Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska och speciallärare
Utveckla din förmåga att planera och genomföra formativ undervisning. Förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
-
Lärare i svenska och speciallärare
-
7,5 högskolepoäng (hp) på kvartsfart
-
Distans
-
Ansök senast 5 september 2024
Gör en sen ansökan
Kursen ges vid Stockholms universitet. Kursstart är i september 2024. Du kan läsa mer och ansöka via länken nedanför. Skicka in din ansökan senast 5 september.
Du kommer lära dig att
- förstå olika bedömningsteorier och modeller samt olika syften med bedömning
- analysera andraspråksutveckling från nybörjare till avancerad nivå
- planera undervisning utifrån en nyanländ elevs tidigare erfarenheter och kunskaper
- använda formativ bedömning och resonera kring hur undervisningen kan anpassas utifrån elevens andraspråksutveckling.
Kursens innehåll
Generellt innehåll – bedömning
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt /skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv
- Summativ/formativ bedömning och undervisning
- Kollegialt bedömningsarbete
Specifikt innehåll – bedömning av andraspråksutveckling
- Grundläggande förståelse för andraspråksutveckling och vad som påverkar andraspråksutvecklingen.
- Teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling i skolan och förståelse för olika skalor för bedömning. (T ex styrdokumentens bedömningskriterier i relation till stegen i Bygga svenska).
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper med fokus på Skolverkets kartläggningsmaterial steg 2, Litteracitet och planering av undervisningen.
- Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen.
- Introduktion till SKUA – språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
- Svenska som andraspråk som behovsprövat ämne.
Ladda ner ramkursplan Pdf, 240 kB, öppnas i nytt fönster.
Distanskurs
Kurserna genomförs helt digitalt och på distans. Kursen omfattar fyra halvdagsträffar under höstterminen 2024. Se information hos lärosätet. Handledning, stöd, kommunikation och samarbete sker via digitala träffar eller via webbforum. Uppgifter och material finns publicerade på en webbplattform hos respektive lärosäte. Du utför praktiska övningar i din egen verksamhet.
Målgrupp
- lärare i svenska i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan samt gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan,
- lärare i svenska i kommunal vuxenutbildning,
- speciallärare.
Förkunskaper
- lärarutbildning med behörighet att undervisa i svenska
- speciallärarutbildning mot språk-, skriv- och läsutveckling eller skriv- och läsutveckling.
Därför ska du delta
Kursen ger dig en allmändidaktisk och ämnesdidaktisk fördjupning samt redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevernas språk- och kunskapsutveckling. Du får en verksamhetsnära kurs som ger dig verktyg i ditt dagliga arbete och möjlighet att relatera varje moment till din yrkesroll och praktik.
Huvudmannen kan söka statsbidrag
Huvudmannen har en viktig roll i att skapa de organisatoriska förutsättningarna som behövs för kompetensutvecklingen. Det är möjligt att ansöka om statsbidrag för lärare som deltar i kursen.
Statsbidrag för fortbildning av lärare och förskollärare 2024 Länk till annan webbplats.