Ett tydligt och strukturerat ledarskap är en framgångsfaktor när det handlar om skolans digitalisering liksom i andra utvecklingsprojekt. Digitalisering är mer än datorer och surfplattor, det handlar om att förändra arbetssätt. Här får du höra en skolchef, en rektor och en it-strateg dela med sig av sina erfarenheter av att leda och organisera för digitalisering.
Materialet består av en film, diskussionsfrågor och en aktivitet. Målgrupp är rektorer och huvudmän som har utvecklingsbehov gällande digitalisering. Arbetet med materialet tar ungefär 2–3 timmar uppdelat på två skilda tillfällen. Det krävs inga särskilda förkunskaper för att arbeta med materialet.
Materialet är framtaget för deltagare inom Skolverkets riktade insats för skolans digitalisering.
Detta material består av en film, reflektionsfrågor och en aktivitet som sedan följs upp med ytterligare reflektionsfrågor. Ni behöver planera in två tillfällen för kollegialt lärande. Vid det första beräknas tidsåtgången till cirka 60–90 minuter. Vid tillfälle två, som bör ske efter ungefär två till tre veckor, beräknas tidsåtgången till cirka 60 minuter. Använd förslagsvis materialet under en rektorskonferens eller annat tillfälle när huvudman och rektorer träffas. Utse någon som leder samtalet och någon som dokumenterar.
Ni kan antingen titta på filmen i förväg inför mötet eller så startar ni med att titta på filmen tillsammans.
Arbeta därefter med diskussionsfrågorna enligt modell EPA (enskilt, par, alla) enligt nedan.
Berätta när uppgiften ska vara utförd och hur den kommer att följas upp. Låt deltagarna diskutera gruppvis.
Intervjua en eller flera lärare om hur de upplever sin digitala arbetsmiljö. Vet de var de kan hitta den information de behöver? Hur många olika verktyg använder läraren för digital kommunikation? Hur upplevs tillgången till digitala läromedel och lärresurser? Hur fungerar pedagogiskt och tekniskt stöd? Dokumentera svaren.
Ha en uppföljningsdiskussion efter cirka 2–3 veckor.