På grund av spridningen av covid-19 gäller under en begränsad tid delvis andra bestämmelser än normalt för skolväsendet. De ordinarie lagarna och reglerna gäller fortfarande, men de tillfälliga bestämmelserna innebär att huvudmän i en del fall kan få göra vissa undantag från delar av skolförfattningarna. En del information under Ansvar i skolfrågor måste därför läsas tillsammans med de tillfälliga reglerna.
Regler för förskolor och skolor som håller öppet eller behöver stänga på grund av coronapandemin
Nya regler om entreprenad
Den 1 augusti 2020 trädde nya regler i kraft om entreprenad. Dessa ska i de flesta fall börja tillämpas på utbildning och annan verksamhet som påbörjas från och med den 1 juli 2021. Den här sidan är inte uppdaterad med de nya reglerna som ska börja tillämpas nästa år. Du kan läsa om de nya reglerna här:
Entreprenad är när en kommun, en region eller en fristående huvudman med bibehållet huvudmannaskap sluter avtal om att någon annan ska utföra uppgifter inom utbildning eller annan verksamhet enligt skollagen. Här kan du läsa om vilka regler som gäller kring entreprenad och samverkan inom skolväsendet.
Entreprenad innebär att en kommun, en region eller en fristående huvudman sluter avtal om att någon annan ska utföra uppgifter inom utbildning eller annan verksamhet enligt skollagen. Samtidigt behåller kommunen, regionen eller den fristående huvudmannen huvudmannaskapet. En kommun, region eller fristående huvudman kan även överlämna uppgifter till en annan kommun eller region, trots att kommunallagens säger att angelägenheter som en kommun eller region hanterar ska ha anknytning till den kommunens eller regionens område eller dem som bor där. I vissa fall kan uppgifter också överlämnas till staten. Vid entreprenad gäller skollagens bestämmelser om inget annat anges uttryckligen i bestämmelserna.
Källa: 23 kapitlet 1 § skollagen.
Samverkan är när en kommun sluter avtal med en annan kommun eller en region om att ta över uppgifter inom vissa skolformer och verksamheter. Vid samverkan tar den som tar över uppgifter även över huvudmannaskapet eller ansvaret för verksamheten. På det sättet skiljer sig samverkan från entreprenad, eftersom huvudmannaskapet eller ansvaret inte övergår till utföraren vid entreprenad.
Källa: 23 kapitlet 8–10 §§ skollagen.
En huvudman för en grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola får under vissa förutsättningar, utifrån den tillfälliga förordningen (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta, om det behövs överlämna uppgifter på entreprenad till en annan huvudman utöver vad som föreskrivs i skollagen. Detsamma gäller en huvudman för förskola, fritidshem eller annan verksamhet.
När en skola är öppen har huvudmannen tre möjligheter att överlämna uppgifter som avser undervisning på entreprenad utöver vad som är föreskrivet i 23 kapitlet skollagen:
Innan en huvudman för en gymnasieskola eller för grundskolans högstadium kan överlämna uppgifter som avser undervisning på entreprenad till en annan huvudman med hänvisning till att minska trängseln i kollektivtrafiken ska huvudmannen först ha vidtagit åtgärder inom ramen för det ordinarie regelverket.
Innan en huvudman för en gymnasieskola eller för grundskolans högstadium kan överlämna uppgifter som avser undervisning på entreprenad till en annan huvudman för att begränsa antalet elever i skolans lokaler behöver huvudmannen ha övervägt andra åtgärder inom ramen för det ordinarie regelverket, men konstaterat att det inte räcker med sådana åtgärder.
Källor: 9 och 11 a-c §§ förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta samt regeringens förordningsmotiv (Fm 2020:9), sidan 4 och (Fm 2020:10), sidan 2-3.
Om en skola stängt helt eller delvis på någon av de grunder som anges i förordningen, och det behövs för att elever ska kunna tillförsäkras sin rätt till utbildning, får en huvudman för en grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola överlämna uppgifter som avser undervisning på entreprenad till en annan huvudman utöver vad som är föreskrivet i 23 kapitlet skollagen.
När det gäller förskoleklassen har huvudmannen redan genom de ordinarie bestämmelserna möjlighet att överlämna uppgifter som avser undervisning på entreprenad till enskild fysisk eller juridisk person.
Källor: 2 och 9 §§ förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta.
Vad menas med att en skolenhet är stängd eller delvis stängd?
För att en kommunal eller fristående huvudman för förskola, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet ska få använda sig av de tillfälliga bestämmelserna och överlämna uppgifter på entreprenad till en annan huvudman måste verksamheten ha stängts tillfälligt med stöd av lagen om tillfällig stängning av verksamheter på skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid.
Källor: 3–4 §§ lag (2020:148) om tillfällig stängning av verksamheter på skolområdet vid extraordinära händelser i fredstid samt 16 och 19 §§ förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta.
Regler vid stängning av förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet
I vanliga fall får en huvudman bara överlämna uppgifter som rör förskola, fritidshem eller pedagogisk verksamhet på entreprenad till en enskild fysisk eller juridisk person. Det gäller för både kommunala och fristående huvudmän. Men enligt bestämmelserna i den tillfälliga förordningen får sådana uppgifter även överlämnas på entreprenad till en annan huvudman. Det gör det möjligt för exempelvis en kommun att överlämna uppgifter på entreprenad till en annan offentlig huvudman.
En kommun får också, utifrån de ordinarie bestämmelserna i skollagen, genom samverkan sluta avtal med en annan kommun om att den andra kommunen ska ta över ansvaret för kommunens uppgifter inom förskolan, fritidshemmet eller annan pedagogisk verksamhet.
Källor: 23 kapitlet 2 och 8 §§ skollagen samt 16 och19 §§ förordning (2020:115) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta.
Huvudmannen ska informera barnens eller elevernas hemkommun om stängningen och om eventuella entreprenadavtal för att kommunen ska ha en lägesbild av vad som händer i kommunen. Huvudmannen kan också samråda med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i frågor som rör upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet.
Källor: 19 § förordning (2020:148) om utbildning på skolområdet och annan pedagogisk verksamhet vid spridning av viss smitta samt förordningsmotiv (Fm 2020:2).
En huvudman för förskola, förskoleklass eller fritidshem får överlämna uppgifter på entreprenad till en enskild fysisk eller juridisk person. Detsamma gäller för huvudmän för annan pedagogisk verksamhet, som exempelvis pedagogisk omsorg, öppen förskola och det som kallas nattis.
Källa: 23 kapitlet 2 § skollagen.
För dessa skolformer är huvudregeln att bara uppgifter som inte handlar om undervisning får överlämnas på entreprenad. Sådana uppgifter får överlämnas till en enskild fysisk eller juridisk person. Uppgifter som inte handlar om undervisning kan till exempel vara skolmåltider, studie- och yrkesvägledning och elevhälsa. Men det finns några undantag från bestämmelsen att undervisning inte får överlämnas på entreprenad.
Uppgifter som gäller modersmålsundervisning eller studiehandledning på modersmålet får överlämnas på entreprenad till en annan huvudman. En fristående huvudman får även överlämna uppgifter som gäller modersmålsundervisning till en enskild fysisk eller juridisk person. För att modersmålsundervisning eller studiehandledning på modersmålet ska få överlämnas på entreprenad måste huvudmannen ha gjort vad som rimligen kan krävas för att anordna utbildningen inom den egna organisationen.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Huvudmän får lämna över uppgifter som gäller fjärrundervisning i teckenspråk, samiska eller integrerad samisk undervisning i grundskolan till staten på entreprenad. Fjärrundervisning i modersmål eller studiehandledning på modersmålet får överlämnas på entreprenad till en annan huvudman, förutsatt att huvudmannen har gjort vad som rimligen kan krävas för att anordna utbildningen inom den egna organisationen.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Inom grundskolan får huvudmän lämna över uppgifter som gäller undervisning i lovskola på entreprenad till en annan huvudman.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Källor: 23 kapitlet 3–3 a, 4–4 a och 6 §§ skollagen samt 5 a kapitlet 5 § skolförordningen.
För dessa skolformer är huvudregeln att bara uppgifter som inte handlar om undervisning får överlämnas på entreprenad. Sådana uppgifter får överlämnas till en enskild fysisk eller juridisk person. Uppgifter som inte handlar om undervisning kan till exempel vara skolmåltider, studie- och yrkesvägledning och elevhälsa. Men det finns några undantag från bestämmelsen att undervisning inte får överlämnas på entreprenad.
Uppgifter som gäller modersmålsundervisning eller studiehandledning på modersmålet får överlämnas på entreprenad till en annan huvudman. En fristående huvudman får även överlämna uppgifter som gäller modersmålsundervisning till en enskild fysisk eller juridisk person. För att modersmålsundervisning eller studiehandledning på modersmålet ska få överlämnas på entreprenad måste huvudmannen ha gjort vad som rimligen kan krävas för att anordna utbildningen inom den egna organisationen.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Inom gymnasieskolan får uppgifter som handlar om undervisning i karaktärsämnen som har en yrkesinriktad eller estetisk profil överlämnas på entreprenad till en enskild fysisk eller juridisk person. Det gäller dock inte i gymnasiesärskolan. Karaktärsämnen är ämnen som skiljer ett nationellt program från andra program, det vill säga programgemensamma ämnen, inriktningar och programfördjupning.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Uppgifter som gäller fjärrundervisning i teckenspråk och samiska får överlämnas till staten på entreprenad. Fjärrundervisning i modersmål eller studiehandledning på modersmålet får överlämnas på entreprenad till en annan huvudman, förutsatt att huvudmannen har gjort vad som rimligen kan krävas för att anordna utbildningen inom den egna organisationen.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Källor: 23 kapitlet 3–4 och 6 §§ skollagen samt 4 a kapitlet 5 § gymnasieförordningen.
Huvudmän får lämna över uppgifter inom kommunal vuxenutbildning på entreprenad till en enskild fysisk eller juridisk person. Det gäller även uppgifter som rör undervisningen.
Om en huvudman lämnar över undervisning på entreprenad får även lärarnas myndighetsutövning överlämnas. Det kan till exempel handla om att sätta betyg.
Inom vuxenutbildningen får även uppgifter som rektorn har och som innefattar myndighetsutövning överlämnas vid entreprenad. Men då måste utföraren ha fått betygsrätt av Skolinspektionen. Betygsrätt innebär att någon får tillstånd att sätta betyg, anordna prövning, samt utfärda betyg och intyg. Däremot omfattar betygsrätten inte bestämmelserna om gymnasiearbete, gymnasiesärskolearbete, delkurser, examensbevis, gymnasiesärskolebevis, orienteringskurser och individuella kurser.
Källor: 23 kapitlet 2 och 6 §§ skollagen samt1kapitlet 4 §, 2 kapitlet 10 §, 6 kapitlet 1, 16 och 19–20 §§ förordning om vuxenutbildning.
Om en skolhuvudman överlämnar undervisning på entreprenad får även myndighetsutövning som hör till lärarens undervisning överlämnas. Men inom grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan är huvudregeln att undervisningen inte får överlämnas på entreprenad. Det finns några undantag från huvudregeln.
Vilka regler gäller för entreprenad inom förskolan, förskoleklassen och fritidshemmet?
Vad kan läggas ut på entreprenad inom grundskolan och grundsärskolan?
Vad kan läggas ut på entreprenad inom gymnasieskolan och gymnasiesärskolan?
Inom vuxenutbildningen får även uppgifter som rektorn har och som innefattar myndighetsutövning överlämnas vid entreprenad. Men då måste utföraren ha fått betygsrätt av Skolinspektionen.
Vad kan läggas ut på entreprenad inom vuxenutbildningen?
Källor: 23 kapitlet 6 § skollagen, 1 kapitlet 4 § samt 6 kapitlet 19–20 §§ förordning om vuxenutbildning.
En kommun får sluta avtal med en annan kommun om att den ska ta över ansvaret för kommunens uppgifter inom förskolan eller fritidshemmet. Detsamma gäller för annan pedagogisk verksamhet, exempelvis pedagogisk omsorg, öppen förskola och det som kallas nattis.
Som huvudman för sameskolan få staten får också sluta avtal med en kommun om att ta över kommunens uppgifter inom förskolan. Vid samverkan övergår huvudmannaskapet och ansvaret för verksamheten till den som tar över uppgifterna, vilket inte är fallet när uppgifter överlämnas på entreprenad.
Källor: 23 kapitlet 8 och 10 §§ skollagen.
En kommun får sluta avtal med en annan kommun eller en region om att kommunen eller regionen ska ta över ansvaret för kommunens uppgifter inom kommunal vuxenutbildning.
Källa: 23 kapitlet 8 § skollagen.
En kommun får sluta avtal med en annan kommun eller en region om att kommunen eller regionen ska ta över ansvaret för kommunens uppgifter inom kommunal vuxenutbildning.
Källa: 23 kapitlet 8 § skollagen.
Kommuner kan erbjuda utbildning inom gymnasieskolan och gymnasiesärskolan genom att själva anordna utbildningen eller genom att ingå ett samverkansavtal med andra kommuner eller en region. Kommuner som har ingått ett samverkansavtal bildar ett samverkansområde för utbildningen. I första hand tas behöriga elever emot till gymnasieutbildningar inom hela samverkansområdet, även om det är en annan kommun än deras hemkommun som anordnar utbildningen. Att kommuner bildar ett samverkansområde på det sättet är inte samma sak som samverkan enligt bestämmelserna i 23 kapitlet i skollagen. Samverkan enligt 23 kapitlet i skollagen innebär att en huvudman överlåter huvudmannaskapet och ansvaret för verksamheten till en kommun eller en region. Kommunala huvudmän som ingår i ett samverkansområde har alltid kvar huvudmannaskapet och ansvaret för sina egna gymnasie- och gymnasiesärskolor.
Källor: 15 kapitlet 30 §, 16 kapitlet 43 §, 18 kapitlet 27 § och 23 kapitlet 8–10 §§ skollagen.
En kommunal huvudman för förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola får överlåta ansvaret för medicinska insatser inom elevhälsan till en region, om kommunen och regionen är överens om det. På samma sätt får en region som är huvudman för gymnasieskola eller gymnasiesärskola överlåta ansvaret till en kommun. En fristående huvudman eller staten, som är huvudman för specialskolan och sameskolan, får överlåta ansvaret för medicinska insatser inom elevhälsan till en kommun eller en region, om huvudmannen och kommunen eller regionen är överens om det.
Källa: 2 kapitlet 25, 27–28 §§ och 23 kapitlet 9 § skollagen.
Om du inte hittar svar på din fråga här kan du kontakta Skolverkets upplysningstjänst.