Från och med den 6 november kommer Skolverket återigen ha tillgång till uppdaterade uppgifter om skolhuvudmän och skolenheter från SCB. Detta innebär att vi även fortsättningsvis kommer få in uppdaterade uppgifter om
Detta innebär däremot inte att ny elevstatistik för 2020 blir tillgänglig för Skolverket. Detta påverkar statsbidrag där denna statistik ligger till grund för fördelningen och urval inom bidraget under 2021. Regeringen och Skolverket arbetar med att ta fram lösningar för att statistik från och med den 1 september 2020 och framåt ska kunna användas.
Läs mer här om att tidigare tillgänglig skolstatistik blivit tillgänglig igen.
Coronapandemin belastar skolhuvudmän och organisationer. Vi ser därför över de krav som ställs inom statsbidragshanteringen.
Läs mer om Skolverkets arbete med statsbidrag under coronapandemin
I e-tjänsten för statsbidrag kan du ansöka om, begära ut och redovisa statsbidrag. Du kan också se dina beslut. På denna sida har vi samlat information om hur du som söker statsbidrag använder e-tjänsten. Längst ner finns ett avsnitt med vanliga frågor och svar som täcker upp alla de vanligaste frågorna.
Logga in i e-tjänsten för statsbidrag (tidigare Mina sidor).
Här anger vi kända generella buggar och eventuell annan aktuell driftsinformation.
Kända buggar
Första gången er organisation ska ansöka om statsbidrag i e-tjänsten behöver ni göra förberedelser för att få tillgång till systemet. Ni behöver göra förberedelserna i god tid innan det är dags att ansöka om statsbidrag via e-tjänsten.
Första gången man ska ansöka via e-tjänsten behöver förberedelser göras för att ni ska kunna få ett användarkonto att logga in i e-tjänsten med. Sista datum för förberedelser är satta för att Skolverket ska kunna handlägga de förberedelserna som krävs i tid. Nedan tidsgränser gäller för organisationer som inte har sökt statsbidrag via e-tjänsten förut. Om ni är osäkra på om er organisation redan har registrerats så kontakta supporten.
Om ni kontaktar Skolverket efter senast datum för förberedelser går det ändå att ansöka men det behöver göras på annat sätt än via e-tjänsten. Ni kommer däremot att behöva registrera er verksamhet oavsett för att er ansökan ska kunna handläggas. Mejla i så fall till bidragets mejladress. E-postadress finns på bidragets webbsida. Du hittar alla webbsidor för statsbidrag här:
Förberedelser klara senast | |
Kommun och andra fristående skolor | 5 arbetsdagar före bidraget stänger |
Organisationer som inte bedriver skolverksamhet samt fristående förskolehuvudmän som har någon av bolagsformerna:
| 5 arbetsdagar före bidraget stänger |
Organisationer som inte bedriver skolverksamhet samt fristående förskolehuvudmän med annan bolagsform än ovan. | 10 arbetsdagar före bidraget stänger |
Första gången man ska ansöka via e-tjänsten behöver förberedelser göras för att ni ska kunna få ett användarkonto att logga in i e-tjänsten med. Sista datum för förberedelser är satta för att Skolverket ska kunna handlägga de förberedelserna som krävs i tid. Nedan tidsgränser gäller för organisationer som inte har sökt statsbidrag via e-tjänsten förut. Om ni är osäkra på om er organisation redan har registrerats så kontakta supporten.
Om ni kontaktar Skolverket efter senast datum för förberedelser går det ändå att ansöka men det behöver göras på annat sätt än via e-tjänsten. Ni kommer däremot att behöva registrera er verksamhet oavsett för att er ansökan ska kunna handläggas. Mejla i så fall till bidragets mejladress. E-postadress finns på bidragets webbsida. Du hittar alla webbsidor för statsbidrag här:
Förberedelser klara senast | |
Kommun och andra fristående skolor | 5 arbetsdagar före bidraget stänger |
Organisationer som inte bedriver skolverksamhet samt fristående förskolehuvudmän som har någon av bolagsformerna:
| 5 arbetsdagar före bidraget stänger |
Organisationer som inte bedriver skolverksamhet samt fristående förskolehuvudmän med annan bolagsform än ovan. | 10 arbetsdagar före bidraget stänger |
För att ni ska kunna söka statsbidrag från Skolverket måste ni utse en person som får högsta ansvaret för ansökningarna i e-tjänsten, ett så kallat ombud. Det går bara att ha ett ombud per organisation i e-tjänsten. Varje användarkonto är personligt och får inte lånas ut eller överlåtas.
Särskilda punkter för friskolor att tänka på:
Den person som ni utser till ombud ska ha mandat att skriva under ansökningar och avtal. Det kan vara en förvaltningschef, vd eller ordförande. Det går också att utse en annan person till ombud, men det ska då styrkas med en delegationsordning, ett protokollsutdrag eller en fullmakt.
I kontaktformuläret till vår support hittar du fler instruktioner om vilket underlag som behövs i just ert fall. Välj alternativet Bli eller byta ombud på frågan Vad gäller din fråga?.
1. Meddela Skolverket att vi ska lägga till dig som ombud och bifoga underlag enligt instruktionerna i kontaktformuläret.
Om ni har ett ombud sedan tidigare gäller andra regler
Kontakta supporten för e-tjänst statsbidrag
2. Skolverket skickar ett mejl till dig med instruktioner om hur du ansöker.
3. Du får en engångskod till ett formulär där du registrerar dina uppgifter. Du måste använda engångskoden inom 14 dagar, därefter blir den ogiltig.
4. Skolverket tar emot och handlägger din ansökan om att bli ombud.
5. Du får ett mejl om att vi har godkänt dig som ombud samt ett beslut på posten. Nu kan du logga in med Mobilt BankID och med inloggningsdosa om du har beställt en sådan. Vi skickar beslutet och inloggningsdosan till den officiella postadress som vi har registrerad för er organisation. Spara beslutet.
För att ni ska kunna söka statsbidrag från Skolverket måste ni utse en person som får högsta ansvaret för ansökningarna i e-tjänsten, ett så kallat ombud. Det går bara att ha ett ombud per organisation i e-tjänsten. Varje användarkonto är personligt och får inte lånas ut eller överlåtas.
Särskilda punkter för friskolor att tänka på:
Den person som ni utser till ombud ska ha mandat att skriva under ansökningar och avtal. Det kan vara en förvaltningschef, vd eller ordförande. Det går också att utse en annan person till ombud, men det ska då styrkas med en delegationsordning, ett protokollsutdrag eller en fullmakt.
I kontaktformuläret till vår support hittar du fler instruktioner om vilket underlag som behövs i just ert fall. Välj alternativet Bli eller byta ombud på frågan Vad gäller din fråga?.
1. Meddela Skolverket att vi ska lägga till dig som ombud och bifoga underlag enligt instruktionerna i kontaktformuläret.
Om ni har ett ombud sedan tidigare gäller andra regler
Kontakta supporten för e-tjänst statsbidrag
2. Skolverket skickar ett mejl till dig med instruktioner om hur du ansöker.
3. Du får en engångskod till ett formulär där du registrerar dina uppgifter. Du måste använda engångskoden inom 14 dagar, därefter blir den ogiltig.
4. Skolverket tar emot och handlägger din ansökan om att bli ombud.
5. Du får ett mejl om att vi har godkänt dig som ombud samt ett beslut på posten. Nu kan du logga in med Mobilt BankID och med inloggningsdosa om du har beställt en sådan. Vi skickar beslutet och inloggningsdosan till den officiella postadress som vi har registrerad för er organisation. Spara beslutet.
Det här gäller dig som driver en organisation med anknytning till skola, undervisning eller lärande, till exempel
Det gäller också för fristående förskolor, folkhögskolor, andra statliga enheter samt landsting, regioner och kommunalförbund om dessa inte är registrerade som en huvudman för av de skolformer som är tillståndspliktiga från Skolinspektionen.
För att ni ska kunna söka bidrag via e-tjänsten måste ni börja med att registrera er organisation hos Skolverket. Vi behöver ha uppgifter om till exempel postadress, e-post och bank- eller plusgirokonto. Även om ni skickar in en ansökan via e-post måste ni registrera er verksamhet för att vi ska kunna handlägga er ansökan. Ni måste ha ett organisationsnummer för att kunna registrera er organisation.
Så här registrerar ni er organisation
För att kunna söka statsbidrag från Skolverket måste organisationen utse en person som får högsta ansvar för ansökningarna i e-tjänsten, ett så kallat ombud. Det går bara att ha ett ombud per organisation i e-tjänsten. Varje användarkonto är personligt och får inte lånas ut eller överlåtas.
Den person ni utser till ombud ska ha mandat att skriva under ansökningar och avtal s.k. firmatecknare. Det är vanligen en ordförande, kassör, generalsekreterare eller VD. Vi behöver ha underlag som styrker din rätt att företräda organisationen. Vilket underlag som krävs beror på organisationens juridiska form och den befattning du som ansöker om att bli ombud har. Under registreringsprocessen i steg 1 ovan får du mer information om vilket underlag vi behöver från dig.
För att underlätta handläggningen ber vi er att skicka in alla handlingar och kompletterande underlag gällande ombudskap via kontaktformuläret i första hand och i andra hand hänvisa till ärendenummer från kontaktformuläret så vi lätt kan koppla handlingen till rätt ärende. Vi ber er att inte skicka oss inskannat material direkt från skannern då sådant material är extra svårt att hantera.
Det här gäller dig som driver en organisation med anknytning till skola, undervisning eller lärande, till exempel
Det gäller också för fristående förskolor, folkhögskolor, andra statliga enheter samt landsting, regioner och kommunalförbund om dessa inte är registrerade som en huvudman för av de skolformer som är tillståndspliktiga från Skolinspektionen.
För att ni ska kunna söka bidrag via e-tjänsten måste ni börja med att registrera er organisation hos Skolverket. Vi behöver ha uppgifter om till exempel postadress, e-post och bank- eller plusgirokonto. Även om ni skickar in en ansökan via e-post måste ni registrera er verksamhet för att vi ska kunna handlägga er ansökan. Ni måste ha ett organisationsnummer för att kunna registrera er organisation.
Så här registrerar ni er organisation
För att kunna söka statsbidrag från Skolverket måste organisationen utse en person som får högsta ansvar för ansökningarna i e-tjänsten, ett så kallat ombud. Det går bara att ha ett ombud per organisation i e-tjänsten. Varje användarkonto är personligt och får inte lånas ut eller överlåtas.
Den person ni utser till ombud ska ha mandat att skriva under ansökningar och avtal s.k. firmatecknare. Det är vanligen en ordförande, kassör, generalsekreterare eller VD. Vi behöver ha underlag som styrker din rätt att företräda organisationen. Vilket underlag som krävs beror på organisationens juridiska form och den befattning du som ansöker om att bli ombud har. Under registreringsprocessen i steg 1 ovan får du mer information om vilket underlag vi behöver från dig.
För att underlätta handläggningen ber vi er att skicka in alla handlingar och kompletterande underlag gällande ombudskap via kontaktformuläret i första hand och i andra hand hänvisa till ärendenummer från kontaktformuläret så vi lätt kan koppla handlingen till rätt ärende. Vi ber er att inte skicka oss inskannat material direkt från skannern då sådant material är extra svårt att hantera.
För att kunna använda e-tjänsten måste du vara en godkänd användare. Du blir inbjuden av en kollega i din organisation som är användare i e-tjänsten. Varje användarkonto är personligt och får inte lånas ut eller överföras eftersom Skolverket måste kunna säkerställa identiteten på den som ansöker om bidrag.
Om du inte vet vem som är ombud i din organisation kan du kontakta supporten så hjälper vi dig.
Kontakta supporten för e-tjänst för statsbidrag
För att organisationer ska kunna fördela arbetet med statsbidrag i e-tjänsten finns fyra olika behörigheter. De avgör vad en användare kan göra när hen hanterar ett bidrag. Gör en arbetsfördelning som passar er organisation, ni kan vara hur många ni vill som arbetar med att söka bidrag.
Exempel på fördelning av behörigheter i en organisation som söker två bidrag:
Här får du en överblick över vad personer med olika behörigheter i e-tjänsten kan göra.
Behörigheter i e-tjänsten för statsbidrag | ||||
Ombud | Representant | Uppgiftssamordnare | Uppgiftslämnare | |
Påbörja ärende | Ja | Ja | Nej | Nej |
Fylla i uppgifter i listor i ansökan eller rekvisition | Ja | Ja | Ja | Ja |
Fyll i uppgifter i listor i redovisning | Ja | Ja | Ja | Nej |
Fylla i uppgifter i kalkyler eller enkätfrågor | Ja | Ja | Ja | Nej |
Skicka in ansökan, rekvisition, redovisning | Ja | Ja | Nej | Nej |
Skicka in komplettering | Ja | Ja | Ja | Nej |
Bjuda in representant | Ja | Nej | Nej | Nej |
Bjuda in uppgiftssamordnare | Ja | Ja | Nej | Nej |
Bjuda in uppgiftslämnare | Ja | Ja | Ja | Nej |
Här får du en överblick över vad personer med olika behörigheter i e-tjänsten kan göra.
Behörigheter i e-tjänsten för statsbidrag | ||||
Ombud | Representant | Uppgiftssamordnare | Uppgiftslämnare | |
Påbörja ärende | Ja | Ja | Nej | Nej |
Fylla i uppgifter i listor i ansökan eller rekvisition | Ja | Ja | Ja | Ja |
Fyll i uppgifter i listor i redovisning | Ja | Ja | Ja | Nej |
Fylla i uppgifter i kalkyler eller enkätfrågor | Ja | Ja | Ja | Nej |
Skicka in ansökan, rekvisition, redovisning | Ja | Ja | Nej | Nej |
Skicka in komplettering | Ja | Ja | Ja | Nej |
Bjuda in representant | Ja | Nej | Nej | Nej |
Bjuda in uppgiftssamordnare | Ja | Ja | Nej | Nej |
Bjuda in uppgiftslämnare | Ja | Ja | Ja | Nej |
Varje organisation som vill söka statsbidrag från Skolverket måste ha ett ombud för e-tjänsten. Ombudet godkänns av Skolverket och är ansvarig för alla bidrag som hanteras via e-tjänsten samt för organisationens övriga användare. Ombudet har mandat att skriva under ansökningar och avtal. Det är vanligen en förvaltningschef, skolchef, vd eller ordförande. Annan person kan också vara ombud men detta ska då styrkas med delegationsordning, protokollsutdrag eller fullmakt. I kontaktformuläret till vår support hittar du ytterligare instruktioner för vilket underlag som behövs i just ert fall och en mall för fullmakter.
Varje organisation som vill söka statsbidrag från Skolverket måste ha ett ombud för e-tjänsten. Ombudet godkänns av Skolverket och är ansvarig för alla bidrag som hanteras via e-tjänsten samt för organisationens övriga användare. Ombudet har mandat att skriva under ansökningar och avtal. Det är vanligen en förvaltningschef, skolchef, vd eller ordförande. Annan person kan också vara ombud men detta ska då styrkas med delegationsordning, protokollsutdrag eller fullmakt. I kontaktformuläret till vår support hittar du ytterligare instruktioner för vilket underlag som behövs i just ert fall och en mall för fullmakter.
Representanten har tillgång till alla statsbidrag som organisationen kan söka. Representanten är någon som har beslutanderätt och rätt att företräda organisationen, till exempel en rektor eller chef inom förvaltningen.
Representanten har tillgång till alla statsbidrag som organisationen kan söka. Representanten är någon som har beslutanderätt och rätt att företräda organisationen, till exempel en rektor eller chef inom förvaltningen.
Behörigheten är knuten till ett specifikt statsbidrag. En användare kan få behörigheten uppgiftssamordnare till flera statsbidrag. Uppgiftssamordnare kan vara någon som finns centralt i organisationen och som har ansvar för att samordna en bidragsansökan.
Behörigheten är knuten till ett specifikt statsbidrag. En användare kan få behörigheten uppgiftssamordnare till flera statsbidrag. Uppgiftssamordnare kan vara någon som finns centralt i organisationen och som har ansvar för att samordna en bidragsansökan.
Behörigheten är knuten till ett specifikt statsbidrag. En användare kan få behörigheten uppgiftslämnare till ett flertal statsbidrag.
Det är endast i statsbidrag som har listor med uppgifter om till exempel skolenheter, lärare eller elever som det kan vara bra att ha användare med behörigheten uppgiftslämnare. Det gäller till exempel i statsbidragen för lärarlönelyftet och karriärtjänster. I bidrag där inga listor ska fyllas i finns det ingen funktion med behörigheten.
Behörigheten är knuten till ett specifikt statsbidrag. En användare kan få behörigheten uppgiftslämnare till ett flertal statsbidrag.
Det är endast i statsbidrag som har listor med uppgifter om till exempel skolenheter, lärare eller elever som det kan vara bra att ha användare med behörigheten uppgiftslämnare. Det gäller till exempel i statsbidragen för lärarlönelyftet och karriärtjänster. I bidrag där inga listor ska fyllas i finns det ingen funktion med behörigheten.
Du som är användare med behörigheten ombud, representant och uppgiftssamordnare kan bjuda in nya användare. Men det går bara att ge en lägre behörighetsgrad till en ny användare. Om du är uppgiftssamordnare för ett visst bidrag kan du till exempel bjuda in en användare som uppgiftslämnare för det bidraget, men inte som uppgiftssamordnare.
Både du som bjuder in eller godkänner en ny användare och du som ska registrera dig som ny användare måste använda rätt webbläsare för att det ska fungera. Informera de kollegor du planerar att bjuda in till e-tjänsten så att de vet vad som gäller.
Läs mer under Vad kan jag börja med att testa om jag upplever problem med e-tjänsten?
Steg 1. Du som redan är användare
Steg 2. Du som ska bli användare
Du ska nu ha fått ett mejl med en länk för att registrera dina personuppgifter. Du måste göra det inom 14 dagar.
Steg 3. Du som redan är användare
När användaren har registrerat sina personuppgifter får du ett mejl om att godkänna ansökan om att bli användare. Det måste du göra inom två veckor.
Steg 1. Du som redan är användare
Steg 2. Du som ska bli användare
Du ska nu ha fått ett mejl med en länk för att registrera dina personuppgifter. Du måste göra det inom 14 dagar.
Steg 3. Du som redan är användare
När användaren har registrerat sina personuppgifter får du ett mejl om att godkänna ansökan om att bli användare. Det måste du göra inom två veckor.
Besök då vår frågebank:
Om ni redan har ett ombud i e-tjänsten och behöver byta ska befintligt ombud själv meddela Skolverket när hen inte längre ska vara ombud samt vem som ska ta över.
För att kunna logga in måste du ha ett användarkonto. Läs mer om detta under avsnittet Användarkonton och behörigheter.
Alla användare kan logga in med Mobilt BankID.
Om du har behörigheten ombud kan du även logga in med en inloggningsdosa tillsammans med användarnamn och lösenord om du valde en sådan när du fick ditt konto.
Om du har någon annan behörighet kan du logga in med en inloggningsmatris tillsammans med användarnamn och lösenord om du valde en sådan när du fick ditt konto.
För att kunna logga in måste du ha ett användarkonto. Läs mer om detta under avsnittet Användarkonton och behörigheter.
Alla användare kan logga in med Mobilt BankID.
Om du har behörigheten ombud kan du även logga in med en inloggningsdosa tillsammans med användarnamn och lösenord om du valde en sådan när du fick ditt konto.
Om du har någon annan behörighet kan du logga in med en inloggningsmatris tillsammans med användarnamn och lösenord om du valde en sådan när du fick ditt konto.
Om du redan är användare av e-tjänsten men glömt bort dina inloggningsuppgifter kan du få hjälp här:
Glömt mitt användarnamn
Glömt mitt lösenord
Om du inte får något mejl, ta hjälp av en kollega att kontrollera att den mejladress som är registrerad stämmer. Du kan också titta i e-postens skräpkorg.
Om du redan är användare av e-tjänsten men glömt bort dina inloggningsuppgifter kan du få hjälp här:
Glömt mitt användarnamn
Glömt mitt lösenord
Om du inte får något mejl, ta hjälp av en kollega att kontrollera att den mejladress som är registrerad stämmer. Du kan också titta i e-postens skräpkorg.
Om du har Mobilt BankID kan du logga in med det i stället.
Om du inte vill använda Mobilt BankID och behöver en ny dosa kan du kontakta vår support.
Om du har Mobilt BankID kan du logga in med det i stället.
Om du inte vill använda Mobilt BankID och behöver en ny dosa kan du kontakta vår support.
Vänd dig till en användare i din organisation som har högre behörighet än du.
Ombud, representant eller uppgiftssamordnare kan skicka ut en ny matris till alla användare som har en lägre behörighet än den de själva har.
Gör så här:
Användaren kommer nu att få ett mejl med en länk till en ny matris. Spara ner eller skriv ut matrisen eftersom länken bara är giltig vid ett tillfälle.
Vänd dig till en användare i din organisation som har högre behörighet än du.
Ombud, representant eller uppgiftssamordnare kan skicka ut en ny matris till alla användare som har en lägre behörighet än den de själva har.
Gör så här:
Användaren kommer nu att få ett mejl med en länk till en ny matris. Spara ner eller skriv ut matrisen eftersom länken bara är giltig vid ett tillfälle.
Om du kommer till en tom eller vit sida beror det på länken du använder för att komma till inloggningssidan.
Om du loggar in via ett sparat bokmärke
Ändra den sparade adressen i bokmärket till minasidor.skolverket.se. Det ska inte stå någonting efter .se.
Om du skriver in adressen direkt i adressfältet
Ta bort allt efter skolverket.se/webcenter i adressfältet och tryck sedan enter.
Om du loggar in via en länk på Skolverket.se eller något material som Skolverket har skickat
Kontakta gärna supporten så att vi kan rätta eventuellt felaktiga länkar.
Om du kommer till en tom eller vit sida beror det på länken du använder för att komma till inloggningssidan.
Om du loggar in via ett sparat bokmärke
Ändra den sparade adressen i bokmärket till minasidor.skolverket.se. Det ska inte stå någonting efter .se.
Om du skriver in adressen direkt i adressfältet
Ta bort allt efter skolverket.se/webcenter i adressfältet och tryck sedan enter.
Om du loggar in via en länk på Skolverket.se eller något material som Skolverket har skickat
Kontakta gärna supporten så att vi kan rätta eventuellt felaktiga länkar.
Om du har tappat bort din säkerhetskod ska du kontakta din bank. Andra problem med ditt Mobila BankID kan du få hjälp med på supportsidan:
Om du har tappat bort din säkerhetskod ska du kontakta din bank. Andra problem med ditt Mobila BankID kan du få hjälp med på supportsidan:
Du kan använda dina inloggningsuppgifter för Bedömningsportalen om du begär det när du registrerar dina personuppgifter. Det kan du alltså göra efter att din kollega bjuder in dig som användare till e-tjänsten.
När du får ett första e-postmeddelande om e-tjänsten ska du registrera dina personliga uppgifter. Om du vill använda dina uppgifter för Bedömningsportalen klickar du i Ja, jag vill komplettera med uppgifter för att bli behörig i e-tjänsten. Sedan loggar du in med dina befintliga användaruppgifter.
Det här är det enda tillfälle då du kan göra det här valet.
Du kan använda dina inloggningsuppgifter för Bedömningsportalen om du begär det när du registrerar dina personuppgifter. Det kan du alltså göra efter att din kollega bjuder in dig som användare till e-tjänsten.
När du får ett första e-postmeddelande om e-tjänsten ska du registrera dina personliga uppgifter. Om du vill använda dina uppgifter för Bedömningsportalen klickar du i Ja, jag vill komplettera med uppgifter för att bli behörig i e-tjänsten. Sedan loggar du in med dina befintliga användaruppgifter.
Det här är det enda tillfälle då du kan göra det här valet.
Begär ett nytt lösenord genom att klicka på Glömt lösenord. Då får du ett mejl om hur du byter lösenord till den adress du registrerat i e-tjänsten.
Om felmeddelandet ändå är kvar när du loggar in med ditt nya lösenord använder du troligtvis fel användarnamn. Klicka då på Glömt användarnamn. Då får du ett mejl med ditt användarnamn.
Om inte heller detta hjälper, se nedan
Loggar du in på rätt sätt?
Dosan kan bara användas av ombud. Matrisen kan bara användas av representant, uppgiftssamordnare och uppgiftslämnare. Alla användare kan logga in med Mobilt BankID.
Har du dubbla konton?
Om du har mer än ett konto (användarnamn) i e-tjänsten går det inte att byta lösenord som vanligt.
Följ sedan instruktionerna i följande FAQ-svar:
eller om det avser en ny organisation:
Begär ett nytt lösenord genom att klicka på Glömt lösenord. Då får du ett mejl om hur du byter lösenord till den adress du registrerat i e-tjänsten.
Om felmeddelandet ändå är kvar när du loggar in med ditt nya lösenord använder du troligtvis fel användarnamn. Klicka då på Glömt användarnamn. Då får du ett mejl med ditt användarnamn.
Om inte heller detta hjälper, se nedan
Loggar du in på rätt sätt?
Dosan kan bara användas av ombud. Matrisen kan bara användas av representant, uppgiftssamordnare och uppgiftslämnare. Alla användare kan logga in med Mobilt BankID.
Har du dubbla konton?
Om du har mer än ett konto (användarnamn) i e-tjänsten går det inte att byta lösenord som vanligt.
Följ sedan instruktionerna i följande FAQ-svar:
eller om det avser en ny organisation:
En bekräftelse med ärendets diarienummer skickas via e-post till den som skickat in ärendet samt den eller de kontaktpersoner som angetts i ärendet. Om du inte fått en bekräftelse ett par timmar efter att du skickat in ärendet är det viktigt att du kontaktar Skolverket för att se till att ärendet har kommit in till oss. Då kan vi kontrollera om vi har tagit emot ditt ärende.
En bekräftelse med ärendets diarienummer skickas via e-post till den som skickat in ärendet samt den eller de kontaktpersoner som angetts i ärendet. Om du inte fått en bekräftelse ett par timmar efter att du skickat in ärendet är det viktigt att du kontaktar Skolverket för att se till att ärendet har kommit in till oss. Då kan vi kontrollera om vi har tagit emot ditt ärende.
Börja med att kontrollera om någon annan användare med behörighet som representant eller ombud kan skicka in ärendet.
Läs också frågan:
Om detta inte hjälper kan du i vissa fall få skicka in en sen ansökan. Det beror på vilka villkor som finns för ansökningsförfarandet i förordning eller föreskrift. Grundregeln är följande:
Det bästa sättet för dig att kunna styrka att du har haft tekniska problem är att ta ett skärmklipp där felet uppstår samt vad du gjorde precis före det att felet uppstod (om du kan upprepa steget innan felet uppkom).
Lathund för att ta ett skärmklipp (pdf, 169 kB)
Börja med att kontrollera om någon annan användare med behörighet som representant eller ombud kan skicka in ärendet.
Läs också frågan:
Om detta inte hjälper kan du i vissa fall få skicka in en sen ansökan. Det beror på vilka villkor som finns för ansökningsförfarandet i förordning eller föreskrift. Grundregeln är följande:
Det bästa sättet för dig att kunna styrka att du har haft tekniska problem är att ta ett skärmklipp där felet uppstår samt vad du gjorde precis före det att felet uppstod (om du kan upprepa steget innan felet uppkom).
Lathund för att ta ett skärmklipp (pdf, 169 kB)
Nej, en organisation får bara ha ett ombud. Det gäller även kommuner oavsett hur kommunen har valt att organisera sina förvaltningar.
Du kan i stället lägga till din kollega som representant om du vill att hen ska ha tillgång till alla statsbidrag.
Nej, en organisation får bara ha ett ombud. Det gäller även kommuner oavsett hur kommunen har valt att organisera sina förvaltningar.
Du kan i stället lägga till din kollega som representant om du vill att hen ska ha tillgång till alla statsbidrag.
När du bjuder in en ny användare som ska få behörigheter till olika bidrag är det viktigt att först bjuda in användaren till ett bidrag. När användaren är godkänd kan du tilldela behörigheter för flera bidrag.
Följ instruktionerna här:
Lägg till eller bli ny användare
När du bjuder in en ny användare som ska få behörigheter till olika bidrag är det viktigt att först bjuda in användaren till ett bidrag. När användaren är godkänd kan du tilldela behörigheter för flera bidrag.
Följ instruktionerna här:
Lägg till eller bli ny användare
Det här gäller dig som ska vara representant, uppgiftssamordnare eller uppgiftslämnare
Gör så här:
Steg 1: Bli inbjuden
En behörig användare i den organisation du behöver behörighet för bjuder in dig som användare. Läs mer på Lägg till ny användare.
Steg 2: Registrera dig
Du ska nu ha fått ett mejl med en länk för att registrera dina personuppgifter. Du måste göra detta inom 14 dagar.
Steg 3: Godkänn registrering
Den som bjöd in dig till den nya organisationen behöver nu godkänna din registrering. Efter det är allt klart. När du loggar in kan du nu välja vilken organisation du vill företräda.
Om du vill bli ombud för ytterligare organisation, gör så här:
Det här gäller dig som ska vara representant, uppgiftssamordnare eller uppgiftslämnare
Gör så här:
Steg 1: Bli inbjuden
En behörig användare i den organisation du behöver behörighet för bjuder in dig som användare. Läs mer på Lägg till ny användare.
Steg 2: Registrera dig
Du ska nu ha fått ett mejl med en länk för att registrera dina personuppgifter. Du måste göra detta inom 14 dagar.
Steg 3: Godkänn registrering
Den som bjöd in dig till den nya organisationen behöver nu godkänna din registrering. Efter det är allt klart. När du loggar in kan du nu välja vilken organisation du vill företräda.
Om du vill bli ombud för ytterligare organisation, gör så här:
Om personen ska bli uppgiftssamordnare eller uppgiftslämnare och har behörighet till minst två (2) bidrag, gör så här:
Om personen ska bli representant, gör så här:
Om personen ska bli uppgiftssamordnare eller uppgiftslämnare och har behörighet till minst två (2) bidrag, gör så här:
Om personen ska bli representant, gör så här:
Felmeddelandet kan uppstå av olika anledningar.
Felmeddelandet kan uppstå av olika anledningar.
Det här felet kan dyka upp av ett flertal olika anledningar. Börja med att kontrollera att du använder en av de godkända webbläsarna för e-tjänsten. Hjälper inte detta så testa att använda en annan dator. Hjälper inte heller detta så pröva igen vid ett senare tillfälle, det kan vara en tillfällig störning.
Det här felet kan dyka upp av ett flertal olika anledningar. Börja med att kontrollera att du använder en av de godkända webbläsarna för e-tjänsten. Hjälper inte detta så testa att använda en annan dator. Hjälper inte heller detta så pröva igen vid ett senare tillfälle, det kan vara en tillfällig störning.
När du lägger till en ny användare ska du först lägga till dem på ett bidrag även om de ska ha behörighet för flera. Användaren behöver sedan slutföra processen för att bli användare innan du kan lägga till behörighet för fler bidrag.
Felmeddelandet innebär att användaren redan har fått en inbjudan inom en 14-dagarsperiod och därför inte kan bjudas in på nytt. Funktionen finns till för att förhindra att det skapas dubbla konton.
När du lägger till en ny användare ska du först lägga till dem på ett bidrag även om de ska ha behörighet för flera. Användaren behöver sedan slutföra processen för att bli användare innan du kan lägga till behörighet för fler bidrag.
Felmeddelandet innebär att användaren redan har fått en inbjudan inom en 14-dagarsperiod och därför inte kan bjudas in på nytt. Funktionen finns till för att förhindra att det skapas dubbla konton.
Du kan själv ändra telefonnummer, mejladress, befattning och lösenord till ditt användarkonto. Klicka på INLOGGAD: Namn och sedan på Mina uppgifter.
Observera att dina kontaktuppgifter inte ändras i de handlingar som redan har skickats in till Skolverket.
Uppgifter om organisationer och personer i e-tjänsten för statsbidrag
Du kan själv ändra telefonnummer, mejladress, befattning och lösenord till ditt användarkonto. Klicka på INLOGGAD: Namn och sedan på Mina uppgifter.
Observera att dina kontaktuppgifter inte ändras i de handlingar som redan har skickats in till Skolverket.
Uppgifter om organisationer och personer i e-tjänsten för statsbidrag
Du som är användare med behörigheten ombud, representant eller uppgiftssamordnare kan bjuda in nya användare och ta bort gamla användare. Men det går bara att ta bort en användare med lägre behörighetsgrad än den man själv har. Om du är uppgiftssamordnare kan du till exempel ta bort en användare som har behörighet som uppgiftslämnare, men du kan inte ta bort en användare som har behörigheten uppgiftssamordnare eller representant.
Gör så här:
Bra att veta
Du som är användare med behörigheten ombud, representant eller uppgiftssamordnare kan bjuda in nya användare och ta bort gamla användare. Men det går bara att ta bort en användare med lägre behörighetsgrad än den man själv har. Om du är uppgiftssamordnare kan du till exempel ta bort en användare som har behörighet som uppgiftslämnare, men du kan inte ta bort en användare som har behörigheten uppgiftssamordnare eller representant.
Gör så här:
Bra att veta
Det finns flera saker du själv kan börja med att testa om du upplever problem med e-tjänsten.
Skolverket står bakom e-tjänsten för statsbidrag. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda e-tjänsten. I tillgänglighetsredogörelsen beskriver vi hur e-tjänsten för statsbidrag uppfyller lagen om tillgänglighet för digital offentlig service. Vi redovisar också eventuella kända tillgänglighetsproblem och beskriver hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dessa.
Här kan du se vilka uppgifter vi har om organisationer som söker statsbidrag och personer som har ett användarkonto i e-tjänsten för statsbidrag. Du får även information om hur du kan ändra uppgifterna.
Uppgifter om organisationer och personer i e-tjänsten för statsbidrag
Det är organisationerna själva som har ansvar för att uppgifterna är korrekta och för att informera Skolverket om förändringar.
För att använda e-tjänsten för statsbidrag måste du ha ett personligt konto. När du ansöker om konto godkänner du villkoren för e-tjänsten.
Om du har frågor om att bli användare eller om dina behörigheter ska du kontakta den som har behörigheten ombud eller representant i din organisation.
Kontakta supporten för e-tjänst statsbidrag
Frågor om enskilda statsbidrag
Skriv till statsbidragets e-post som du hittar på Skolverkets webbsida
Frågor om bedömningsportalen
Skriv till supporten för bedömningsportalen
Fråga Skolverket
För andra frågor kan du kontakta vår upplysningstjänst
Tisdag: 13.00–15.00
Torsdag: 09.00–11.00
Telefonnummer, välj knappval 4: 08 - 527 332 00
v.7 måndag 15 februari och torsdag 18 februari 09.00-11.00.
På grund av rådande situation med Covid-19 önskar vi att ni skickar in blanketten eller annat kompletterande underlag via vårt kontaktformulär istället för med fysisk post av smittskyddsskäl. Detta kommer också göra att ert ärende hanteras snabbare.
E-tjänst för statsbidrag
Statsbidragsenheten
Skolverket
106 20 Stockholm