Regional planering och dimensionering av gymnasial utbildning

Kommuner ska samverka när de planerar, dimensionerar och erbjuder utbildningar inom gymnasieskolan och komvux. Huvudmän måste också väga in både elevernas efterfrågan och arbetsmarknadens behov när de planerar och erbjuder utbildning i gymnasieskolan och komvux. Här hittar du både information om vad detta innebär och stöd i arbetet.

Illustration på två elever framför gymnasieskola och komvux-byggnad

Vad är syftet med bestämmelserna om planering och dimensionering?

I skollagen finns flera bestämmelser som reglerar hur huvudmän ska planera, dimensionera och erbjuda utbildning inom gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Syftet med bestämmelserna är att

  • öka det tillgängliga utbudet av utbildning
  • underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden
  • förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.

Information om planering och dimensionering inom gymnasieskolan och komvux

På de här sidorna hittar du specifik information för gymnasieskolan respektive komvux.

Planering och dimensionering inom gymnasieskolan

Planering och dimensionering inom komvux

Bakgrund till bestämmelserna om planering och dimensionering

Bestämmelserna i skollagen började gälla den 1 juli 2023 och ska tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas 2025. Bakgrunden till bestämmelserna är regeringens proposition som beslutades 16 juni 2022:

Prop. 2021/22:159: Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning Länk till annan webbplats.

Skolverket tar fram regionala planeringsunderlag som stöd

Skolverket tar fram regionala planeringsunderlag. Syftet med de regionala planeringsunderlagen är att ge stöd åt huvudmän när de tillsammans planerar, dimensionerar och erbjuder gymnasial utbildning.

Regionala planeringsunderlag för gymnasial utbildning

Mer stöd i arbetet

Här finns ytterligare stöd för arbetet med planering och dimensionering.

Diskussionsfrågor

Här hittar du som huvudman exempel på diskussionsfrågor som kan användas i arbetet med att forma ett regionalt utbud på gymnasial nivå. Frågorna utgår dels från bestämmelser i skollagen dels från Skolverkets uppdrag att ta fram regionala planeringsunderlag.

  • Hur väl matchar kommunernas, regionens och de enskildas huvudmännens utbud med arbetslivets behov av kompetens i länet?
  • Hur väl stämmer vår bild med den bild som Skolverket beskriver i de regionala planeringsunderlagen?
  • Hur kan samtliga huvudmän i länet/samverkansområdet diskutera behoven av förändring? Behöver diskussionerna ske i mindre grupperingar än länsnivå?
  • Behövs det någon form av överenskommelse som gör att varje huvudman kan fatta sina egna beslut men i koncensus?
  • Vilka forum finns redan? Vilka nya skulle kunna utformas?
  • Vem kan hålla ihop den processen?
  • Vilket stöd behöver vi huvudmän för att komma längre i vårt gemensamma arbete?
  • Vilket ytterligare stöd skulle vi önska från Skolverket?
  • Vilka professioner bör vara involverade i planering och dimensionering i vårt samverkansområde?
  • Vilka möjligheter finns det att nå ungdomar som ska välja till gymnasieskolan?
  • Hur ökar vi tillgången till och möjligheten att söka yrkesutbildning inom komvux i vårt primära samverkansområde?

Poddar och filmer som stöd och inspiration

Här nedan hittar du material, till exempel poddar och filmer, som stöd och inspiration i arbetet.

Film om regional planering och dimensionering

Den illustrerade filmen om regional planering och dimensionering och om de regionala planeringsunderlagen ger kortfattad information om arbetet med planering och dimensionering. Se filmen tillsammans med dina medarbetare för att få en samsyn kring uppdraget.

Se filmen om regional planering och dimensionering Länk till annan webbplats.

Syntolkad version av filmen om regional planering och dimensionering Länk till annan webbplats.

Podd om kompetensförsörjning och gymnasial utbildning

Det här poddavsnittet fokuserar på kompetensförsörjning och gymnasial utbildning. Nu ska arbetsmarknadens behov vägas in när huvudmän för gymnasial utbildning bestämmer vilka utbildningar och hur många platser de ska erbjuda. De lagändringarna ska tillämpas på utbildning som inleds 2025.

Målet är en bättre matchning mellan utbildningsutbud och arbetsmarknadens behov. Men är antalet utbildningsplatser verkligen lösningen på kompetensförsörjningsutmaningen? Och hur ska det fungera i praktiken?

Transkribering av avsnittet Kompetensförsörjning och gymnasial utbildning – vad handlar det om? Pdf, 99 kB.

Podd om studie- och yrkesvägledning i grundskolan, planering och dimensionering

Vad kan det innebära för studie- och yrkesvägledningen i grundskolan när arbetsmarknadens behov också ska vägas in när huvudmän för gymnasial utbildning bestämmer vilka utbildningar och hur många platser de ska erbjuda?

I podden resonerar vägledare och Skolverkets medarbetare om reformens potential och eventuella konsekvenser för studie- och yrkesvägledningen. Hur ska det fungera i praktiken?

Transkribering av Podd om studie- och yrkesvägledning i grundskolan, planering och dimensionering Pdf, 152 kB.

Podd om studie- och yrkesvägledning i komvux, planering och dimensionering

Vad kan det innebära för studie- och yrkesvägledningen inom komvux när arbetsmarknadens behov också ska vägas in när huvudmän för gymnasial utbildning bestämmer vilka utbildningar och hur många platser de ska erbjuda?

I podden resonerar vägledare och Skolverkets medarbetare om reformens potential och eventuella konsekvenser för studie- och yrkesvägledningen. Hur ska det fungera i praktiken?

Transkribering av Podd om studie- och yrkesvägledning i komvux, planering och dimensionering Pdf, 139 kB.

Senast uppdaterad 20 december 2024

Innehåll på denna sida