 420 | 410 | 830 | |
Samhällsorienterande ämnen | 110 | 260 | 370 | |
Geografi | 60 | |||
Historia | 60 | |||
Religionskunskap | 60 | |||
Samhällskunskap | 60 | |||
Naturorienterande ämnen | 110 | 190 | 300 | |
Biologi | 55 | |||
Fysik | 55 | |||
Kemi | 55 | |||
Samiska | 400 | 400 | 800 | |
Språkval | 48 | 48 | ||
Teknik | 40 | 45 | 85 | |
Elevens val | 60 | |||
Totalt garanterat antal timmar | 1 860 | 2 513 | 40 | 4 473 |
Därav skolans val | 210 |
När det gäller de naturorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade en minsta undervisningstid om 55 timmar i respektive ämne. Resterande 25 timmar får fördelas fritt mellan de tre ämnena i mellanstadiet.
När det gäller samhällsorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade en minsta undervisningstid om 60 timmar i respektive ämne. Resterande 20 timmar får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i mellanstadiet.
Vid skolans val får antalet timmar i timplanen per stadium för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 15 procent. Antalet timmar för svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik, samiska och elevens val får däremot inte minskas.
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska den totala undervisningstiden för eleven motsvara minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden. Bestämmelserna finns i 13 kap. 5 § skollagen.
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att se över behovet av att omfördela tid mellan ämnena i grundskolan och motsvarande skolformer. Syftet är att skapa en bättre balans mellan det centrala innehållet och den tid som är avsatt för varje ämne i timplanen.
Vi ska särskilt analysera om man kan minska eller ta bort undervisningstiden i elevens val så att den tiden kan fördelas på andra ämnen. Vi ska också titta på om det behövs åtgärder för att fler elever ska läsa språk utöver svenska och engelska. Vi ska redovisa uppdraget till regeringen senast den 31 mars 2021.
Den stadieindelade timplanen anger hur många timmar som ska ges i varje ämne totalt för respektive stadium. Däremot är det huvudmannen som beslutar efter förslag av rektorn om hur undervisningstiden ska fördelas mellan årskurserna.
Det är inte reglerat på nationell nivå (se frågan ovan). Antalet timmar per vecka beror på hur skolan har fördelat timmarna mellan årskurserna och hur schemat ser ut.
Anpassad timplan innebär att skolan kan prioritera bort ett eller flera ämnen till förmån för de ämnen som krävs för gymnasiebehörighet. Observera att ämnet idrott och hälsa inte får tas bort och att elevens totala undervisningstid ska vara minst lika stor som för andra elever som går i motsvarande årskurs.
Rektorn kan besluta om att ta fram en anpassad timplan för nyanlända elever som tas emot i högstadiet i grundskolan eller specialskolan. Men först måste skolan bedöma elevens kunskaper.
Mer om stödåtgärder för nyanlända
Källa: 3 kap 12 h § skollagen