Förskoleklassens uppdrag
Enligt skollagen och barnkonventionen ska barnets bästa vara utgångspunkten för all verksamhet.
Artikel: förskoleklassens uppdrag
När förskoleklassen introducerades skulle den vara en bro mellan förskola och skola, lärarna skulle skapa en ny pedagogisk praktik och nya förhållningssätt. Två utbildningstraditioner skulle mötas i verksamheten och tillsammans skapa en pedagogik som gynnar sexåringarnas utveckling och lärande.
Den forskning som bedrivits om förskoleklassens uppdrag visar att lärare i förskoleklassen söker sin identitet, både i undervisningens innehåll och skoldagens organisering, genom att relatera till förskolans och skolans traditioner. Förskoleklassen har därför av forskare betecknats som ett gränsland mellan förskola och skola (Ackesjö, 2014). Resultat från forskning om förskoleklassens identitet och dess uppdrag i relation till andra skolformer är därför mångtydig och komplex.
Förskoleklassens uppdrag, artikel av Ackesjö, Lago & Persson Pdf, 140 kB, öppnas i nytt fönster.
Reflektionsfrågor till artikel
- Förskoleklassen beskrivs ofta som en bro mellan förskola och skola. Hur ser den ”bron” ut på din skola, det vill säga hur möts förskolans och skolans traditioner?
- I läroplanen lyfts skapande och undersökande arbete samt lek fram som en väsentlig del av elevernas lärande. Hur arbetar du med detta i din undervisning?
- Hur kan du använda leken som ett pedagogiskt verktyg för att stödja elevernas lärande?
- Beskriv hur du planerar upp din undervisning så den utgår från elevernas behov och intressen?
Film: Samtal om förskoleklassens uppdrag (tid 07:15 min.)
Den här filmen är en del av webbkursen Följa och främja lärande i förskoleklass.
Delarna i läroplanen kompletterar varandra
Del 3 i Lgr 11 kompletterar del 1 och 2 genom att förtydliga syftet med och det centrala innehållet i undervisningen i förskoleklassen, samt hur undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utvecklas i riktning mot de kriterier för bedömning av kunskaper som senare kommer att ställas i den aktuella skolformen.
Del 3 kan alltså inte användas isolerat från del 1 och 2, eftersom man då går miste om många av de grundläggande områden som gäller för hela skolans arbete.
- 2010:800 Skollagen 9 kap. 2 §, 1 kap. 10 §, 2 kap. 25 §.
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, UNICEF Sverige, Stockholm, 2009 Länk till annan webbplats.
- Regeringen, Prop. 2009/10:165, Den nya skollagen: för kunskap, valfrihet och trygghet, Regeringen, Stockholm, 2010 Länk till annan webbplats.
- Lgr11, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018, [Elektronisk resurs] Femte upplagan, Skolverket, Stockholm, 2018
Förskoleklassens historik
Allt sedan förskoleklassen etablerades 1998 har förskoleklassens roll varit att bidra till en ökad integration mellan förskola, grundskola och fritidshem där de olika verksamheternas styrkor skulle kunna tillvaratas och vidareutvecklas.
Tanken var att nya arbetssätt och ett nytt pedagogiskt förhållningssätt skulle utvecklas. Förskolans och skolans olika traditioner och kulturer skulle mötas och bilda en ny pedagogisk praktik där förskoleklassens roll skulle vara att förena förskolans och skolans pedagogik och arbetssätt.
Förskoleklassen skulle på så sätt utgöra en bro mellan förskolan och grundskolan. Ett ökat pedagogiskt samarbete skulle bidra till att utveckla en helhetssyn på barn och barns lärande och utveckling, vilket skulle leda till en bättre kvalitet i verksamheterna. Lek, omsorg, skapande och barnets eget utforskande skulle få genomslag i skolan samtidigt som eleverna skulle förberedas för fortsatt utbildning.
Regeringen, Prop. 2009/10:165 Länk till annan webbplats.
Lek och skapande lyfts
Drygt tio år senare 2009, beskrivs inriktningen för undervisningen i förskoleklassen på liknande sätt i regeringens proposition om den nya skollagen. Undervisningen bör vara en kombination av förskolans och grundskolans arbetssätt och pedagogik. Lek och skapande lyfts fram som väsentliga delar i det aktiva lärandet och det betonas att elevens lust och nyfikenhet ska tas tillvara i verksamheten. Lekens betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper, särskilt under de tidiga skolåren, förstärks i den nu gällande läroplanen. Även skapande arbete och möjlighet att genom de estetiska ämnena få uppleva olika uttryck för kunskaper ska enligt läroplanen vara inslag i skolans verksamhet.
Mellan åren 2015 och 2018 utreddes och genomfördes en rad förändringar i förskoleklass. Bland annat fick förskoleklassen, som tidigare nämnts, en egen del (del 3) i läroplanen som började gälla 1 juli 2016. Förskoleklassen blev obligatorisk från och med läsåret 2018/19 och kom därmed att omfattas av skolplikten. Obligatoriet samt det obligatoriska kartläggningsmaterialet som skall användas från höstterminen 2019 innebär bland annat att elever i behov av stöd ska identifieras och få stöd utformat utifrån sina behov.
Kartläggningsmaterialet Hitta språket & Hitta matematiken
- Prop. 1997/98:94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet m.m., Stockholm, 1998. Länk till annan webbplats.
- Regeringen, Prop. 2009/10:165 Länk till annan webbplats.
- Jfr Lpo94 där det står: ”Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna skall tillägna sig kunskaper”. I Lgr11 finns denna formulering också med, men förstärkt med att: ”…skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet”.
Lgr11, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 - U2015/191/S, Uppdrag till Statens skolverk om förtydligande av förskoleklassens och fritidshemmets uppdrag m.m. Länk till annan webbplats.
- Regeringens proposition 2017/18:9, Skolstart vid sex års ålder Länk till annan webbplats.
Grundskoleutredningen SOU2015:81, Mer tid för kunskap: förskoleklass, förlängd skolplikt och lovskola : betänkande, Fritze, Stockholm, 2015 Länk till annan webbplats. - Skollagen 3 kap. 4§ Garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklassen och lågstadiet Länk till annan webbplats.
Forskningsläge
Förskoleklassens position mellan förskola och grundskola i utbildningssystemet har studerats av flera forskare. De menar att förskoleklassen befinner sig i en brytningstid där en befintlig praktik möter ny policy och att förskoleklassen har haft en otydlig position i relation till övriga målstyrda skolformer. Förskoleklassen söker sin identitet, i innehåll och form mellan dessa starka traditioner. Reformeringen av förskoleklassen med syfte att förtydliga förskoleklassens uppdrag har då intresserat forskare, särskilt betydelsen av nya skrivningar i läroplanen. I en studie ger lärarna uttryck för att de genom de nya skrivningarna har fått ett erkännande i termer av samhälleligt förtroende för den undervisning de bedriver och för att genomföra förändringar.
Samverkansformer leder inte automatiskt till ökad förståelse
Gränsdragningar och gränsarbete har en viktig funktion för lärarnas yrkesidentitet och medverkar till att upprätthålla skillnader till de andra skolformerna som man gränsar till. Forskning pekar på att lärare i förskoleklass formulerar sin syn på barnet eller eleven och vad som är förskoleklassens uppdrag, utifrån vad som skiljer dem från förskola och grundskola.
Utifrån detta kan vi förstå att vanliga samverkansformer inte automatiskt leder till en ökad förståelse av de andra skolformernas verksamhet och villkor. Studier visar också att samarbetsformerna mellan förskoleklass, fritidshem och skola domineras av informationsutbyte. Om man vill skapa en gemensam grundsyn så krävs det större insatser – framför allt att de olika lärarkategorierna får möjlighet att diskutera och samtala om pedagogik och förhållningssätt och på så sätt få större insikt i de olika skolformernas pedagogiska innehåll, villkor och organisering av undervisning.
- Ackesjö, Helena, Läraridentiteter i förskoleklass [Elektronisk resurs] : berättelser från ett gränsland, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, Licentiatstudie Göteborg, Göteborgs universitet, Göteborg, 2010 Länk till annan webbplats.
- Ackesjö, Helena, Barns övergångar till och från förskoleklass: gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter, Linnaeus University Press, Diss., Kalmar : Linnéuniversitetet, 2014, Växjö, 2014 Länk till annan webbplats.
- Tyrén, Lena, "Vi får ju inte riktigt förutsättningarna för att genomföra det som vi vill": en studie om lärares möjligheter och hinder till förändring och förbättring i praktiken, Acta universitatis Gothoburgensis, Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2013, Göteborg, 2013 Länk till annan webbplats.
- Kallberg, Pernilla, Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1, Mälardalen University, Diss. Mälardalens högskola, 2018, Västerås, 2018 Länk till annan webbplats.
Två olika traditioner, socialpedagogisk och akademisk
Förskoleklassen verkar i ett utbildningslandskap mellan förskola och skola som betonar två olika traditioner – en socialpedagogisk med traditioner från förskolan och en akademisk med traditioner från grundskolan. Möjligheten för förskoleklassens lärare att integrera dessa båda traditioner till en egen särart och identitet är en långtgående process. Resultat från forskning om förskoleklassens identitet och dess uppdrag i relation till andra skolformer är därför mångtydig. I vissa studier beskrivs den till form och innehåll, likna den traditionella skolan och på så vis missa mycket av barns erfarenheter och intentioner. Andra tidigare studier framhåller istället likheter till förskolans verksamhet eller en verksamhet med kopplingar till båda.
- Simeonsdotter Svensson, Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen: barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter, 2009. Länk till annan webbplats.
- Ekström, Kenneth. Övergången från förskola till förskoleklass, en förändring av delaktighet i tiden och rummet. I Att förstå barns vägar till lärande under övergången från förskola till skola, Anders Garpelin och Gunilla Sandberg (red.), 87-107. Västerås: Mälardalens högskola. Mälardalen Studies in Educational Sciences, No 35, 2018. Länk till annan webbplats.
- Garpelin, Anders, Sandberg, Andersson, Susanna och Gunilla Hellblom-Thibblin, Tina. Hur klarar skolan åtgärdsgarantin - att ge stöd åt alla barn, att kunna läsa, skriva och räkna när de lämnar årskurs 3? Västerås: Mälardalens högskola, 2009. Länk till annan webbplats.
- Karin Gannerud, Eva och Rönnerman, Karin, Innehåll och innebörd i lärares arbete i förskola och skola, Acta Universitatis Gothoburgensis, Göteborg, 2006 Länk till annan webbplats.
- Lago, Lina, ”Mellanklass kan man kalla det”: om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett, Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2014, Linköping, 2014 Länk till annan webbplats.
-
Stöd i arbetet
Lek i förskoleklass
-
Stöd i arbetet
Undervisning i förskoleklass
-
Stöd i arbetet
Den pedagogiska miljön i förskoleklass