Statsbidrag för ämneslärarorganisationer 2025

Det här statsbidraget är ett stöd till ämneslärarorganisationer som arbetar med att främja ämnesutveckling.

Viktiga datum och beslut

Bidragsomgången 2025

Ansökan är öppen 1 oktober–1 november 2024 i e-tjänsten för statsbidrag.

Beslut om ansökan

Vi planerar att fatta beslut i februari 2025. Vi kommer då att publicera besluten på den här sidan och i e-tjänsten för statsbidrag.

Utbetalning 1: vårterminen

I samband med beslutet kommer vi att betala ut 50 procent av det belopp som vi beviljar i ansökan för 2025.

Utbetalning 2: höstterminen

Vi planerar att betala ut 50 procent av det belopp som vi beviljar i ansökan för 2025 under juni.

Logga in i e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag

Så kan du förbereda dig

Du behöver ta fram följande uppgifter:

  • Beskrivning av hur ni arbetar för att främja ämnesutvecklingen. Ge konkreta exempel från senaste verksamhetsåret.
  • Antalet medlemmar.

Förbered även de bilagor som ska skickas in i samband med ansökan. Det ska vara den senaste versionen av organisationens:

  • stadgar
  • verksamhetsberättelse
  • årsmötesprotokoll
  • revisorsintyg.

Revisorsintyget ska vara underskrivet av en oberoende revisor som har kontrollerat er organisations antal medlemmar och lokalorganisationer samt att ni har minst 60 procent medlemmar som är lärare i inom skolväsendet.

Observera att ni inte kan skicka in bilagorna när ni ansöker i e-tjänsten. Vi kommer i stället att begära in bilagorna när vi har mottagit er ansökan.

Ansök via e-tjänsten för statsbidrag

För att kunna ansöka om statsbidraget måste du ha tillgång till e-tjänsten för statsbidrag. Se även till att den eller de personer som ska arbeta med ansökan har rätt behörighet för bidraget i e-tjänsten. Vad du mer behöver göra beror på om din organisation har sökt bidrag via e-tjänsten tidigare eller inte.

Om din organisation har sökt statsbidrag via e-tjänsten tidigare

Se till att din organisation har ett ombud utsett och att den eller de personer som ska arbeta med ansökan har rätt behörighet för bidraget i e-tjänsten för statsbidrag.

Sök statsbidrag i e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Om din organisation inte har sökt statsbidrag via e-tjänsten tidigare

Registrera din organisation hos Skolverket och utse därefter ett ombud.

Sök statsbidrag i e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Sista datum är satta för att vi ska kunna handlägga de förberedelser som krävs i tid. Tidsgränserna gäller bara för organisationer som inte har sökt statsbidrag via e-tjänsten förut. Du behöver ha registrerat organisationen och skickat in en ombudsansökan senast 10 arbetsdagar innan ansökan för bidraget stänger. Det vill säga den 17 september 2024.

Om du kontaktar oss efter det sista datumet för förberedelser går det ändå att ansöka, men det kommer att behöva göras på ett annat sätt än via e-tjänsten. Även då kommer ni att behöva registrera er verksamhet för att ansökan ska kunna handläggas. I sådant fall skickar du ett mejl till statsbidrag.org@skolverket.se.

Vem kan söka statsbidraget?

Organisationer som i huvudsak består av lärare och som arbetar med att främja ämnesutvecklingen inom skolväsendet.

Vad ska statsbidraget användas till?

Bidraget ska användas för att främjar ämnesutveckling inom ämnen med en nationell kursplan och ämnesplan.

Vilka villkor gäller för statsbidraget?

För att en organisation ska kunna beviljas statsbidrag krävs det att den

  • består av minst 60 procent medlemmar som är verksamma som lärare inom skolväsendet
  • är inriktad mot att arbeta främjande för det aktuella ämnets utveckling
  • har fler än 100 medlemmar
  • bedriver en riksomfattande verksamhet
  • bedriver en ideell verksamhet
  • är demokratiskt uppbyggd
  • har en verksamhet som respekterar demokratins idéer
  • inte har svenska skatteskulder eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten
  • inte är i likvidation eller försatt i konkurs.

Hur stort är statsbidraget?

År 2025 kan vi fördela 700 000 kronor till ämneslärarorganisationer. Hur stort bidrag som respektive organisation får beror på

  • hur mycket pengar som Skolverket har att fördela
  • hur många organisationer som ska dela på bidraget
  • hur stora de olika organisationerna är utifrån bidragsgrundande medlemsantal.

Statsbidraget för ämneslärarorganisationer fördelas på följande sätt:

  • 65 procent av det totala bidraget fördelas som ett fast grundbidrag per organisation
  • 35 procent av det totala bidraget fördelas som ett rörligt bidrag som baseras på antal bidragsgrundande medlemmar, där varje medlem motsvarar en fast summa.

Vi följer upp och kontrollerar att pengarna som vi delar ut som statsbidrag används på ett korrekt sätt. Detta gör vi utöver de ordinarie redovisningarna för respektive statsbidrag. Samtliga huvudmän och organisationer som vi fördelar pengar till kan bli kontrollerade.

Syftet med kontrollerna är att

  • hitta och förhindra fel och fusk med statsbidragen
  • värna om våra skattemedel
  • få kunskap om hur statsbidragen används
  • få kunskap i hur vi kan utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen.

Vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att ta del av och använda statsbidragen på ett korrekt sätt.

Kontakt

Vid frågor om statsbidraget kan du mejla statsbidrag.org@skolverket.se.

Har du tekniska frågor om e-tjänsten för statsbidrag, till exempel registrering av verksamheten, behörigheter eller inloggning kan du läsa mer på sidan Sök statsbidrag i e-tjänsten.

Senast uppdaterad 20 december 2024.