I arbetsområdet Glasögonbågar får eleverna utforska tekniska lösningar i vardagen. Uppdraget gör det möjligt att behandla flera av punkterna i det centrala innehållet i ett och samma arbetsområde.
Ett företag som tillverkar glasögonbågar vill förbättra sitt utbud. De vill att deras glasögonbågar ska kunna anpassas till olika målgrupper, till exempel barn, personer med någon funktionsnedsättning, personer inom olika yrken eller personer som är intresserade av friluftsliv. Uppdraget är att hjälpa företaget att utveckla och förbättra sitt utbud genom att utforma glasögonbågar anpassade till en specifik målgrupp.
Fördjupande texter kring det centrala innehållet i teknik
I filmen visar Niklas Salomonsson, lärare i grundskolan, på vilken nivå mekanismer och i synnerhet gångjärnsmekanismen skulle kunna behandlas i årskurs 6 i samband med uppdraget. Lärarens presentation är inte genomförd i en klassrumssituation. I klassrummet skulle elevernas erfarenheter och funderingar bidra till utformningen och samtalet på ett annat sätt.
I filmen visar Jan Gunderyd, lärare i grundskolan, på vilken nivå grundläggande skissteknik skulle kunna introduceras i årskurs 4-6. Lärarens presentation är inte genomförd i en klassrumssituation. I klassrummet skulle elevernas erfarenheter och funderingar bidra till utformningen och samtalet på ett annat sätt.
I filmen samtalar Niklas Salomonsson, lärare i grundskolan, med Veronica Bjurulf, dåvarande projektledare för Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Samtalet handlar om Niklas erfarenheter och tankar efter att ha genomfört arbetsområdet Glasögonbågar med sina elever. I filmen reflekterar han också över sina svårigheter och möjligheter med att organisera undervisningen i teknikämnet.
Här kan du ta del av exempel på andra uppdrag som rör mekanismer.
Tre lärare som undervisar i årskurs 6 har planerat och genomfört ovanstående uppdrag. Målen för arbetsområdet och bedömningen fokuserade på samtliga förmågor i kursplanens syfte. Under planeringen av arbetsområdet tog de fram bedömningsaspekter som sedan bedömningen av elevernas arbeten utgick ifrån.
Nedan ser du hur lärarna planerade och genomförde arbetsområdet, samt exempel på elevarbeten för betygsstegen A-E.
Tre lärares planering och genomförande Pdf, 232 kB, öppnas i nytt fönster.