Nuvarande timplaner gäller tills vidare
Just nu får vi många frågor om timplanerna, om elevens val och språkval. Skolverkets förslag på timplaner bereds inom Regeringskansliet. Skolorna behöver därför planera utifrån de timplaner och bestämmelser som gäller nu.
Timplan för sameskolan
Elever som går i sameskolan har rätt till ett minsta antal garanterade undervisningstimmar. I timplanen finns beskrivet hur de ska fördelas mellan ämnena.
Ämne | Lågstadiet | Mellanstadiet | Låg- och mellanstadiet | Total tid |
---|---|---|---|---|
Bild | 60 | 80 | - | 140 |
Hem- och konsumentkunskap | - | - | 40 | 40 |
Idrott och hälsa | 150 | 160 | - | 310 |
Musik | 60 | 60 | - | 120 |
Slöjd | 50 | 130 | - | 180 |
Svenska eller svenska som andraspråk | 400 | 510 | - | 910 |
Engelska | 60 | 220 | - | 280 |
Matematik | 420 | 410 | - | 830 |
Samhällsorienterande ämnen | 110 | 260 | - | 370 |
Geografi | - | 60 | - | - |
Historia | - | 60 | - | - |
Religionskunskap | - | 60 | - | - |
Samhällskunskap | - | 60 | - | - |
Naturorienterande ämnen | 110 | 190 | 300 | |
Biologi | - | 55 | - | - |
Fysik | - | 55 | - | - |
Kemi | - | 55 | - | - |
Samiska | 400 | 400 | - | 800 |
Språkval | - | 48 | - | 48 |
Teknik | 40 | 45 | - | 85 |
Elevens val | - | - | - | 60 |
Totalt garanterat antal timmar | 1 860 | 2 513 | 40 | 4 473 |
Därav skolans val | - | - | - | 210 |
Naturorienterande ämnen
När det gäller de naturorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade en minsta undervisningstid om 55 timmar i respektive ämne. Resterande 25 timmar får fördelas fritt mellan de tre ämnena i mellanstadiet.
Samhällsorienterande ämnen
När det gäller samhällsorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garanterade en minsta undervisningstid om 60 timmar i respektive ämne. Resterande 20 timmar får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i mellanstadiet.
Skolans val
Vid skolans val får antalet timmar i timplanen per stadium för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 15 procent. Antalet timmar för svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik, samiska och elevens val får däremot inte minskas.
Nyanlända elever
Efter att en nyanländ elev har placerats i en årskurs ska den totala undervisningstiden för eleven motsvara minst den tid som återstår för de övriga eleverna i den årskursen under den kvarvarande skoltiden. Bestämmelserna finns i 13 kap. 5 § skollagen.
Vi har sett över timplanerna
Vi har gjort en översyn av timplanerna för grundskolan, specialskolan, sameskolan och anpassade grundskolan. Syftet är att skapa en bättre balans mellan kursplanernas centrala innehåll och den undervisningstid som är avsatt för varje ämne i timplanen. Vi har också tittat på olika åtgärder för att fler elever ska läsa ett språk utöver svenska och engelska.
Vi föreslår bland annat att elevens val tas bort och att denna tid fördelas till de ämnen och stadier som har ett behov av mer reglerad undervisningstid. Timmarna fördelas framför allt till de samhällsorienterande och de naturorienterande ämnena, men i viss mån också till de så kallade praktisk-estetiska ämnena.
Vi redovisade uppdraget till regeringen den 29 mars 2021. Förslagen ligger nu hos regeringen men inga beslut om ändringar har ännu tagits.
Läs redovisningen och ta del av förslagen
Relaterat uppdrag – språkval i mellanstadiet
Vi har också redovisat en utredning av konsekvenserna av att 48 timmar i språkval är förlagda till mellanstadiet. I uppdraget ingick att eventuellt föreslå nödvändiga författningsändringar. Vi ser både för- och nackdelar med att förlägga 48 timmar i språkval till mellanstadiet. Vi ser dock inte att det finns någon annan fördelning av timmarna som skulle vara entydigt bättre för huvudmän eller elever. Vi föreslår därför ingen förändring.
Frågor och svar
Den stadieindelade timplanen anger hur många timmar som ska ges i varje ämne totalt för respektive stadium. Däremot är det huvudmannen som beslutar efter förslag av rektorn om hur undervisningstiden ska fördelas mellan årskurserna.
Det är inte reglerat på nationell nivå (se frågan ovan). Antalet timmar per vecka beror på hur skolan har fördelat timmarna mellan årskurserna och hur schemat ser ut.
Anpassad timplan innebär att skolan kan prioritera bort ett eller flera ämnen till förmån för de ämnen som krävs för gymnasiebehörighet. Observera att ämnet idrott och hälsa inte får tas bort och att elevens totala undervisningstid ska vara minst lika stor som för andra elever som går i motsvarande årskurs.
Rektorn kan besluta om att ta fram en anpassad timplan för nyanlända elever som tas emot i högstadiet i grundskolan eller specialskolan. Men först måste skolan bedöma elevens kunskaper.
Mer om stödåtgärder för nyanlända Länk till annan webbplats.
Källa: 3 kap 12 h § skollagen