Nulägesbeskrivning av romers situation i skolan

Delredovisning av regeringsuppdrag inom regeringens strategi för romsk inkludering (Ku2017/01295/DISK). 3 bilagor.

Regeringen har uppdragit åt Länsstyrelsen i Stockholms län att i samverkan med flera myndigheter göra en nulägesbeskrivning i de kommuner som under 2012–17 beviljats statsbidrag för utvecklingsverksamhet för romsk inkludering. Det här är Skolverkets del i nulägesbeskrivningen; romers situation i skolan. Rapporten är ett underlag som ingår i Länsstyrelsen i Stockholm läns uppdrag att i samverkan med fyra andra myndigheter och romska sakkunniga göra en nulägesbeskrivning i de kommuner som fått statsbidrag för att arbeta med romsk inkludering. Länsstyrelsens rapport presenteras i slutet av året.

Rapporten bygger på en enkätstudie till rektorer med ansvar för årskurs 9, en mindre intervjustudie med rektorer, intervjuer med romska elever och föräldrar och en summering av intervjuer med kommunföreträdare för de kommuner som fått statsbidrag för arbetet med romsk inkludering. Urvalet av intervjupersoner gjordes av Länsstyrelsen i Stockholms län och det är inte möjligt att generalisera intervjupersonernas berättelser till att gälla för samtliga romska elever och föräldrar i Sverige.

Kunskap och kompetensutveckling viktigt

I studien ingår de kommuner som deltar regeringens satsning på pilot- och utvecklingskommuner för romsk inkludering, men även andra kommuner. 19 procent av rektorerna i pilot- och utvecklingskommunerna har fått kompetensutveckling om den romska minoriteten de senaste tre åren. I de övriga kommunerna är motsvarande siffra tio procent. Totalt uppger nio av tio skolor att de undervisar om romsk kultur, språk, religion och historia. Enligt rektorerna sker undervisning om den romska minoriteten enligt läroplanerna men den bilden delas inte av de romer som intervjuats för rapporten.

Få läser romani chib som modersmål

Romerna är en av de fem nationella minoriteterna och har därmed rätt att läsa språket romani chib som modersmål. Var tredje elev som är berättigad att läsa romani chib som modersmål gör det idag. En vanlig orsak till att elever inte läser det som modersmål, trots att de vill, är brist på lärare med rätt språkkunskaper. Bland pilot och utvecklingskommunerna är det nästan hälften som uppger att de erbjuder romani chib som modersmålsundervisning, jämfört med en fjärdedel bland övriga kommuner.

Ladda ner som PDF

Utgiven år : 2018

Serie: Regeringsuppdrag

Diarienummer : 2017:885

Bilagor:

Ämnesord:

Länk till denna sida:

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

De flesta publikationer finns endast som pdf:er att ladda ner. De som finns att beställa i tryckt format har en länk till den webbutik där du gör din beställning.

Se utbudet av tryckta publikationer:

Kontakt

Hittar du inte det du söker?

Vi gallrar med jämna mellanrum våra publikationer för att säkerställa att innehållet är aktuellt. Om du behöver ta del av bortplockat material kan du kontakta vår registrator, ange då publikationens titel. Mejla registrator@skolverket.se.

Publikationer som beställs i Skolverkets webbutik skickas från vår distributör Ljungbergs tryckeri.

Du behöver ha ett konto för att beställa. Registrera ett nytt konto om du är ny användare.

Normalleveranser skickas som brev eller postpaket. Vi kan leverera enligt andra önskemål på din begäran, extra kostnader kan då tillkomma.

Beställningar skickas inom fem arbetsdagar från beställningsdatum förutsatt att de beställda artiklarna finns i lager. Vid beställning som överstiger lagersaldot ger vi besked angående det via den mejladress som angavs vid beställningen.

Pris och debitering

  • Priser är angivna exklusive moms om inte annat anges.
  • Kostnad för frakt tillkommer alltid, även på gratismaterial.
  • Betalning sker mot faktura inom 30 dagar från fakturadatum.
  • Vi debiterar inte någon fakturerings- eller expeditionsavgift.
  • För försändelser till utlandet tillämpas de regler om moms som gäller för det aktuella landet.
  • Vi reserverar oss för prisändringar.