TIMSS Advanced är en internationell studie som undersöker kunskaper i avancerad matematik och fysik hos elever som går sista året på gymnasieskolan.
TIMSS Advanced (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell studie som via ämnesprov undersöker gymnasieelevers kunskaper i avancerad matematik och fysik 3. Genom enkäter till elever, lärare och skolledare samlas också bakgrundsinformation in som bidrar till en vidare förståelse av provresultaten. I enkäterna får elever och lärare svara på frågor om undervisningen i skolan, attityder till matematik och fysik samt elevernas socioekonomiska bakgrund. Sverige deltog senast 2015.
Från Sverige deltog ett urval av elever som läste minst kurserna Matematik 4 eller Fysik 2 på naturvetenskaps- och teknikprogrammet. De svenska resultaten pekar både uppåt och nedåt.
Från 1995 har Sveriges resultat i TIMSS Advanced försämrats fram till 2015, då vi såg en förbättring i matematik. Däremot fortsatte resultaten att försämras för fysik.
Bildförklaring: Observera att det inte går att jämföra resultaten mellan matematik och naturvetenskap, eftersom poängen räknas ut för respektive ämne.
Eleverna testas på två områden, dels deras ämneskunskaper, men också deras kognitiva färdigheter. I matematik prövas elevers kunskaper i geometri, algebra och matematiska funktioner. I fysik undersöks elevers kunskaper i mekanik, värme och temperatur, elektricitet och magnetism samt atom och kärnfysik.
Studien ger förutom information om elevers kunskaper i avancerad matematik och fysik också värdefull information om skolor, lärare och elever som kan användas för att förstå och förklara resultaten.
Jämförelser mellan länderna måste göras med försiktighet eftersom urvalet av elever som länderna deltar med bygger på olika stora elevgrupper. Till exempel är det i Sverige 14 procent av eleverna i årskullen som läser fysik på den nivå som testas i undersökningen. Det kan exempelvis jämföras med USA där motsvarande andel är fem procent. Ju mindre andel desto troligare att det är de mest högpresterande eleverna som läser de här ämnena. Skillnaderna försvårar jämförelser mellan länder.
I matematik presterade svenska elever lägre än genomsnittet i undersökningen. I fysik presterade eleverna i nivå med genomsnittet. I matematik är det bara eleverna i Sverige och Norge som förbättrat sina resultat. I fysik har alla länder försämrat sig eller ligger på samma nivå som tidigare.
I Sverige såg vi ingen skillnad mellan hur mycket låg- och högpresterande elever hade förbättrat resultaten i matematik. I fysik var det framför allt de lägst presterande eleverna som hade försämrat sina resultat. Män presterade bättre än kvinnor. Undersökningen visade att det har stor betydelse för en elevs resultat vilka resurser eleven har med sig hemifrån. Det handlar till exempel om föräldrars yrkesstatus och utbildningsnivå. Elever som har föräldrar med högre utbildning presterade i genomsnitt bättre.
TIMSS Advanced är den enda internationella kunskapsmätningen i gymnasieskolan. Sverige har deltagit i samtliga tre omgångar av TIMSS Advanced, 1995, 2008 och 2015. Totalt deltar cirka 60 000 elever. År 2015 deltog nästan 7 700 svenska elever från 274 skolor. Varje skola genomförde antingen matematik- eller fysikprovet med en eller två klasser.
Studien organiseras av The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), med säte i Amsterdam. I Sverige ansvarar Skolverket för genomförandet.
Skolverkets rapport TIMSS Advanced 2015
TIMSS Advanced 2015 internationella resultatredovisning på IEA:s webbplats, på engelska
De flesta uppgifter i TIMSS Advanced hålls hemliga och används flera gånger för att kunna studera trender i elevernas kunskapsutveckling. Många uppgifter offentliggörs också och här presenteras ett antal matematik- och fysikuppgifter som är använda i tidigare TIMSS Advanced undersökningar. Dessa är fria att kopiera och visa för lärare, elever och andra intresserade.
Eleverna besvarar också frågor om sig själva, sina erfarenheter och sina intressen, i en elevenkät. I skolenkäten får rektorerna besvara frågor om sin skola och lärare besvarar frågor om sin yrkessituation, lektionsinnehåll mm.
Frisläppta uppgifter (pdf, 583 kB)
Uppgifter matematik (pdf, 6 MB)
Uppgifter fysik (pdf, 5 MB)
Provuppgifter (pdf, 410 kB)
Frisläppta uppgifter (pdf, 583 kB)
Uppgifter matematik (pdf, 6 MB)
Uppgifter fysik (pdf, 5 MB)
Provuppgifter (pdf, 410 kB)
Elevenkät avancerad matematik 2015 (pdf, 231 kB)
Elevenkät fysik 2015 (pdf, 229 kB)
Lärarenkät avancerad matematik 2015 (pdf, 189 kB)
Lärarenkät fysik 2015 (pdf, 172 kB)
Skolenkät 2015 (pdf, 147 kB)
Elevenkät avancerad matematik 2008 (pdf, 561 kB)
Elevenkät fysik 2008 (pdf, 502 kB)
Lärarenkät matematik 2008 (pdf, 241 kB)
Lärarenkät fysik 2008 (pdf, 212 kB)
Skolenkät 2008 (pdf, 196 kB)
Elevenkät 1995 (pdf, 44 kB)
Skolenkät 1995 (pdf, 46 kB)
Elevenkät avancerad matematik 2015 (pdf, 231 kB)
Elevenkät fysik 2015 (pdf, 229 kB)
Lärarenkät avancerad matematik 2015 (pdf, 189 kB)
Lärarenkät fysik 2015 (pdf, 172 kB)
Skolenkät 2015 (pdf, 147 kB)
Elevenkät avancerad matematik 2008 (pdf, 561 kB)
Elevenkät fysik 2008 (pdf, 502 kB)
Lärarenkät matematik 2008 (pdf, 241 kB)
Lärarenkät fysik 2008 (pdf, 212 kB)
Skolenkät 2008 (pdf, 196 kB)
Elevenkät 1995 (pdf, 44 kB)
Skolenkät 1995 (pdf, 46 kB)
På IEA:s webbplats hittar du dataset och dokumentation från genomförda studier. Data finns i SPSS-, SAS- och RAW-format. På sidan finns också användarmanualer, internationella projektrapporter och annan dokumentation som underlättar analyser av data.